Vad får era katter för torrfoder?
Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?
Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?
Annat - Köper olika sorter. Friskies, Whiskas, Mjau, Hemköps egna. Oftast tar jag det som är billigast, om det inte är något märke som jag verkligen inte känner till, då betalar jag hellre lite mer för något jag känner igen.
Mina katter äter dock främst mjukmat. Hårdingar köper jag bara för att kunna lägga upp mycket ifall jag skall vara borta under en dag eller så. För det kan stå lite längre utan att bli gammalt.
Får erkänna att våra katter får mest torrfoder (Orijien) då det helt enkelt är mest praktiskt. Mjukmat får de ett par gånger i veckan, men framför allt den ena gillar torrfodret bättre. Men så dricker våra katter väldigt bra, bättre än andra katter jag känner till. Vi har ett blått litermått med vatten stående på soffbordet och jag ser dem dricka ur det flera gånger varje dag. Får fylla på ofta så jag vet att de får i sig vätska. Det var av en slump vi upptäckte att de gillade att dricka där och eftersom de dricker så bra ur litermåttet får det stå kvar. De dricker inte lika mycket om vi byter ut det blåa litermåttet mot ett transparent.
Det många gör fel med vattnet är att de inte tar reda på var katten vill dricka. Katter vill t.ex. vanligtvis inte ha sitt vatten vid matskålen. Många katter gillar dessutom att ha höga vattenskålar så de slipper böja sig ner, typ vårt litermått. Andra katter vill gärna ha rörelse i vattnet, t.ex. från en rinnande vattenkran eller så kan man införskaffa en kattfontän. Mina föräldrars katt drack aldrig något innan de införskaffade en sådan, nu dricker den ofta.
Så här års äter våra katter dessutom en hel del möss och sorkar, men jag säger som någon annan tidigare i tråden. De får de införskaffa själva.
Eukanuba eftersom de va bäst i test hos testfakta. Katten älskar den och mår bra av den.
Min katt får magproblem av blötmat så hon lever på torrfoder. Hon äter Orijen som hon verkar må bra av.