• Anonym (lvu)

Resa utomlands...

Familjehem med placerade barn får skippa utlandsresor eller resor långt bort från sitt hem. Detta kan dem göra när barnen har flyttat hem.

Det är fruktansvärt egoistiskt av de familjehem som vill resa bort och på så vis ställa in den lilla kontakt som barnen får ha med sina RIKTIGA föräldrar.

Så ni familjehem, ni har själva valt detta arbete/uppdrag, då får ni också sköta det så att barnen får det så bra som möjligt i den kaotiska situation dem har hamnat i!   

• Svar på tråden Resa utomlands...
  • Grappa
    Anonym (Fam) skrev 2013-04-21 09:30:27 följande:
    Hej Vi är familjehem och detta hände oss när bion vägrade lämna it passet :( Vi hade bokat en vecka på Disneyland Paris och skulle sedan bila runt i en vecka. 4 veckor innan fick vi en liten hem till oss på 2 år och vi kunde boka till hem på våran resa då hem var under 3 och reste som spädbarn men hens föräldrar vägrade lämna ut passet vilket resulterade i att hen inte kunde åka Med :( vikande inte av boka våran resa då våra bio barn skulle bli jätte ledsna !! Så hem fick vara med min mamma och pappa hemma hos oss i 8dagar vi stärkt körde ner och sen direkt hem vi fick disney men inte mer då vi inte ville lämna hen för Länge :( Tänk om ditt barn blor det barnet som får bli hemma !! I ett jourhem / familjehem finns det fler barn och man måste fatta ett beslut som Är bäst för alla. Om hen varit äldre och förstått att hem Missade Disneyland så skulle hen vara ledsen väldigt länge för att hen inte fick följa med !! Går det inte att ordna med Lite längre umgänge innan. Och efter ? Hoppas det löser sig för er men tänk på att den som lider mest är ditt barn försök hitta en lösning så barnet kan gånger bästa av sina 2 världar !! Lycka till !!
    Alltså, jag är verkligen positiv till att lvu-barn ska få åka med på semester och förstår inte alls TS inställning till det, men det här var ju något helt horribelt. Ni tar emot ett omhändertaget barn, dumpar det hos några andra och drar sen på semester?? Det svindlar av tanken på hur illa man kan göra ett litet barn.Hade barnet inte mått kass innan så måste ju ni garanterat fuckat upp anknytningen. Fy fan!
  • Anonym
    Grappa skrev 2013-04-21 13:24:36 följande:
    Alltså, jag är verkligen positiv till att lvu-barn ska få åka med på semester och förstår inte alls TS inställning till det, men det här var ju något helt horribelt. Ni tar emot ett omhändertaget barn, dumpar det hos några andra och drar sen på semester?? Det svindlar av tanken på hur illa man kan göra ett litet barn.Hade barnet inte mått kass innan så måste ju ni garanterat fuckat upp anknytningen. Fy fan!

TACK....... då var inte mitt utbrott tidigare helt fel ute alltså.

Såna här familjer ska INTE agera familjehmem och jag hoppas verkligen att dem ALDRIG NÅGONSIN får något nytt uppdrag.

Hoppas också att det stackars barnet har fått flytta hem och inte plågas mer.....

Usch, såna här oempatiska människor får mig att gråta ....... och jag ÄR ts..... kan inte skriva anonymt längre så jag skriver såhär.....      
  • msmalin

Förlåt men du tycker hon Är egoistisk som åker men inte föräldrarna som inte kan unna sitt barn en resa till Disney land???

Vakna upp. Och troligen har inte barnet det bättre hos föräldrarna för då hade det inte blivit omhändertaget från början.

• Anonym

Har man varit en kass förälder till den grad att barnet omplacerats så är det väl härligt om barnet (som är den som betalat priset för att ha fått en kass förälder) får ha lite roligt och får en härlig upplevelse med en riktig familj.

Grattis till barnet och till föräldern; en extra stund att tänka på hur man är en riktig förälder och inte en självupptagen gris!

