• Juliana82

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Hej

Vi fick en dotter 2/5, alltså hon är ca 3 dygn gammal. Hon mår bra och har ingen kolik alls.

Vårt problem är att hon inte vill sova i sin spjällsäng! Hon vill hela tiden sova vid vårt bröst vilket är jättejobbigt och farligt.

Jag lägger henne i sängen med mat i magen, ombytt och sovandes men så fort vi lägger ner henne  vaknar hon efter 2-3 minuter och gråter :(

Börjar bli riktigt frustrerande!

Vad skall vi göra? Har ni några tips/ideér? har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng
  • Flickan och kråkan

Inget av våra barn har sovit i spjälsäng. Det kommer inte trean att göra heller. Alla behöver så klart inte göra som vi, men vad hade du för förväntningar....med en NYFÖDD!?

Grattis till bebis! 

• Tygtiiger

Du har en klok dotter! De barn på stenåldern som accepterade att lämnas ensamma utan någon annan intill dog i mycket högre utsträckning (de var ju mer sårbara) så därför har vi ett nedärvt behov av att vara nära. Ha du bebisen intill dig. Det är inte farligt att samsova, men vissa saker ska man tänka på:

-inga band eller snören i sängen (bebisleksaker, långa band på pyjamasar etc)
    - ingen kudde under bebisens huvud
    - inga tjocka täcken över bebisen, ta på dig själv en långärmad top att sova i istället
    -ingen ska ha druckit eller tagit mediciner som man blir trött av om ni ska samsova med bebisen
    - det säkraste stället att ha barnet är mellan mamma och väggen, det minskar risken att ni rullar på bebisen eller att det blir för varmt

Och självklart ska bebisen sova på rygg.

Att samsova underlättar dessutom amningen, särskilt om du lär dig ligga och amma. Så småningom blir det lättare att sova skilt från bebisen, men om ni har fått en dotter som absolut vill ligga intill så låt henne göra det de närmaste veckorna. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Singoallaa

Oj detta hade jag ingen aning om! Tur att jah läste tråden! Har mitt första barn i magen och tänkte att bebisen skulle sova i egen spjälsäng endast pga sambon sover oroligt och vi har en trång säng. Tror ni att en babynest fungerar ändå?

• Flickan och kråkan
    Singoallaa skrev 2013-05-05 20:30:22 följande:
    Oj detta hade jag ingen aning om! Tur att jah läste tråden! Har mitt första barn i magen och tänkte att bebisen skulle sova i egen spjälsäng endast pga sambon sover oroligt och vi har en trång säng. Tror ni att en babynest fungerar ändå?
    Har ni plats i sovrummet så sätt en vanlig 80- eller 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot en vägg.
  • Natulcien

Jag säger som två andra i tråden: spjälsängen var det onödigaste vi köpte (förvisso bara en billig begagnad, men ändå...). Vi använde den inte en enda natt. Vi monterade inte ens ihop den... Skrattande

Vi hade en vagga som vi tänkte att sonen skulle sova i som nyfödd. Men den användes aldrig heller.

Han ville amma ofta som nyfödd, och behövde naturligtvis massor av närhet. Lösning: samsovning.
    Vi har en väldigt mjuk dubbelsäng, så den kändes lite farlig att ha sonen i eftersom det liksom blev nedförsbacke mot mig så han rullade in alldeles för tight mot mig. Så vi la en fastare madrass på golvet där jag och sonen samsov och jag kunde liggamma varje gång han vaknade. Hur smidigt som helst. En suverän lösning för oss. Och sonen var nära och trygg.

Tvinga inte er dotter att ligga ensam och övergiven i en spjälsäng. Ge henne den fysiska närhet hon behöver. Det är inte farligt att samsova så länge ni inte tar droger, dricker er berusade eller röker. Ha bebisen högt upp vid huvudänden och med en egen, tunn filt.

• Elinpelin84

Mina barn sov i vagnen i början. Vågade inte ha dem mellan oss. Alt. Skaffa ett babynest. De vill inte ligga "stort o öppet" utan känna att de finns nått runt dem i början. Men de somnade alltid i famnen innan jag la ner dem.

• viseversa

Ja du ts nu har ni en liten mini boss hemma som har en fömåga att bestämma exakt hur hon vill ha det. Vill hon inte sova ensam i spjälsäng så kommer hon inte göra det. Ni får helt enkelt ta att hon vill sova PÅ er.

• chrissepisse

Min tioveckor gamla bebis sover fortfarande på mig varje natt. Sedan två veckor somnar han själv bredvid mig och sover där ett par, tre timmar men sedan vaknar han och vill flytta upp på mitt bröst. Jag sover gott med honom på bröstet, så jag ser egentligen inget problem med det. Visst saknar jag att sova på mage, men eftersom mellanbarnet också sov på mig första tiden så vet jag att det inte är för evigt. 

Vill bebisen inte sova själv så tror jag inte du kan göra så mycket åt det.   

• pigglet

Jag tror att det bästa är att samsova.
    För alla funkar det inte. Vi vuxna kunde inte sova med barn i sängen. Så vi fick hitta andra lösningar. Jag lindade barnet, så det låg lite trångt, bullade också upp med hårt virade filtar runt så bebisen låg trångt. I en korg.
    Så får man ställa korgen eller spjälsängen precis vid sängen, så man kan lägga över armen och stryka lite, hålla handen eller vad som nu kan lugna och ge närhet.  

Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng