• Anonym (lvu)

Resa utomlands...

Familjehem med placerade barn får skippa utlandsresor eller resor långt bort från sitt hem. Detta kan dem göra när barnen har flyttat hem.

Det är fruktansvärt egoistiskt av de familjehem som vill resa bort och på så vis ställa in den lilla kontakt som barnen får ha med sina RIKTIGA föräldrar.

Så ni familjehem, ni har själva valt detta arbete/uppdrag, då får ni också sköta det så att barnen får det så bra som möjligt i den kaotiska situation dem har hamnat i!   

• Svar på tråden Resa utomlands...
  • Anonym (ts)
    caroline 32 skrev 2013-04-22 16:02:19 följande:
    I de uppdrag vi har haft så har problemet aldrig uppkommit att man inte skulle kunna ha åkt. Alla har varit okej med det. Vet inte om jag tycker att det är så kul för ett placerat barn att ta del av historier kring en redda de uteslutits i från för det är ju så de kommer att känna. Ingen socialtjänst som jag känner till har tyckt att man ska lämna placerade barn hemma för det kan skapa en utanförkänsla som kan förstöra mycket för barnet. Hur lång resa pratar vi om här ? 1-2 veckor brukar väl vara det normala?

Men måste man resa bort på semestern? Om man nu har gjort det valet att ta in barn i sitt hem som ett arbete, så måste man förstå att man inte kan leva exakt som man vill längre.

Barnet har inte valt situationen utan dennes behov MÅSTE gå först!  Klarar man inte av att hantera det så ska man inte jobba som familjehem!
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-04-22 16:16:40 följande:

Men måste man resa bort på semestern? Om man nu har gjort det valet att ta in barn i sitt hem som ett arbete, så måste man förstå att man inte kan leva exakt som man vill längre.

Barnet har inte valt situationen utan dennes behov MÅSTE gå först!  Klarar man inte av att hantera det så ska man inte jobba som familjehem!
    Man har rättigheten att ha semester, även som familjehem.

Barnet har behov av semester, så låt barnet åka.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 16:35:31 följande:
    Man har rättigheten att ha semester, även som familjehem.

Barnet har behov av semester, så låt barnet åka.

Man får ha hur mkt semester som helst som familjehem, det är att resa bort och därav bryta umgänget man inte borde har rätt att göra!
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-04-22 16:38:06 följande:

Man får ha hur mkt semester som helst som familjehem, det är att resa bort och därav bryta umgänget man inte borde har rätt att göra!
    Äsch, några veckor per år kan man faktiskt unna sina barn som har varit med om jobbiga saker, att få ha semester och bara njuta av livet.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 16:57:30 följande:
    Äsch, några veckor per år kan man faktiskt unna sina barn som har varit med om jobbiga saker, att få ha semester och bara njuta av livet.

Ja, nu är det snart sommar och sommarlov. Det innebär inte att barn måste resa bort för att kunna "njuta av livet"!

Sen har ju inte alla placerade barn varit med om jobbiga saker, ofta börjar det jobbiga iom placeringen och då är det än mer viktigt att den enda trygghet barnet har bibehålls - kontakten med föräldrarna!

INGET annat är viktigare än det - INGET!   
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-04-22 17:06:28 följande:

Ja, nu är det snart sommar och sommarlov. Det innebär inte att barn måste resa bort för att kunna "njuta av livet"!

Sen har ju inte alla placerade barn varit med om jobbiga saker, ofta börjar det jobbiga iom placeringen och då är det än mer viktigt att den enda trygghet barnet har bibehålls - kontakten med föräldrarna!

INGET annat är viktigare än det - INGET!   
    Bara det är barnen värda en riktig semesterresa för!
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 17:21:02 följande:
    Bara det är barnen värda en riktig semesterresa för!

Va?
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-15 19:33:56 följande:
    Tack! Jag läste på nåt familjehems forum där hemmen tyckte föräldrarna var egoistiska som förvägrade barnen att resa bort med familjehemmen. Struntprat .... snacka om att fokusera på SIG själva och inte på de stackars placerade barnen som saknar sin familj som dem får träffa alltför sällan. Mitt barn får bara träffa mig 2 ggr i veckan.  Jag kommer aldrig lämna ut mitt barns pass till "familjehemmet" !!!     

Ni missköter ert föräldraskap så stort att ni förlorar era barn och sedan missunnar ni dem semester ? Fy fan vilka föräldrar det finns.....
  • Anonym
    msmalin skrev 2013-04-15 19:56:26 följande:
    Alltså helt ärligt. Jag är uppväxt med fostersyskon. Alltså plaserade barn i min familj. Så du anser för att mina föräldrar ställt upp och tagit emot barn som föräldrarna själva inte klarar av att ta hand om av en eller annan orsak då ska jag aldrig få åka utomlands? Är det inte du som är egoist här? För att DU inte vill missa umgängestid med barnet. Barnet kommer nog ha riktigt roligt utomlands och ha massor att berätta för dig när det kommer hem. Varför missunna barnet denna upplevelse. Du är missunnsam både mot ditt eget barn och den andra familjen som ställer upp och fostrar ditt barn när du tydligen inte kan.

• Anonym
    Iam skrev 2013-04-15 20:39:51 följande:
    Jag har en vän som är familjehem åt två barn som kommer att stanna hos henne.  Jag kan garantera dig att hon älskar dessa barn som om dom vore hennes egna. Faktum är att jag visste inte från början att det var familjehemsplacering utan trodde att det var hennes barn. Jag har sällan sett barn få så mycket kärlek, närhet, omtanke och engagemang och hon är värd varenda krona hon får i ersättning för allt det engagemang hon lägger i dessa två barn.  

Å vad skönt att höra sådana historier , tummen upp för dessa familjer !
Svar på tråden Resa utomlands...