• Anonym (Fam)

Hej Skall förtydliga att barnet i fråga kom till oss vi sökte inte någon plasering då !! Utan nätverks plasering där barnet redan Kände mina föräldrar där av så slapp barnet lida !! Alternativet var att hen kom till oss eller till personer som hen absolut inte kände !! Vi jobbade under uppdraget i 3år och kämpade med föräldrarna så att barnet kunde få flytta hem igen !! En fantastisk känsla.. Skall även tillägga att vi jobbade vidare som familjehem efter detta och har tagit med många barn på semester efter detta !! Lycka till

• Anonym (ts)

Jag har precis fått veta att familjehemmet kommer resa utomlands 2 veckor i juli.

Jag kommer inte emotsätta mig detta utan har redan plockat fram mitt barns pass! Däremot är det inte säkert att barnet kommer resa med, soc pratar om att barnet kanske flyttat hem innan dess. Solig 

• caroline 32

Ursäkta men hur tänker ts här? Ska man inte kunna åka på semester för att man är familjehem? Ska barn som är biologiska inte få åka på semester med sin familj? Och då menar jag alla i familjen.
    Luktar avundsjuka istället för att unna sina barn en upplevelse. Familjehem är man 365 dagar om året, dygnet runt och när placeringen är över är man oftast en viktig person i barnets liv, kanske så länge man lever vilket innebär att man ställer upp för barnet i mångt och mycket.
    Biologiska barn har kanske för alltid en syskon relation beroende på hur länge placeringen varit.
    Att vara familjehem är ett livslångt kontrakt oavsett när placeringen är över. I vart fall för de flesta familjehem jag känner.
    Så att missunna en familj semester för att bio förälder inte kan ändra umgänge, tycker jag är egoistiskt. Familjehem eller inte vill jag oxå tillägga!

• Anonym (ts)
    caroline 32 skrev 2013-04-22 14:02:02 följande:
    Ursäkta men hur tänker ts här? Ska man inte kunna åka på semester för att man är familjehem? Ska barn som är biologiska inte få åka på semester med sin familj? Och då menar jag alla i familjen.
    Luktar avundsjuka istället för att unna sina barn en upplevelse. Familjehem är man 365 dagar om året, dygnet runt och när placeringen är över är man oftast en viktig person i barnets liv, kanske så länge man lever vilket innebär att man ställer upp för barnet i mångt och mycket.
    Biologiska barn har kanske för alltid en syskon relation beroende på hur länge placeringen varit.
    Att vara familjehem är ett livslångt kontrakt oavsett när placeringen är över. I vart fall för de flesta familjehem jag känner.
    Så att missunna en familj semester för att bio förälder inte kan ändra umgänge, tycker jag är egoistiskt. Familjehem eller inte vill jag oxå tillägga!

Du förstår uppenbarligen inte alls.

Det är ju för barnets bästa att inte resa bort när man är familjehem. Har man egna biobarn så kan man resa med dem när man inte har något barn placerat.

Nu ser ju ifs alla umgängen helt olika ut. I de fall där umgänge sker väldigt sällan så är situationen annorlunda, men ett varaktigt umgänge bör ej ställas in för att familjehemmet vill resa!   
  • caroline 32

I de uppdrag vi har haft så har problemet aldrig uppkommit att man inte skulle kunna ha åkt. Alla har varit okej med det. Vet inte om jag tycker att det är så kul för ett placerat barn att ta del av historier kring en redda de uteslutits i från för det är ju så de kommer att känna. Ingen socialtjänst som jag känner till har tyckt att man ska lämna placerade barn hemma för det kan skapa en utanförkänsla som kan förstöra mycket för barnet. Hur lång resa pratar vi om här ? 1-2 veckor brukar väl vara det normala?

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-04-22 14:10:40 följande:

Du förstår uppenbarligen inte alls.

Det är ju för barnets bästa att inte resa bort när man är familjehem. Har man egna biobarn så kan man resa med dem när man inte har något barn placerat.

Nu ser ju ifs alla umgängen helt olika ut. I de fall där umgänge sker väldigt sällan så är situationen annorlunda, men ett varaktigt umgänge bör ej ställas in för att familjehemmet vill resa!   
    Du förstår uppenbarligen inte barnens behov av att få ha normala liv, trots att de är placerade.

Bioföräldrar kan stå tillbaka en vecka eller två så barnen får resa iväg och ha en rolig semester.
Svar på tråden Resa utomlands...