• Juliana82

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Hej

Vi fick en dotter 2/5, alltså hon är ca 3 dygn gammal. Hon mår bra och har ingen kolik alls.

Vårt problem är att hon inte vill sova i sin spjällsäng! Hon vill hela tiden sova vid vårt bröst vilket är jättejobbigt och farligt.

Jag lägger henne i sängen med mat i magen, ombytt och sovandes men så fort vi lägger ner henne  vaknar hon efter 2-3 minuter och gråter :(

Börjar bli riktigt frustrerande!

Vad skall vi göra? Har ni några tips/ideér? har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng
  • Erfdgt

Måste hon sova i spjälsängen då?

Vår dotter sov sina första 6 månader i främst sin vagn, även nattetid, för där sov hon bäst och kände sig tryggast. Vi hade tänkt oss en vagga, men den funkade inte alls, så då var det bara för oss att tänka om. Hitta andra alternativ och lösningar.

• solidad

Båda mina  barn har legat i sängen med mig och pappan.Och sovit bra.Jag tror det bästa för barn äår att ligga nära sina föräldrar.Så jag tycker inte du behöver lägga bebisen i spjälsäng.

• HEARM

sova i sängen bredvid dig? sova i din famn på dagen? varför spjälsäng? 

• Themis

Vi kom fram till att spjälsängen var det onödigaste vi köpt.

Lillen sov med oss till 11 mån, sen i egen säng som stod direkt på golvet, där vi kunde sova bekvämt bredvid, eller smyga tillbaka till oss när han somnat.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • skogsvitter

Men snälla du, din bebis har just bott innuti din mage i 9 månader och nu förväntar du dig att hon ska ligga helt ensam och övergiven i en spjälsäng så fort hon kommer ut?! Det är helt orealistiskt! De flesta nyfödda behöver massor av närhet, och de behöver även närhet för att kunna sova tryggt och lugnt. Det är liksom bara att acceptera de behov hon har, nu har ni trots allt valt att skaffa barn och då är det så här det är.

Man samsover givetvis om man märker att bebisen behöver närheten, det gjorde vi, och jag håller med Themis om att spjälsängen blev det onödigaste vi köpt. Vi ordnade ett eget litet "babynest" för bebisen så att hon kunde ligga mitt emellan oss i sängen, när vi själva lagt oss. På kvällarna fick hon vara i våra famnar i soffan eller följde med på det vi nu gjorde. En nyfödd har ju ingen dygnsrytm. De sover lite hipp som happ under hela dygnet. Så att tro att man kan natta en 3 dagar gammal bebis i en spjälsäng för natten, det är att ha fullkomligt orimliga krav.

• Ellie

Jag håller med ovanstående att hon troligtvis behöver mycket närhet. Bebisar är olika, och trots att en del kanske sover själva i spjälsäng från början så vill nog de flesta ha mer närhet än så.
    Om ni tycker det känns för farligt att samsova så kan ni ju prova babynest som föreslagits ovan.
    Ett annat alternativ kanske kan vara att ha en spjälsäng där man kan plocka bort ena långsidan, och ställa den bredvid er säng. På så sätt får bebisen ett eget "bo", men ligger ändå bredvid er (och man kan tex lägga en arm emot bebisen.
    Själva hade vi vår flicka i vår säng till hon var ca 8 månader (hade inte ens köpt spjälsäng innan dess). Nu sover hon ca halva natten själv och halva bredvid oss (hon är snart 1 år).

• CT11

Låt bebisen sova nära dig!!! Hon behöver dig så otroligt mycket, bara att vänja sig. Vår dotter sov på våra magar (min och pappans) första månaden. De vill och behöver vara nära. Fixa ett babynest, rök eller drick ingen alkohol så är det inga problem. Dessutom visar sig kolik efter ca 2 veckor...... Inte efter 3 dygn.

• Maroschka

Hjälp jag trodde iallafall att du pratade om en bebis på kanske 2 månader men en som är några dagar och ni vill begära av henne att ligga själv i spjälis?!!
    Ja en säger då det.....

• 1978

Grattis till bebisen!

Vårt barn sov inte i egen säng förrän hen var 1,5 år ungefär. Nu är hen två och sover halva natten i egen säng kommer sen klättrandes till oss. Det är bara mysigt, tycker vi. Vårt barn har fått flytta över till egen säng när hen själv har velat. Självständigheten har kommit automatiskt.

Barn måste inte sova i egen säng om de trivs bättre i föräldrarnas säng. Förutsatt att föräldrarna också tycker att det är OK. Vi brukade lägga kanter av filtar eller handdukar runt bebisen som extra "klämskydd" och hade inga tjocka täcken. Men ibland efter nattamning blev vi liggande nära varandra.

Om man röker eller har druckit alkohol eller någon annan drog bör man, enligt vad jag har läst, inte dela säng med bebisen.

Under dagarna brukade vi ha bebisen i knät när hen sov och så kunde vi se på TV samtidigt. Eller äta. Om vi skulle gå någonstans satt bebisen i selen eller bärsjalen. Vår bebis vägrade barnvagn framtill hen var fyra, fem månader då vi bytte till sittvagn (upp-pallad med handdukar).

Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng