• Anonym (lvu)

Resa utomlands...

Familjehem med placerade barn får skippa utlandsresor eller resor långt bort från sitt hem. Detta kan dem göra när barnen har flyttat hem.

Det är fruktansvärt egoistiskt av de familjehem som vill resa bort och på så vis ställa in den lilla kontakt som barnen får ha med sina RIKTIGA föräldrar.

Så ni familjehem, ni har själva valt detta arbete/uppdrag, då får ni också sköta det så att barnen får det så bra som möjligt i den kaotiska situation dem har hamnat i!   

• Svar på tråden Resa utomlands...
  • h8him
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-16 08:57:59 följande:

Ja, jag måste nog förtydliga det jag skrev.

Jag menar att barnet inte hade det tufft hemma, men självklart har barnet det tufft nu - tills det får komma hem igen! 
    Var det inte tufft för barnet när du var sjuk?

Jag förstår att du vill ha hem ditt barn om du är frisk nu. Men försök se bortom det och se vad som kan stärka barnet. Om utlandsresan hade varit med någon annan, en kompis vars familj ville bjuda med ditt barn. Hade du nekat även då?
  • Anonym (Jodå)

Försök samarbeta med soc och familjen. Det blir så mycket bättre då för ditt barn och låt ditt barn åka utomlands med familjen och få en upplevelse. Om barnet nu ska placeras i denna familj så är det väl jättekul för ditt barn att få komma utomlands.

Tänk lite på ditt barn.

Så småningom får du kanske hem ditt barn men det är inte aktuellt nu. Låt barnet få lite semester med den här familjen.  

• Maria 434
    Anonym (Jodå) skrev 2013-04-16 09:08:39 följande:
    Det måste vara utrett. Annars får de inte placera barn där. Om ditt barn senare ska placeras i denna familj som familjehem så måste du försöka samarbeta. Är det därför de har tagit LVU för att du inte samarbetat?

Som så verkar det ju som om TS pratar med sitt barn i smyg, och jag tror inte ett sådant beteende gör att barnet mår bättre hos familjehemmet utan snarare tvärtom.
    Den aversion TS känner smittar av sig på barnet och barn vill vara lojala till sina biologiska föräldrar vilekt leder till att barnet upplever familjehemmet hemskt och får ont i magen.

Förstår inte hur man kan vara så egoistisk att man vill få sitt barn att må dåligt, fast det är klart har barnet blivit omhändertaget så förklarar väl det att det är något som inte är som det ska.   

Uppmuntra och stöd barnet istället för att smyga och vara hemlig
  • Anonym (Jodå)
    Maria 434 skrev 2013-04-16 09:21:15 följande:

Som så verkar det ju som om TS pratar med sitt barn i smyg, och jag tror inte ett sådant beteende gör att barnet mår bättre hos familjehemmet utan snarare tvärtom.
    Den aversion TS känner smittar av sig på barnet och barn vill vara lojala till sina biologiska föräldrar vilekt leder till att barnet upplever familjehemmet hemskt och får ont i magen.

Förstår inte hur man kan vara så egoistisk att man vill få sitt barn att må dåligt, fast det är klart har barnet blivit omhändertaget så förklarar väl det att det är något som inte är som det ska.   

Uppmuntra och stöd barnet istället för att smyga och vara hemlig
    Vad jag kan läsa av TS så vill hon sitt barn väl. Det är inte så lätt att ha sitt barn placerat. Vi vet inte bakgrunden men jag kan tänka mig att det ibland med den viss bakgrund ha svårt att få insikten att barnet har det bra där barnet är när man vill barnet väl själv.

TS, ju mer du samarbetar ju bättre kommer det att bli. Självklart älskar ditt barn dig och du kommer att få fortsätta träffa ditt barn. Det är din rättighet som förälder och ditt barns rättighet att träffa dig.  
  • Anonym (Word!)
    Lilia skrev 2013-04-15 19:42:16 följande:
    Klart att man får åka på semester som familjehem. Det har jag gjort flera gånger. Det är inte själviskt alls. Hade bio. föräldern skött sig från början hade barnet aldrig blivit omhändetaget. Så sluta vara så egoistisk!
    Jag håller med. Att få följa med på en resa är viktigare än att missa några timmar med någon som inte klarar av uppgiften att vara förälder.
  • Anonym (lvu 2)

Jag vann tillbaka mina barn. Efter 3 månader i ett helvete för mig, så får de komma hem. Äntligen jag är så lycklig .

