• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • choklad
    MrsPenn skrev 2013-05-10 12:49:52 följande:
    ...och jag säger dig IGEN det jag sagt förut att KUTYM är att man får EN månads uppsägningstid med full lön när man blir uppsagd. Detta vet alla. TS hade ingen fast anställning, alltså är det EN månad. Folk som jobbat i +5 år i samma företag och sägs upp får 3 månaders uppsägningstid. Och därmed 3 månaders lön efter att de sagt upp sig men de måste jobba kvar under tiden!

Nu FÅR TS helt plötsligt 3 månaders lön utan att behöva jobba. Varför? Ingen aning. För att han satte press på dem?

Jag vet folk som fått veta att de inte ska få fortsätta sin provanställning mindre än 2 veckor innan den tar slut.
    De har ÄNDÅ bara fått 1 månads uppsägningslön

Du skriver här att han inte hade en fast anställning, vilket ju inte stämmer. Eftersom Arbetsgivaren varit så inihelvete klantig att inte skriva anställningsavtal så är han i lagens mening tillsvidareanställd, även om det med största sannolikhet var tänkt att han skulle ha provanställning. Då blir det, om nu företaget hade ett sånt kollektivavtal, 2 mån uppsägningstid. Då är det inte alls konstigt att företaget väljer att betala en extra månadslön för att slippa tjafsa med klantarslet. Gissar att även chefen som sagt till honom att han fått sparken har fått en rejäl utskällning för det av ledningen eftersom han då ställde till det så att de inte bara kunde lämna hans uppsägningspapper på måndagen och komma undan med 2 månader. Han har nog också fått sig en rejäl uppläxning om vikten av anställningsavtal. Vad som är kutym och inte spelar ingen roll här, det är lagen som gäller och delvis på grund av arbetsgivarens egen klantighet så får de betala honom 3 månadslöner. De kan ju också välja att prata högt och brett på sina golfrundor med andra potentiella arbetsgivare om hur han gjort bort sig, så blir det inte lika lätt att få ett nytt jobb för TS... TS är en omoralisk snyltare som utnyttjar kryphålen som han hittar helt enkelt.  
  • MrsPenn
    choklad skrev 2013-05-10 13:14:53 följande:

Du skriver här att han inte hade en fast anställning, vilket ju inte stämmer. Eftersom Arbetsgivaren varit så inihelvete klantig att inte skriva anställningsavtal så är han i lagens mening tillsvidareanställd, även om det med största sannolikhet var tänkt att han skulle ha provanställning. Då blir det, om nu företaget hade ett sånt kollektivavtal, 2 mån uppsägningstid. Då är det inte alls konstigt att företaget väljer att betala en extra månadslön för att slippa tjafsa med klantarslet. Gissar att även chefen som sagt till honom att han fått sparken har fått en rejäl utskällning för det av ledningen eftersom han då ställde till det så att de inte bara kunde lämna hans uppsägningspapper på måndagen och komma undan med 2 månader. Han har nog också fått sig en rejäl uppläxning om vikten av anställningsavtal. Vad som är kutym och inte spelar ingen roll här, det är lagen som gäller och delvis på grund av arbetsgivarens egen klantighet så får de betala honom 3 månadslöner. De kan ju också välja att prata högt och brett på sina golfrundor med andra potentiella arbetsgivare om hur han gjort bort sig, så blir det inte lika lätt att få ett nytt jobb för TS... TS är en omoralisk snyltare som utnyttjar kryphålen som han hittar helt enkelt.  
    Bra skrivet. Tack för att du rättade mig.
    Ja man blir ju trött på att en 26-åring dels inte förstår vad denne gjort för fel, dels inte förstår bättre än att vara totalt övermodig, dels inte ens är torr bakom öronen. "Livet är en fest" för en sån kille, eller?
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • DJkillen
    choklad skrev 2013-05-10 08:37:45 följande:
    Jag tror att det som fått folk i den här tråden att reagera så starkt är att TS inte verkar skämmas. Jag gjorde en gång ett misstag som innebar att min arbetsgivare fick betala ut 20 000 kr. Det vara en komplicerad arbetsuppgift där man lätt kunde göra fel och arbetsgivaren betalade därför dyra försäkringar för att täcka kostnader av sådana fel, och det skedde ett par sådana om året (kunde röra sig om betydligt större summor än 20 000 kr i andra fall). När jag upptäckte felet (vilket är ett fel som verkligen inte går att göra något åt då man inte får reda på det förrän 6 månader efter att man gjort det) så var min chef inte på plats, och jag fick vänta tills morgonen efter att prata med honom. Jag hade sån otrolig ångest, även om jag visste att det fanns försäkringar som skulle täcka det och att företaget hade inarbetade rutiner för att hantera det. Och det är väl det som gör folk förbannade här, att TS inte visar några som helst tecken på att må dåligt över vad han gjort! Om han startat tråden med att skriva att han gjort ett stort misstag på jobbet som han mår dåligt över och som han förstår kommer kosta honom jobbet men han undrar om chefen verkligen har rätt att avskeda honom på stående fot utan uppsägningstid så hade han nog fått helt andra svar...
    Var har jag sagt att jag inte skäms? Klart man skäms om man gör ett misstag. Jag är dock en person som gillar att ta tag i saker och som inte accepterar att bli behandlad hur som helst. Därför ligger jag inte i fosterläge i duschen som vissa i den här tråden tycker är korrekt sätt att reagera...
    Desperado skrev 2013-05-10 09:11:09 följande:
    Antagligen flera, hur är det själv med diagnoser och självinsikten?
    Inga diagnoser vad jag vet. Självinsikten är bra såvitt jag själv kan bedöma den.
    choklad skrev 2013-05-10 13:14:53 följande:

