• LillFrö

BF januari 2014

SaraKarla skrev 2013-05-21 17:44:20 följande:
    Har testat koffeinfritt kaffe och det är helt ok, men hade inget hemma idag. Men nu har suget gått över Idag har jag ätit gröt till frukost. Två grova mackor och mjölk till lunch. Fullkornspasta, skinksås och grönsaker till middag(normal portion) Ett knäckebröd med smör och frukt. Ändå är jag hungrig, behöver ju definitivt något ikväll. Är sååå sugen på tunnbröd med köttbullar och majonäs. Men känns väl lite väl mäktigt som kvällsmat??? Vad har och ska ni äta, om jag får fråga?

Ha ha vilken måltid! ;) Det där med maten är ju en märklig grej... Innan jag förstod att jag var gravid hade jag varit på stan och ätit lunch med min bästa vän, sen åkte vi till ett ställe för att dricka kaffe. Jag frågade henne om hon ville ha någon kaka till kaffet men vi kom fram till att vi var så mätta att vi inte orkade. Jag går in och handlar kaffe,,, och någon sorts kycklingtortilla som såg så god ut,, blev galet sugen på en sån... Gissa om min vän tittade skumt på mig när jag kom ut med den.... Men en dag kommer hon nog förstå :)
  • LillFrö
    Elinannamaria skrev 2013-05-22 11:09:28 följande:
    Det är spännande och lärorikt att följa alla diskussioner om biverkningar osv. Jag känner verkligen som om jag tar mina första stapplande steg i detta, helt nybörjare. Har fått svagt plus i måndags och känner av en del biverkningar, trötthet, "bubblig" i magen och finnar men annars så känner jag mig inte gravid. mJag har inte tagit tag i MVC eller annat. Känner mig ganska osäker på hur jag skall bete mig, har inte riktigt förstått att jag är gravid. OM jag är gravid. Skall testa igen imorgon med CB veckoindikator. Att jag inte riktigt känner mig som gravid gör att det är svårt med alla förändringar i kost och att inte kunna ta ett glas vin. Inte för att jag inte klarar att hålla mig ifrån, utan för att det känns som att jag bara lossas vara gravid, det känns så overkligt. Min sambo vill heller inte ta ut för mycket i förskott, men för honom är det ju länge kvar innan det innebär någon förändring. Blev mycket text detta och säkert inte så lätt att svara på, men någon kanske känner igen sig?    

Jag gjorde ett vanligt test på morgonen och fick ett svagt svagt plus och på kvällen samma dag testade jag med clearblue veckoindikator och fick gravid 2-3 veckor,,, så du behöver nog inte vänta till imorgon om nyfikenheten tränger sig på ;)
  • LillFrö
    SaraKarla skrev 2013-05-22 11:11:12 följande:
    Om någon annan har lust att starta en ny tråd med undertrådar osv så får ni gärna göra det. Jag är inte den bästa "ts" känner jag, så någon annan får gärna ta över så hänger jag på i den nya tråden Någon som vill? Jag har haft en helt sjuk morgon. Har ringt BM som kommer ringa upp mig idag. Kanske ni vet vad som hände? Jag sov ganska länge imorse, var väldigt trött. Vaknar upp och är jättehungrig, magen kurrar verkligen. Men jag går rätt in i duschen. Efter att ha duschat lite så börjar jag skaka, allt snurrar och jag får ett kraftigt illamående. Får också svårt för att andas. Jag springer ut ur duschen, utan att torka mig, och lägger mig på soffan. Där ligger jag och försöker få luft, kroppen skakar fortfarande och jag får huvudvärk, illamåendet är kvar.  Jag fick göra iordning havregrynsgröt med banan fort, och efter det började jag må bättre. Har lite huvudvärk nu, och illamåendet kommer och går lite smått, men inte så farligt.  Jag förstår ingenting? Kändes som att jag skulle dö, på riktigt. Det var fruktansvärt. Nu känner jag mig överkörd.          

