• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Desperado
    DJkillen skrev 2013-05-17 00:04:45 följande:
    Tråkigt att företaget går dåligt, men kämpa på! Självklart bör man arbeta så hårt som man behöver och orkar.

Utmattningsdepression

Vem har sagt att företaget går dåligt? Idiot, tydligen är Du inte läskunnig heller. Båda företagen går BRA, det är därför vi arbetar så mycket som vi gör.

• Aniiee
    Desperado skrev 2013-05-17 00:25:40 följande:
    Vem har sagt att företaget går dåligt? Idiot, tydligen är Du inte läskunnig heller. Båda företagen går BRA, det är därför vi arbetar så mycket som vi gör.

Mentaliteten här verkar vara "Ju mindre destå bättre".... i alla fall när det gäller arbete.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • DJkillen
    Desperado skrev 2013-05-17 00:25:40 följande:

Jag förstår inte varför man ska jobba så oerhört mycket som ni gör om företaget går bra bara. Då ser man väl till att anställa fler? Visst är det en livsstil också att jobba mycket iofs. Min pappa skulle ju egentligen inte behöva jobba alls själv längre. Att jobba för mycket är ett tecken på för dålig lönsamhet i verksamheten. Effektivisera?

Killen som har min lokala turkaffär har aldrig en ledig dag och jobbar säkert runt 100 timmar per vecka, men det beror ju på att lönsamheten i hans verksamhet är för dålig. Inte direkt så att han blir rik på det.

Aniiee skrev 2013-05-17 00:32:37 följande:
    Mentaliteten här verkar vara "Ju mindre destå bättre".... i alla fall när det gäller arbete.
    Hur läser du ut detta? Lär nog ha jobbat mer än de flesta i min ålder.

• Plupp73

Nu måste jag fråga; vad är det som gör att du inte arbetar på dina pappas företag, som dels är lönsamt som 17 och dels är bra framtidssysselsättning för dig - där du inte behöver bevisa vem du är? Om du nu är mån om din fritid, menar jag...

Jag tycker personligen inte att du betett dig 100% som medarbetare faktiskt, varesig i situationen som uppstod ("misstaget") eller efteråt. Och du har sett till att utnyttja situationen fullständigt, för att du har rätt till det. Lite av en Flugornas herre-situation där den enes bröd...etc. Det ger helt enkelt inte ett sympatiskt intryck. Men du har juridiskt sett inte gjort någonting fel.

• Cizi
    DJkillen skrev 2013-05-16 22:52:08 följande:
    Jag tycker nog att det är för generösa villkor för sjukskrivna idag. Alltså, man måste ju sänka skatten då så folk kan klara sig om de blir sjuka - då behöver man inte ha bidrag. Säg att man halverade skatten eller mer, då kunde alla ha typ 400000-500000 på banken efter några år. 
    Men halverad skatt skulle du få betala vården själv och då skulle dina pengar gå åt väldigt fort...
  • DJkillen
    Plupp73 skrev 2013-05-17 08:35:10 följande:
    Nu måste jag fråga; vad är det som gör att du inte arbetar på dina pappas företag, som dels är lönsamt som 17 och dels är bra framtidssysselsättning för dig - där du inte behöver bevisa vem du är? Om du nu är mån om din fritid, menar jag...

Jag tycker personligen inte att du betett dig 100% som medarbetare faktiskt, varesig i situationen som uppstod ("misstaget") eller efteråt. Och du har sett till att utnyttja situationen fullständigt, för att du har rätt till det. Lite av en Flugornas herre-situation där den enes bröd...etc. Det ger helt enkelt inte ett sympatiskt intryck. Men du har juridiskt sett inte gjort någonting fel.

Jag har jobbat där tidigare, men det är intressant och kul att testa att jobba på andra ställen också.
    Cizi skrev 2013-05-17 09:36:31 följande:
    Men halverad skatt skulle du få betala vården själv och då skulle dina pengar gå åt väldigt fort...
    Sjukvården kan fortfarande vara gratis för de som verkligen behöver. Det som man ska komma åt är ju alla som bara latar sig. Det är även tänkbart att man får finansiera sin sjukvård genom en försäkring istället. Då kan vi sänka skatten ännu mer :) Funkar bra i andra länder.

• choklad
    DJkillen skrev 2013-05-17 19:19:38 följande:
    Jag har jobbat där tidigare, men det är intressant och kul att testa att jobba på andra ställen också.
    Cizi skrev 2013-05-17 09:36:31 följande:
    Sjukvården kan fortfarande vara gratis för de som verkligen behöver. Det som man ska komma åt är ju alla som bara latar sig. Det är även tänkbart att man får finansiera sin sjukvård genom en försäkring istället. Då kan vi sänka skatten ännu mer :) Funkar bra i andra länder. 

Funkar bra i andra länder?! Jo, för t.ex. USA är ju känt för sitt väl fungerande sjukvårdssystem...
  • slemtorsk i din bralla
    Aniiee skrev 2013-05-16 23:35:14 följande:
    Jag har jobbat som kock (inte i Sverige, dock). Då var man ju lite glad om man kom undan med 60-70 timmars arbetsvecka....
    jag var butikschef, i Sverige- inte egen företagare utan anställd och förväntades vara schemalagd 60 timmar/vecka men finnas tillgänglig dygnet runt mer eller mindre... så att som egen företagare "bara" jobba dessa timmar är ju inte direkt något som är så speciellt.

Och så hoppla så räknas det som arbete när man är sjukskriven.....ser man på 
  • choklad

Kom på att jag inte sökt på andra inlägg av TS och hittade då ett inlägg om att man i Malmö höjt lönerna för offentliganställda med 1000 kr. Avslutades med meningen: "Rösta på Vänsterpartiet om du vill ha en fortsatt bra välfärd och bättre villkor för oss som lönearbetar!" Bara jag som skrattar högt åt ironin i att detta inlägg kommer från TS?

• Tom Araya
    DJkillen skrev 2013-05-17 19:19:38 följande:

Skillnaden mellan Sverige och andra länder är att försäkringen är obligatorisk i Sverige och dras från lönen, just för att ingen ska hamna utanför. Det fungerar sådär i andra länder. Exempelvis måste försäkringar kollas upp innan sjukvårdspersonal vet vilket sjukhus de ska köra dig till.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!