• Anonym (lvu)

Resa utomlands...

Familjehem med placerade barn får skippa utlandsresor eller resor långt bort från sitt hem. Detta kan dem göra när barnen har flyttat hem.

Det är fruktansvärt egoistiskt av de familjehem som vill resa bort och på så vis ställa in den lilla kontakt som barnen får ha med sina RIKTIGA föräldrar.

Så ni familjehem, ni har själva valt detta arbete/uppdrag, då får ni också sköta det så att barnen får det så bra som möjligt i den kaotiska situation dem har hamnat i!   

• Svar på tråden Resa utomlands...
  • Juronjaure

Jag tänker så här. Säg att man har ett fosterbarn i många år, och samtidigt har egna barn. Hur ska man då lösa semestrandet? Ska man låta bli att resa för att fosterbarnet kan missa en dag med bioföräldrarna? Så att de andra barnen aldrig får resa? Ska man dela på familjen så att biobarnen får resa utomlands med t.ex mamma medan pappan är hemma med fosterbarnet, så att han/hon får träffa bioföräldrarna? Låter ju galet. Det lär ju inte få fosterbarnet att känna sig som en del av familjen direkt...

Självklart ska man kunna resa utomlands med sina fosterbarn då och då. Det handlar ju oftast inte om en vecka i månaden liksom, utan snarare en gång per år...

• Anonym (lvu)
    Anonym (Jodå) skrev 2013-04-16 08:51:57 följande:
    Ok, men då bor inte ditt barn i familjehem än. Det ska placeras i familjehem senare eller tillbaka till dig när utredningen är klar.

Då klarnade det lite. Eftersom det står familjehem i TS så trodde jag att utredningen var klar och barnet placerat. I fall där barnet är placerat i familjehem med lvu tycker jag barnet ska åka på semester men om det nu är jourhem så är jag mer tveksam.

Barnet ska vidare. Då finns det ingen anledning att barnet ska se jourhemmet som en plats hen ska stanna på.  

Om LVU fastslås så blir det kvar i samma hem. Jag menar att hemmet barnet vistas i nu är inte ett utrett familje- eller jourhem utan en "vanlig" familj.

Men som jag skrivit tidigare så handlar inte denna tråd om just mitt barn utan generellt om alla placerade barn!
    Man måste tänka på barnet i dessa siutioner och vad som barnet mår bäst av.

• Anonym
    Anonym (Jodå) skrev 2013-04-16 08:53:20 följande:
    Jag tror det handlar om psykisk sjukdom i det här fallet.

Och då kan det ju vara oförenligt med ett gott föräldraskap,
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-16 08:53:17 följande:

Berövar man barnen tid med de viktigaste personerna i barnets liv så tänker man INTE på barnets bästa, då tänker man som familjehem ENBART på sig själv!

En barndom är längre än två veckor, och barnet ska naturligtvis ha goda och nära kontakter med sina biologiska föräldrar, helt klart.
    Men det står och faller inte på två ynka veckor, däremot kan en semesterresa vara en stor upplevelse som barnet aldrig glömmer, ett fint minne för livet helt enkelt.
    Att som förälder inte unna sina barn det är rakt av svinigt elakt mot barnet.
    Jag kan inte förstå varför man skulle vilja göra så mot sitt barn, inte när det handlar om två ynka veckor.

• Anonym (säg inget)
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-16 08:57:59 följande:

Ja, jag måste nog förtydliga det jag skrev.

Jag menar att barnet inte hade det tufft hemma, men självklart har barnet det tufft nu - tills det får komma hem igen! 
    Jag kan lova dig att barnen kan få ett rent helvete på familjhem,min syster placerade barnen i ett hem då hon var svårt sjuk ,hjälp vilken hemsk placering,det slogs upp i media,familjen som tog barnen ville bara ha pengar,det blev rättegång ,barnen fick skadestånd,min syster levde inte när detta hände,men säg inte att familjehem är det bästa,många tar barn för att tjäna en extra hacka,och om du vill veta vad jag pratar om så kan jag skicka pm.
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-16 09:00:02 följande:

Om LVU fastslås så blir det kvar i samma hem. Jag menar att hemmet barnet vistas i nu är inte ett utrett familje- eller jourhem utan en "vanlig" familj.

Men som jag skrivit tidigare så handlar inte denna tråd om just mitt barn utan generellt om alla placerade barn!

Varför är ditt barn placerat där, vad är motivet?
  • h8him
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-15 21:01:20 följande:

I mitt fall blev barnet placerat pga sjukdom! Är dock frisk nu men barnet har ändå inte fått komma hem ännu.
    Jag antar att barnet placerades pga psykisk sjukdom och att du förmodligen hade bristande sjukdomsinsikt, för annars bör du väl ha velat placera barnet frivilligt? Dvs bett om hjälp under den period du inte klarade av att vara en kompetent förälder.

Handlar det om ett äldre barn alltså? Om barnet har upplevt att du har varit för sjuk för att klara av att vara en tillräckligt bra förälder så har barnet haft det väldigt tungt. Det kan behövas en tid när barnet bara får slappna av och ha det  bra. :) Varför är du så rädd att barnet ska resa utan dig? Det handlar om en vecka eller två. Det kan vara superkul för barnet, och att unna barnet en resa visar barnet att du vill barnets bästa. Du kan väl begära mer umgänge innan och efter resan för att kompensera frånvaron?
  • Anonym (Jodå)
    Anonym skrev 2013-04-16 09:03:25 följande:

En barndom är längre än två veckor, och barnet ska naturligtvis ha goda och nära kontakter med sina biologiska föräldrar, helt klart.
    Men det står och faller inte på två ynka veckor, däremot kan en semesterresa vara en stor upplevelse som barnet aldrig glömmer, ett fint minne för livet helt enkelt.
    Att som förälder inte unna sina barn det är rakt av svinigt elakt mot barnet.
    Jag kan inte förstå varför man skulle vilja göra så mot sitt barn, inte när det handlar om två ynka veckor.

Om TS inte har förtroende för jourhemmet så kan jag förstå att TS inte vill släppa iväg sitt barn. Här måste soc gå in och jobba för ett ökat förtroende.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-16 09:00:02 följande:

Det måste vara utrett. Annars får de inte placera barn där. Om ditt barn senare ska placeras i denna familj som familjehem så måste du försöka samarbeta. Är det därför de har tagit LVU för att du inte samarbetat?

• Anonym (lvu)
    Anonym skrev 2013-04-16 09:05:02 följande:

Varför är ditt barn placerat där, vad är motivet?

Det är oinstressant i denna tråd. Startar en annan tråd om jag vill diskutera den saken.
Svar på tråden Resa utomlands...