Jag skulle gissa på ett blodtrycksfall, i kombination med ett kanske lite lågt blodsocker...
  • LillFrö

Kroppen ställer ju om sig och hormonet relaxin trasslar nog till det en del för oss, det påverkar ju så att vävnaderna i kroppen "slappnar av", däribland blodkärlen som då har svårt att upprätthålla ett bra blodtryck,, framför allt när vi reser oss snabbt eller klättrar på stegar upp och ner, då blir vi yra bland annat... Obehagligt, men inte farligt...så länge vi inte rasar i golvet så klart!

• LillFrö
    SaraKarla skrev 2013-05-22 11:52:09 följande:
    Just det där med att bli yr när man reser sig snabbt osv, har jag haft jättelänge, långt innan jag blev gravid (lågt blodtryck) men detta var något annat. Jag var dessutom extremt törstig igårkväll. Jag är van att vara yr dygnet runt, men nu var det extremt, jag fick verkligen svårt att andas, skakade rejält, tyckte jag såg sämre osv. Jag gjorde en glukosbelastning med barn nr 1 som var bra, pga att jag var EXTREMT törstig, men då var jag inte yr på detta sätt. Om det är lågt blodsocker, är det farligt för bebisen? Och vad kan man göra åt detta? Har fortfarande ont i huvudet efter detta "anfall"  

Bebisen får säkert den näring den behöver, men du behövde förmodligen lite påfyllning efter en lång natt utan mat och vätska! Vid riktiga blodtrycksfall kan man uppleva symptom som dina... Hoppas att huvudvärken snart ger sig.
  • LillFrö

Här blir det inga konstigheter. Ingrid, Elsa, Ebba, Axel, Erik... Vi får se vem som tittar ut :)

• LillFrö
    SaraKarla skrev 2013-05-22 13:01:55 följande:
    Ja, du har nog rätt. Det är nog ingen fara Är inte så orolig egentligen, det var mest obehagligt och jobbigt. Man har ju inte fått något vettigt gjort idag pga det. Men jag får se till att äta direkt jag vaknar på morgonen. Är lite van att "fasta" vissa timmar per dygn då jag gjorde det innan jag blev gravid, men det passar sig visst inte nu.   

Ja det är klart man blir orolig! ...och jag försökte bara lunga :) Nej, någon fasta finns det nog inte utrymme för under en graviditet! Varför fastade du?
  • LillFrö
    vilja89 skrev 2013-05-22 19:20:44 följande:
    Bara jag som tycker det är en djungel när man ska köpa fisk?! Fattar verkligen inte vad man får äta. Jag älskar fisk och äter det redan flera gånger i veckan, men på listan från Livsmedelsverket så står det en lista liknande: All odlad fisk Lax Tonfisk Torsk Menar de då att man kan äta lax tex som INTE är odlad? Eller får man bara äta odlad fisk? En annan sak som är komplicerad är att jag jobbar på förskola och där vet inte all personal om lilla Ärtan än. Kan man lita på att fisken där är okej att äta? Vi har ju pedagogisk lunch.

Jag är också en fisk-maja och har försökt tänka till i denna djungel. Jag har uppfattat det som att den mesta fisk är okej MEN att man inte mer än ett par gånger per år ska äta insjöfisk. Den fisk som serveras i skolan är säkerligen vanlig odlad eller från de stora haven... Men fråga någon av "mattanterna" annars :)
  • LillFrö

Under vecka sju brukar ju hjärtat kunna ses ticka, så det är väl precis på gränsen för dig, men vi hoppas :)

Oh baby skrev 2013-05-23 11:57:29 följande:
    När du säger i början av vecka 7. Menar du då 6+ något eller 7+ något? Jag ska göra Vul imorgon och är nyfiken på vd jag kan hoppas se :) Tror att jag är i vecka 6+2 ungefär.

• LillFrö

Precis, 6+2, det är ju i sjunde veckan :) Spännande!

SaraKarla skrev 2013-05-23 11:59:52 följande:
    Jag gjorde vul i vecka 6+2, tror jag, och då såg vi hjärtat ticka

Svar på tråden BF januari 2014