• LillFrö

BF januari 2014

Missförstår jag dig eller hur menar du med 1% risk för missfall? Kub i sig ökar inte risken för missfall, utan det är ju om man får ett resultat som får en att välja att gå vidare med ett fostervattenprov...

Kramardig skrev 2013-05-23 13:31:26 följande:
    Vi blev också erbjudna KUB men vi kommer tacka nej. För mig känns det onödigt även om det bara är 1% risk för missfall.. Jag tänker som så att om det skulle visa sig på kub att barnet är friskt så skulle jag ställa in mig på att barnet faktiskt är friskt. Jag skulle nog ha svårare att acceptera och få kontakt med barnet om det sen visar sig att barnet har en annan, till och med värre sjukdom. Det kan hända vad som helst under förlossningen som gör barnet sjuk dessutom, så för oss känns det totalt onödigt. Men alla gör som dom vill :)

• LillFrö
    Mymemlan skrev 2013-06-01 14:55:38 följande:
    jag köpte sea-band idag. Eller jag skickade min sambo att göra det. Får se om dom hjälper nått. Har bara tagit lergigan comp idag och inte primperan, för mår konstigt av dom har jag fått för mig.. 

Hej! Såg att du tr Primperan. Hur mycket och hur ofta tar du det?
  • LillFrö

D120/90 är inget normalt tryck! Om undertrycket närmar sig eller passerar 90 bör man dra öronen åt sig!!

hundenhubbe skrev 2013-06-10 19:59:33 följande:
    Ett normalt BT (Blodtryck) ligger på 120/90 MEN de kan höjas eller sänkas under en graviditet. Dock ska man då hålla koll på de!

• LillFrö
    vilja89 skrev 2013-06-16 00:03:59 följande:
    Nu är klockan 00.00 och jag välkomnar vecka 12! Förstår inte hur fort tiden går. Bebisen har gått från en ärta (ca v.6) till en kiwi på 6 veckor. 6 veckor som bara susat förbi! Umgåtts ikväll med mina fina vänner som jag inte träffat på flera veckor. Vi åt massor av plockmat. Massor med skaldjur, ostar och parmaskinka (som legat fryst i mer än 3 dygn). Drack alkoholfritt mousserat vin i champagneglas. Man får inte glömma bort att skämma bort sig ibland! :)

Åh vad gott & mysigt det lät! :)
  • LillFrö

Under de första veckorna i graviditeten, fram till nästan v 20 tror jag det är, så växer alla foster precis lika. Det är därför man kan mäta och säga exakt hur gammalt det är :)

sunnydays skrev 2013-06-17 09:48:22 följande:
    Haha, ja märkas lär de göra :) Alla barn föds ju inte lika stora så då behöver de väl inte vara precis lika stora i olika veckor heller :)

• LillFrö

Men fy... Beklagar, vilket elände. Vet vad ni går igenom... Se till att berätta för svärfar om vadbsom finns i magen och ta sedan hand om honom allt ni kan. Fyraårigen har livet framför sig och Astrid Lindgrens värld & Furuvik kommer inte att läggas ner...

Chaplin89 skrev 2013-06-18 11:19:17 följande:
    Tur att jag mår bättre nu så jag orkar ta hand om hus och barn. Fick semester igår men åh vilken start på den :( Svärfar ligger på lasarett med kroppen full med cancer och har bara någon vecka kvar i livet. Min man är där hela dagarna och vi mår alla väldigt dåligt :( Eventuellt vill han komma hem och dö, då har vi alla närmare och kommer kunna vara tillsammans mer. Mitt i allt detta tycker vi också synd om vår 4 åriga son som verkligen såg fram emot semester på Astrid Lindgrens värld och på Furuviks djurpark, nu kommer vi ingenstans :(

• LillFrö

Behandling mot uvi bör sättas in omgående då man annars kan få sammandragningar.....

majpan skrev 2013-06-24 13:16:03 följande:
    Gått in i v 12 nu =) Har fått uvi precis som med sonen. Någon som vet hur farligt det är såhär tidigt? Vet att om man får det senare i graviditeten kan det sätta igång förlossningen. Men gäller det även i v 12?

• LillFrö

Du kommer att få uppge tidigare graviditeter, aborter och missfall. Jag skulle inte våga ljuga... Som någon skrev tidigare Rh-faktor exempelvis kan vars väldigt viktigt! Bättre att berätta det nu, än om det uppstår någon situation längre fram där du känner att du nog borde ha berättat, då kommer det nog bara bli konstigt...

Tokfrans skrev 2013-06-27 12:33:30 följande:
    ok, för jag har historia med abort jag inte vill att sambon ska veta sen mitt tidigare unga liv. tänkte om dom nämner sånt?

• LillFrö

Jag har precis pratat med min barnmorska pga långvarig förkylning där jag är beroende av mässornas. Otrivin Max 10 dagar är det som gäller så nu skulle en läkare skriva ut Nasonex som innehåller kortison.

Stranden skrev 2013-07-25 08:16:22 följande:
    Vanliga otrivin kan man ta, men undvik comp. Det finns inga studier på den o foster. Men jag tror jag hann använda tre flaskor sist innan jag blev informerad om det, men det gick bra ändå ;) Förra graviditeten var jag beroende av nässpray, men inte den här gången (hittills) :)

Svar på tråden BF januari 2014