• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • DJkillen
    Tirem skrev 2013-05-23 15:27:09 följande:
    Glömdes liten sak... När killar som du försöker hävda dig och slänger ur sig dumma kommentarer som "jag tjänar bättre än dig" så är det oftast för att kompensera vissa andra saker hos sig själv. Oftast lider ni då av L S S, Liten Snopp Syndrom.
    Vi vuxna behöver inte hävda oss
    Just det. Du får vara otrevlig mot mig, men jag får inte svara tillbaks. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Tänk på det :)

Jag har för övrigt inte någon hög lön alls, men något säger mig ändå att du tjänar mindre. Får 38000 som ingångslön på nya jobbet. 
  • Tirem
    DJkillen skrev 2013-05-23 15:36:12 följande:
    Just det. Du får vara otrevlig mot mig, men jag får inte svara tillbaks. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Tänk på det :)

Jag har för övrigt inte någon hög lön alls, men något säger mig ändå att du tjänar mindre. Får 38000 som ingångslön på nya jobbet. 

Har jag någonsin sagt att du inte får vara otrevlig?

Men sanningen är att du som ung man försöker hävda dig i den vuxna världen på fel sätt! Bara det att du återigen skryter om inkomster är inte ett vuxet beteende! Du värderar kronor, jag värderar familj, trivsel m.m... Vem är rikast?

Men som sagt, hoppas du kan leverera och inte bara snacka!

• DJkillen
    Tirem skrev 2013-05-23 15:44:39 följande:

Har jag någonsin sagt att du inte får vara otrevlig?
    Men sanningen är att du som ung man försöker hävda dig i den vuxna världen på fel sätt! Bara det att du återigen skryter om inkomster är inte ett vuxet beteende! Du värderar kronor, jag värderar familj, trivsel m.m... Vem är rikast?

Men som sagt, hoppas du kan leverera och inte bara snacka!
    Du är otrolig. På vilket sätt har jag försökt hävda mig? Jag har ingen hög lön, men den duger för mig. Det viktigaste är att man trivs.
  • Hannah76
    DJkillen skrev 2013-05-22 14:53:32 följande:

Så jobbet ska alltid prioriteras? Tänk om man behöver åka till förlossningen? Eller om man är bjuden på bröllop av nåt syskon? Nej, självklart ska man ställa in allt och stanna på jobbet hela natten.

Ska man till förlossningen så är det ofta förvarnat.
    Bröllop tar man semester för att gå på om det är under ens arbetstid. 
  • DJkillen
    Hannah76 skrev 2013-05-23 15:53:12 följande:

Ska man till förlossningen så är det ofta förvarnat.
    Bröllop tar man semester för att gå på om det är under ens arbetstid. 
    Jag hade frågat chefen i förväg, redan när jag fick jobbet faktiskt, om jag kunde vara ledig den eftermiddagen. Han sa bara att det var lugnt eftersom det var flextid.
  • Hannah76
    DJkillen skrev 2013-05-23 16:07:10 följande:
    Jag hade frågat chefen i förväg, redan när jag fick jobbet faktiskt, om jag kunde vara ledig den eftermiddagen. Han sa bara att det var lugnt eftersom det var flextid.

Men du fick väl inte avsked för att du gick? Det var väl för att du gjort ett stort misstag, som kostade företaget en massa pengar?
  • DJkillen
    Hannah76 skrev 2013-05-23 16:13:16 följande:

Men du fick väl inte avsked för att du gick? Det var väl för att du gjort ett stort misstag, som kostade företaget en massa pengar?
    Jag bara svarade på det du skrev och diskussionen om när man kan gå från jobbet och inte. Det är det vi diskuterar nu. Jag tycker att det är okej om det är något viktigt man ska göra, speciellt om man kollat i förväg att det är okej.
  • Tirem

Att nämna siffror i en sådanhär diskussion är att hävda sig... Du kunde lika gärna skrivit pilutta dig jag tjänar mer än du!

• Voluptuous Shalimar
    Tirem skrev 2013-05-23 17:47:49 följande:
    Att nämna siffror i en sådanhär diskussion är att hävda sig... Du kunde lika gärna skrivit pilutta dig jag tjänar mer än du!
    Om det ens är sanning. Han skulle få tre månadslöner från sitt förra jobb och det blev 60 000 kr, dvs 20 000 i månadslön, INTE vidare välbetalt. Att sedan raskt gå upp till 38 000 - ja, då kan man ju fundera på varför han inte sökte ett sådant jobb från början?

Skeptisk much!
  • DJkillen
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-23 17:55:45 följande:
    Om det ens är sanning. Han skulle få tre månadslöner från sitt förra jobb och det blev 60 000 kr, dvs 20 000 i månadslön, INTE vidare välbetalt. Att sedan raskt gå upp till 38 000 - ja, då kan man ju fundera på varför han inte sökte ett sådant jobb från början?

Skeptisk much!
    Du känner till att vi har skatt i Sverige va? Jag menade att jag fick tre månadslöner, dvs ca 60000 kr EFTER skatt.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!