• Lilia

Vad får era katter för torrfoder?

Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?
  • LinneaJosie
    nemo1 skrev 2013-04-29 17:27:16 följande:
    Vad jag är nyfiken på är varför ni som köper billig skräpmat i mataffären ger era katter så fruktansvärt dåligt foder, som Friskis som nästan enbart innehåller spannmål. Det blir i längden betydligt dyrare då tex urinsten förr eller senare dyker upp och kostar många många tusenlappar och kanske kostar livet på er katt. Katten måste dessutom äta betydligt mycket mer för att bli mätta, än med ett foder som innehåller mestadels kött. Mer hamnar även i lådan då en katt inte kan tillgodogöra sig spannmål. Är det för att ni inte tycker katten ska kosta pengar eller är det av okunskap? 

nemo1 skrev 2013-04-29 17:27:16 följande:
    Vad jag är nyfiken på är varför ni som köper billig skräpmat i mataffären ger era katter så fruktansvärt dåligt foder, som Friskis som nästan enbart innehåller spannmål. Det blir i längden betydligt dyrare då tex urinsten förr eller senare dyker upp och kostar många många tusenlappar och kanske kostar livet på er katt. Katten måste dessutom äta betydligt mycket mer för att bli mätta, än med ett foder som innehåller mestadels kött. Mer hamnar även i lådan då en katt inte kan tillgodogöra sig spannmål. Är det för att ni inte tycker katten ska kosta pengar eller är det av okunskap? 

Jag gav min katt friskies förut, av ren okunskap. Jag trodde att om han åt ordentligt och såg ut att må bra var fodret bra. Nu vet jag bättre.
  • nemo1
    HannaCecilia skrev 2013-04-29 17:43:32 följande:
    Royal canin active outdoor, tror det är fulla namnet. Alice är aktiv och vill vara ute större delen av tiden.
    Köttmjöl (fågel), Ris, Majs, Animaliska fetter, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betfiber, Jäst, Vegetabilisk olja, Fiskolja, Mineraler, Frukto-oligosackarider, Natriumfosfat, Äggpulver, DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)

Inte förrän på SJÄTTE plats finns animaliskt protein, det katter ska äta. RC lever kvar enbart pga sitt namn. Och det här med foder för innekatter, utekatter, light, sterilized mm mm är endast ett försäljningsknep och inget annat.

• kattm

Tidigare fick båda katterna Royal Canin, vi varierade lite mellan olika "smaker". Nu får båda katterna (innekatter, 11 och 13 år gamla) torrfoder köpt hos veterinären. Hill's w/d för den ena (hon är överviktig och får lätt förstoppning) och den andra Specific pga njurproblem. Jag röstade på det obligatoriska annat eftersom fodren inte säljs i vare sig djur- eller matvaruaffär.

Jag funderar på att läsa på lite mer om foder som inte är torra. Antingen färsk mat eller blötfoder, för att de inte ska bli sämre pga dålig vätskebalans. Men torrfoder är ju så enkelt, och båda katterna tycker om det (mer än blötmat).

• Colisa

Vi ger vår katt Hill's torrfoder och lite blötmat från olika "Ica-märken" typ Whiskas, Sheba och sånt. Riktigt färskt rått kött äter han också en hel del av i form av nyfångade hela möss, men de får han bannemej förse sig med själv.

• nemo1
    kattm skrev 2013-04-29 18:48:24 följande:
    Tidigare fick båda katterna Royal Canin, vi varierade lite mellan olika "smaker". Nu får båda katterna (innekatter, 11 och 13 år gamla) torrfoder köpt hos veterinären. Hill's w/d för den ena (hon är överviktig och får lätt förstoppning) och den andra Specific pga njurproblem. Jag röstade på det obligatoriska annat eftersom fodren inte säljs i vare sig djur- eller matvaruaffär.

Jag funderar på att läsa på lite mer om foder som inte är torra. Antingen färsk mat eller blötfoder, för att de inte ska bli sämre pga dålig vätskebalans. Men torrfoder är ju så enkelt, och båda katterna tycker om det (mer än blötmat).
    Om dina katter har problem med förstoppning/njurarna så är ju blötmat förträffligt. Blötmat innehåller det ett naturligt bytesdjur innehåller, animaliskt protein och massor med vatten. Bra mot förstoppning och bra för njurarna då vattnet ständigt spolar igenom urinvägarna. En katt som äter enbart torrfoder behöver dricka enorma mängder vatten vilket dom inte gör då de normalt har en dålig törstkänsla.
  • myy

jag har inte röstat eftersom katten inte längre får torrfoder. förutom det han själv fångar - som sork och möss - lever han på mjau blötfoder och ibland lite rått kaninkött.

• samedase
    nemo1 skrev 2013-04-29 17:21:55 följande:
    Det krävs stora kunskaper för att BARFA sin katt och det är inget man ska ge sig på om man inte kan.
    Om man har katt, varför inte se till att skaffa sig den kunskap som krävs för att djuret ska må bra? 
  • Majsan70
    samedase skrev 2013-04-29 21:01:37 följande:
    Om man har katt, varför inte se till att skaffa sig den kunskap som krävs för att djuret ska må bra? 
    Alla har inte det intresset, tiden eller möjligheten. Djuren mår bra ändå för det finns andra alternativ.  Jag hade gärna barfat om jag haft möjlighet men det har jag inte o då kör jag en kombo som mina katter mår utmärkt på.
  • Lilia
    nemo1 skrev 2013-04-29 18:08:34 följande:
    Köttmjöl (fågel), Ris, Majs, Animaliska fetter, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betfiber, Jäst, Vegetabilisk olja, Fiskolja, Mineraler, Frukto-oligosackarider, Natriumfosfat, Äggpulver, DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)Inte förrän på SJÄTTE plats finns animaliskt protein, det katter ska äta. RC lever kvar enbart pga sitt namn. Och det här med foder för innekatter, utekatter, light, sterilized mm mm är endast ett försäljningsknep och inget annat.

Kött står ju först på den här innehållslistan!
Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?