• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • DJkillen

Självklart tror jag att ni som jobbar oerhört mycket är ärliga och inte överdriver ;) Men jag är ändå nyfiken på hur era arbetsdagar/arbetsveckor ser ut?

• Aniiee

Nu arbetar jag inte som kock längre, men när jag gjorde det så....

Dagarna jag hade lunchapasset gick jag upp vid fem för att hinna ner till fiskmarknaden kl 6. 6-7.30 handlades fisk och skaldjur, färsk, fångad den morgonen. Dumpa fisken i köket och sätta sig ner en halvtimme för att planera dagens arbete och kanske hitta på någon ny maträtt om jag fick tag på något roligt på fiskmarknaden. Sen djupdykning i walk-in och skafferi. Kolla så att allt fanns. Testlaga eventuell ny maträtt om allt till den fanns, annars tripp til närmaste godkända, öppna affär, eller farmers market på sommaren/tidig höst, sen provlaga. Sen det underbara, 4-timmars, nödvändiga onda; mise en place. Fy i helvete vad trist göra. Kul att hacka 10 kg lök varje dag. Eller skala 10 kg potatis. 4 timmars matlagning, mellan 11 och 15. 15.30 till 16.30 städ och disk. Sen sitt ned med kvällsteamet och checka av. Tur att vi åt tillsammans då, annars hade vi väl svimmat, som jobbat lunch. 17.30  sitta ned med listorna och fylla beställningar på staples, typ olja, smör, mjöl, vinäger, ägg, jäst osv osv.... När jag var klar så var jag klar och fick gå hem.

Jobba kväll: I köket kl 13. Se till att allt fanns till kvällspasset, eventuell panikhandla, sen mise en place. Rycka in i köket om det behövdes. Eventuellt provlaga något i ett ledigt hörn. Prata med vinmänniskor. Sitta ned med lunchteamet och äta och checka av. 19.00 till 01.00 matlagning. 

Sen massa saker som inte gjordes regelbundet, utan bara ibland, hitta levernatörer, besöka leverantörer, skriva menyer, osv osvosvosvosvosvosvosv......

Men kul var det =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • A1987

Jobbar som butikschef i en matvarukedja. Arb.tiden börjar kl 7.00, men jag kommer kl 6.00 för att hinna med pappers jobbet. Kl 14.00 borde jag alltså slippa hem, men det har aldrig hänt. Ca 15.30 slipper jag hem. Då har jag haft 2 rökpauser a 5min, där ingår toa besök, tobaken och vatten. Fram till 13.30 jobbar jag ensam, så jag kan mao inte sätta mej ner och luncha eller läsa dagens tidningar. Så ser det ut hos oss, eftersom kraven från företaget ser ut så. Företaget går jätte fint, mycket tack vare att verkligheten ser ut som hos oss på många ställen. Men alla är vana vid att jobba så här, ingen som klagar! Dessutom all extra tid som jag jobbar får jag ju ta ut, så det blir ju ganska många dagar betalt ledigt på ett år :) Jag kräver dock inte av min personal att dom skall jobba såna tider som jag gör, det som jag gör på mina "extra timmar" är jobb som bara jag får sköta.

• Cizi
    DJkillen skrev 2013-05-17 19:19:38 följande:
    Jag har jobbat där tidigare, men det är intressant och kul att testa att jobba på andra ställen också.

Sjukvården kan fortfarande vara gratis för de som verkligen behöver. Det som man ska komma åt är ju alla som bara latar sig. Det är även tänkbart att man får finansiera sin sjukvård genom en försäkring istället. Då kan vi sänka skatten ännu mer :) Funkar bra i andra länder.

Om du halverar skatten blir det nog inte mycket som blir gratis (skola, sjukvård mm). Och jag vet inget land där det fungerar bättre (för tex låginkomsttagare och utsatt grupper) än de länder där sjukvården är skattefinansierad.
  • Nolla

Som facket ar förhandlat fram. Grattis till att snylta på arbetsrätten som du föraktar.

DJkillen skrev 2013-05-13 10:24:29 följande:
    Var har jag sagt att jag inte skäms? Klart man skäms om man gör ett misstag. Jag är dock en person som gillar att ta tag i saker och som inte accepterar att bli behandlad hur som helst. Därför ligger jag inte i fosterläge i duschen som vissa i den här tråden tycker är korrekt sätt att reagera...
    Desperado skrev 2013-05-10 09:11:09 följande:
    Antagligen flera, hur är det själv med diagnoser och självinsikten?
    Inga diagnoser vad jag vet. Självinsikten är bra såvitt jag själv kan bedöma den.Omoralisk snyltare om man känner till sina lagliga rättigheter? 

• DJkillen

Aniiee och A1987:

Tack för era svar. Det låter som om ni jobbar ungefär lika mycket som min farsa. Så vet jag att det kan se ut. Det jag var fundersam över var de som hävdade att de jobbade JÄTTEMYCKET mer än 70 timmer per vecka... 

• jannej

Vardagar 09.00- 19.15    51.15 timmar
    lör-sön    10.00- 18.15    17.30 timmar

sover 01.00- 06.00

Semester 6 veckor om året är jag ute och reser

DJkillen skrev 2013-05-21 15:04:57 följande:
    Aniiee och A1987:

Tack för era svar. Det låter som om ni jobbar ungefär lika mycket som min farsa. Så vet jag att det kan se ut. Det jag var fundersam över var de som hävdade att de jobbade JÄTTEMYCKET mer än 70 timmer per vecka... 

• MrsPenn
    jannej skrev 2013-05-21 15:18:48 följande:
    Vardagar 09.00- 19.15    51.15 timmar
    lör-sön    10.00- 18.15    17.30 timmar

sover 01.00- 06.00

Semester 6 veckor om året är jag ute och reser
    Vardagar: 10 h 15 min, 1 h försvinner för det är lunch
    = 9 h 15 min, x 5 = 46 h 15 min

lör-sön 10-18.15 = 8 h 15 min minus 1 h för lunch
    = 7 h 15 min = 14 h 30 min

Som du ska ha betalt för. TOTALT exklusive OB-tillägg för sena tider och helgtider:  53 h 45 min

Varför jobbar du så mycket? 40 h i veckan är ju heltid!
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Ramborg
    choklad skrev 2013-05-18 16:54:51 följande:
    Kom på att jag inte sökt på andra inlägg av TS och hittade då ett inlägg om att man i Malmö höjt lönerna för offentliganställda med 1000 kr. Avslutades med meningen: "Rösta på Vänsterpartiet om du vill ha en fortsatt bra välfärd och bättre villkor för oss som lönearbetar!" Bara jag som skrattar högt åt ironin i att detta inlägg kommer från TS?

...och där kom beviset på att TS är ett troll.

Men ett skickligt troll, det får man ge honom. Det var ju skönt att han inte var på riktigt.
    42.
  • jannej
    MrsPenn skrev 2013-05-21 15:31:25 följande:
    Vardagar: 10 h 15 min, 1 h försvinner för det är lunch
    = 9 h 15 min, x 5 = 46 h 15 min

lör-sön 10-18.15 = 8 h 15 min minus 1 h för lunch
    = 7 h 15 min = 14 h 30 min

Som du ska ha betalt för. TOTALT exklusive OB-tillägg för sena tider och helgtider:  53 h 45 min

Varför jobbar du så mycket? 40 h i veckan är ju heltid!
    Egen företagare nej det försvinner ingen tid till lunch. äter när det blir någon minut över.
    Tämligen normalt för de flesta företagare att jobba 60- 65 timmar i veckan.
    Mitt jobb= hobby
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!