• LunaLunatic

Snälla ni som råkat ut för soc och deras lvu-terror, vänd er till granskande media så era historier blir kända! Tänk att vi i ett demokratiskt land har människor som står över lagen på det viset! Ni kommer alltid misstros om det inte blir känt så att soc kan avvecklas. 

Varför har inget kommit fram, annat än via kränkta föräldrars egna berättelser? Nog måste intresset finnas? Media har stor makt i Sverige.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (Fam)

Hej Vi är familjehem och detta hände oss när bion vägrade lämna it passet :( Vi hade bokat en vecka på Disneyland Paris och skulle sedan bila runt i en vecka. 4 veckor innan fick vi en liten hem till oss på 2 år och vi kunde boka till hem på våran resa då hem var under 3 och reste som spädbarn men hens föräldrar vägrade lämna ut passet vilket resulterade i att hen inte kunde åka Med :( vikande inte av boka våran resa då våra bio barn skulle bli jätte ledsna !! Så hem fick vara med min mamma och pappa hemma hos oss i 8dagar vi stärkt körde ner och sen direkt hem vi fick disney men inte mer då vi inte ville lämna hen för Länge :( Tänk om ditt barn blor det barnet som får bli hemma !! I ett jourhem / familjehem finns det fler barn och man måste fatta ett beslut som Är bäst för alla. Om hen varit äldre och förstått att hem Missade Disneyland så skulle hen vara ledsen väldigt länge för att hen inte fick följa med !! Går det inte att ordna med Lite längre umgänge innan. Och efter ? Hoppas det löser sig för er men tänk på att den som lider mest är ditt barn försök hitta en lösning så barnet kan gånger bästa av sina 2 världar !! Lycka till !!

• Anonym
    Anonym (Fam) skrev 2013-04-21 09:30:27 följande:
    Hej Vi är familjehem och detta hände oss när bion vägrade lämna it passet :( Vi hade bokat en vecka på Disneyland Paris och skulle sedan bila runt i en vecka. 4 veckor innan fick vi en liten hem till oss på 2 år och vi kunde boka till hem på våran resa då hem var under 3 och reste som spädbarn men hens föräldrar vägrade lämna ut passet vilket resulterade i att hen inte kunde åka Med :( vikande inte av boka våran resa då våra bio barn skulle bli jätte ledsna !! Så hem fick vara med min mamma och pappa hemma hos oss i 8dagar vi stärkt körde ner och sen direkt hem vi fick disney men inte mer då vi inte ville lämna hen för Länge :( Tänk om ditt barn blor det barnet som får bli hemma !! I ett jourhem / familjehem finns det fler barn och man måste fatta ett beslut som Är bäst för alla. Om hen varit äldre och förstått att hem Missade Disneyland så skulle hen vara ledsen väldigt länge för att hen inte fick följa med !! Går det inte att ordna med Lite längre umgänge innan. Och efter ? Hoppas det löser sig för er men tänk på att den som lider mest är ditt barn försök hitta en lösning så barnet kan gånger bästa av sina 2 världar !! Lycka till !!
    Kunde ni inte få hjälp med internationellt id-kort?

Vilka egoister vissa föräldrar är.
  • Anonym
    Anonym (Fam) skrev 2013-04-21 09:30:27 följande:

Men jösses.......

Hur själviska får man vara som familjehem?!!!!

NI BORDE SJÄLVKLART TACKAT NEJ TILL PLACERINGEN ALTERNATIVT BOKAT OM RESAN!!!!!

Hur svårt kan det vara? Tar man på sig en annan liten människas liv så MÅSTE man sätta denna persons behov först!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sjukt och jag hoppas verkligen att ni ALDRIG MER JOBBAR SOM FAMILJEHEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1         
Svar på tråden Resa utomlands...