Omoralisk snyltare om man känner till sina lagliga rättigheter?

• choklad
    DJkillen skrev 2013-05-13 10:24:29 följande:
    Var har jag sagt att jag inte skäms? Klart man skäms om man gör ett misstag. Jag är dock en person som gillar att ta tag i saker och som inte accepterar att bli behandlad hur som helst. Därför ligger jag inte i fosterläge i duschen som vissa i den här tråden tycker är korrekt sätt att reagera...

Inga diagnoser vad jag vet. Självinsikten är bra såvitt jag själv kan bedöma den.

Omoralisk snyltare om man känner till sina lagliga rättigheter?

Du har inte skrivit något i tråden hittills som tyder på att du skäms, därför skrev jag att det VERKAR som att du inte skäms. Och att du är en person som gillar att ta tag i saker får mig att småle, om du var en sån hade du sett till att på fredagen kontakta varenda människa du kunde komma på för att få tag på chefen/tryckeriet/posten och försöka rätta till ditt misstag. Men du prioriterade öl med polarna (och nej, det spelar ingen roll att en kompis skulle flytta utomlands och det var planerat sen länge. Då ringer man dom och säger att det har skitit sig och man kommer ett par timmar senare). Du är en mardröm för en arbetsgivare på så många sätt.
  • DJkillen
    choklad skrev 2013-05-13 10:38:18 följande:

Du har inte skrivit något i tråden hittills som tyder på att du skäms, därför skrev jag att det VERKAR som att du inte skäms. Och att du är en person som gillar att ta tag i saker får mig att småle, om du var en sån hade du sett till att på fredagen kontakta varenda människa du kunde komma på för att få tag på chefen/tryckeriet/posten och försöka rätta till ditt misstag. Men du prioriterade öl med polarna (och nej, det spelar ingen roll att en kompis skulle flytta utomlands och det var planerat sen länge. Då ringer man dom och säger att det har skitit sig och man kommer ett par timmar senare). Du är en mardröm för en arbetsgivare på så många sätt.
    Klart man skäms om man gör ett misstag? Goes without saying... för mig i alla fall.

Jag har, till skillnad från många här tydligen, ett liv utan för jobbet. Vissa verkar tycka att man helst ska stanna kvar på jobbet även under helgerna. 
  • Plupp73
    DJkillen skrev 2013-05-13 10:44:07 följande:
    Klart man skäms om man gör ett misstag? Goes without saying... för mig i alla fall.

Jag har, till skillnad från många här tydligen, ett liv utan för jobbet. Vissa verkar tycka att man helst ska stanna kvar på jobbet även under helgerna. 
    Nej, absolut inte!! Men man bör stanna om man gjort ett "litet misstag" som kan kosta företaget massor av pengar, man reder upp det först. Men att jobba över in absurdum och sitta hela helger har det aldrig varit tal om.
  • Kjell2

Om AG har erbjudit 3 månader skulle jag ta det. LAS 39§ säger 6 månader vid felaktig uppsägning vid kort, minder än 6 månader, anställningstid. Alltså är AG hyfsad säker att få rätt i TR men ser att 3 månader är billigare och enklare sätt att bli av med dig.

• DJkillen

Spännande hur alla troll som flockades i den här tråden försvann så fort det visade sig att jag hade rätt. Haha!

Imorgon kommer jag att ha mer kontakt med AG. Ska bli intressant vad som kommer fram då. 

• Themis

Du har inte "rätt" per se.

Du bara profiterar helt oförtjänt på att människor före dig har skaffat rättigheter genom att fackligt organisera sig, vilket lett till den lagstiftning vi har idag.

Och arbetsgivaren har också varit ett klantarsle och väljer nu därför att köpa ut dig hellre än att stå och vifta ord mot ord i rätten om många månader.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Ramborg
    DJkillen skrev 2013-05-13 19:05:14 följande:
    Spännande hur alla troll som flockades i den här tråden försvann så fort det visade sig att jag hade rätt. Haha!

Imorgon kommer jag att ha mer kontakt med AG. Ska bli intressant vad som kommer fram då. 

Du hade inte rätt, och tyvärr var arbetsgivaren vek nog att ta den enkla vägen ut. Du hade torskat som fan om du gått till tingsrätten, men du körde ett chicken race och den andre väjde. Grattis.
    42.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!