• LillFrö

BF januari 2014

Jag vill gärna vara med här :) 30 år, första graviditeten, BF 14 januari.

• LillFrö
    pippsor skrev 2013-05-16 11:48:46 följande:
    Fan, jag tog ett nytt digitalt idag och det står fortfarande Gravid 2-3 på det. Fick Gravid 2-3 för en vecka sedan och är idag i v.5+2. Borde det inte stå 3+ nu? Usch, blir så orolig.

Det är väl så att testet mäter din hCG-nivå och den motsvaras då av att det förra veckan var en halt som är så hög som den ska vara efter två veckors graviditet och nu efter tre veckor MEN när vi räknar och säger att vi är i vecka fem, då innebär ju det två veckor när du inte är gravid (tiden mellan sista mensens första dag och ägglossning) samt de nu tre veckorna sedan du blev gravid :) Förstår du hur jag menar? Embryot har funnits i din mage i tre veckor nu, men graviditeten räknar vi från sista mensens första dag...
  • LillFrö
    Lilla Ladyn skrev 2013-05-16 13:31:45 följande:
    Ulrika260 oj va lustigt:) men då står nog allt rätt till iaf. Härligt att ha vanan inne ? Tjejer ni som har molvärk... Har ni det hela tiden eller kommer det och går, typ från dag till dag?

Jag är nog i v 6 nu och jag har haft som ordentlig mensverk sedan någon vecka innan mensen skulle ha kommit. Sista dagarna känner jag det mer som att det kommer och går, att det liksom stretar och drar lite i magen då och då... Hur känner du?
  • LillFrö
    Lilla Ladyn skrev 2013-05-16 17:29:09 följande:
    Lillfrö så känner jag med. I dag är nog första dagen jag inte kännt det så mycket. Synd att man inte vågar njuta av att inte lida av en massa obehagliga symptom hihi. Är det ditt första barn?

Ja det är min absolut första graviditet! Man vet ju bara hur andra upplever sin graviditet, men det är spännande att själv få uppleva det. Försöker att inte oroa mig för varken symptom eller icke-symptom :) Vilken vecka är du i?
  • LillFrö
    Lilla Ladyn skrev 2013-05-16 19:54:05 följande:
    Jag gick in i v 6 idag tror jag. :) du var också i v 6 va?

Ja jag tror det, enligt mina egna och barnmorskans uträkning :) Känner mig hungrig mest hela tiden! Kommer bli kaos om det ska fortsätta så, med tanke på att det rekommenderas att man ska äta EN frukt extra per dag i första trimestern... Känns detta igen? :)
  • LillFrö
    Lilla Ladyn skrev 2013-05-16 20:31:39 följande:
    Haha ja jag äter också mycket. Kul om man blir sådär halvpösig när man ska gå i bikini sedan innan man fattar varför :p

Ha ha, med min aptit kommer jag nog inte ens vara halvpösig ;) Kommer flyta som en kork i sommar ;)
  • LillFrö
    SaraKarla skrev 2013-05-17 10:56:01 följande:
    Jag har tackat nej till KUB nu. Men vad anser ni om KUB? Fördelar? Nackdelar?

Jag tror att det är viktigt att man tar ställning till vad man tänker göra med svaret om man väljer att göra testet. Vid ett resultat som visar hög sannolikhet för kromosomavvikelse kan man ju gå vidare med ett fostervattenprov som ger ett exakt svar på DNA-uppsättningen men som också ger en (minimalt) ökad risk för missfall. Tror inte att man ska göra KUB för att "kika" hur spännande det än känns; för man kan ju få ett tråkigt resultat...
  • LillFrö

Om det är UL tidigt som man vill ha bör man nog välja ett privat alternativ, inte KUB! Sen ska man ju inte heller glömma att även ett UL är en typ av röntgen, vilket man väl inte bör utsätta barnet för i onödan!?

• LillFrö
    popcornplaya skrev 2013-05-17 12:20:44 följande:
    Jag anser nog att kub är ett tillfälle att kika på bebisen, det är alldeles för osäkert med resultatet. Men visst ska man göra kub måste man nog veta innan hur man ska göra om det blir hög sannolikhet för kromosomförändring. Och fvp är ändå 1% ökad risk för missfall vilket ju ändå innebär att 1/100 får missfall. Tycker inte det är jättelågt ändå.

I förhållande till att 40-60% av alla graviditeter slutar med missfall (många innan kvinnan ens vet att hon är gravid) så är ju 1% rätt låg siffra...
  • LillFrö
    Magda85 skrev 2013-05-17 13:54:37 följande:
    Från vilken ålder är det dom erbjuder kub? Har helt glömt bort det där... Vet att vi bm frågat lite hur vi tänker kring ett sådant när vi väntat dom två barnen vi har men tyckt att eftersom jag då var så ung så tyckte hon inte det fanns någon egentlig anledning

Det beror på var man bor. I Örebro erbjuds alla KUB-test!
Svar på tråden BF januari 2014