• Lilia

Vad får era katter för torrfoder?

Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?
  • Lilia
    nemo1 skrev 2013-04-29 20:09:21 följande:
    Om dina katter har problem med förstoppning/njurarna så är ju blötmat förträffligt. Blötmat innehåller det ett naturligt bytesdjur innehåller, animaliskt protein och massor med vatten. Bra mot förstoppning och bra för njurarna då vattnet ständigt spolar igenom urinvägarna. En katt som äter enbart torrfoder behöver dricka enorma mängder vatten vilket dom inte gör då de normalt har en dålig törstkänsla.

Enorma mängder vet jag inte, 1/2 dl per kilo och dygn är inte enorma mängder för mig. Men det är en tolkningsfråga. Det bästa är att väga katten och mäta upp vattnet man ger. Byter man vatten vid samma tid varje dag så ser man lätt hur mycket katten dricker.
  • nemo1
    samedase skrev 2013-04-29 21:01:37 följande:
    Om man har katt, varför inte se till att skaffa sig den kunskap som krävs för att djuret ska må bra? 
    Skulle även ha tufft att hinna med att barfa då jag alltid har huset fullt med hemlösa katter.
  • lennartsdotter
    Lilia skrev 2013-04-29 21:33:45 följande:

Enorma mängder vet jag inte, 1/2 dl per kilo och dygn är inte enorma mängder för mig. Men det är en tolkningsfråga. Det bästa är att väga katten och mäta upp vattnet man ger. Byter man vatten vid samma tid varje dag så ser man lätt hur mycket katten dricker.
    Om man har koll på avdunstningen vilket jag gissar på att kanske en promille av de som bryr sig om att kolla vattnet varje dag har.Flört
  • Lilia
    lennartsdotter skrev 2013-04-29 23:10:13 följande:
    Om man har koll på avdunstningen vilket jag gissar på att kanske en promille av de som bryr sig om att kolla vattnet varje dag har.

Avdunstningen är försumbar! :)
  • Regnig måndag
    lennartsdotter skrev 2013-04-29 23:10:13 följande:
    Om man har koll på avdunstningen vilket jag gissar på att kanske en promille av de som bryr sig om att kolla vattnet varje dag har.Flört
    Lätt fixat genom att väga vatten och ett dygn senare. Det lär inte vara enorma mängder det handlar om, inte ens en stekhet sommardag i Sverige.
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Spacekotten

Ger naturligtvis mina katter så nära naturlig mat jag kan. Som bas får dom mjau blötfoder som bara innehåller kött och köttbiprodukter. Inget spannmål eller socker och annan skit som ingen katt bör äta. Och dom blir inte uttorkade eller får njurproblem osv. Utöver det får dom råa kycklingvingar och annat rått mumsigt. Ibland även en hel mus som jag köper till dom samtidigt som jag köper fodermöss till våra ormar.

• lennartsdotter
    Lilia skrev 2013-04-29 23:12:54 följande:

Avdunstningen är försumbar! :)
    Beror helt på var vattenskålen är placerad samt väderlek.
  • Regnig måndag

Förresten...
    Räknas pizza, pasta, potatis, chiliconcarne, mackor och gelehallon till torrfoder?
    Här är det alltid ett slagsmål om maten. Jag anser att det är min mat, det finns en som inte håller med...

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?