• Juliana82

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Hej

Vi fick en dotter 2/5, alltså hon är ca 3 dygn gammal. Hon mår bra och har ingen kolik alls.

Vårt problem är att hon inte vill sova i sin spjällsäng! Hon vill hela tiden sova vid vårt bröst vilket är jättejobbigt och farligt.

Jag lägger henne i sängen med mat i magen, ombytt och sovandes men så fort vi lägger ner henne  vaknar hon efter 2-3 minuter och gråter :(

Börjar bli riktigt frustrerande!

Vad skall vi göra? Har ni några tips/ideér? har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng
  • Singoallaa
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-05 20:35:00 följande:
    Har ni plats i sovrummet så sätt en vanlig 80- eller 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot en vägg.

Jag tänkte ha bebisen i spjälsängen med öppen sida direkt mot vår säng med mig väldigt nära ändå och med ena handen/armen inne hos bebisen men inser att det inte är tillräckligt nära. Vi har tyvärr sängen fri från någon vägg, alltså huvudgaveln mot en vägg med långsidorna ut i rummet. Men sängen hade vi kanske kunnat flytta i så fall. Sängen är inte så bred och samtidigt är sambon stor och lång, nästan 195cm. Han sover dessutom "oroligt" han kan varva runt hela nätterna så hela sängen hoppar runt, han sover djupt och snarkar högt, jag har öronproppar för att kunna somna! Är rädd därför också och tänkte göra som jag skrev, men inser nu att det inte heller är någon bra ide :(
  • En blå giraff

Min yngsta är snart 2 år och vi kommer att montera ner spjälsängen oanvänd snart.... säger bara det. Stora pojken sov i spjälen från 1 års ålder ungefär. Innan dess har de varit som plåster på oss för att kunna sova.

• Sunshine808

Jag har sovit mage mot mage med bebisen sedan hon föddes och det är först nu vid 5 månader som hon själv klarar av att sova själv utan att bli hysterisk när hon vaknar.
    Skaffa tålamod, tre dagar är ingenting.

• keron

Samsovning har hos oss varit det bästa sättet för både mamma och barn att få tillräckligt med sömn. Inget av våra fyra barn har haft nån spjälsäng ö h t, ännu mindre sovit i en. Vår yngsta är 10 mån nu och han sover PÅ oss dagtid fortfarande. Funkar jättebra! Man har ju alltid en ursäkt till att få ligga på soffan en stund, när han sover Måste något absolut göras just då när han vill sova så sover han bra i sjalen också :)

• Krusmatta

Vår dotter sov mellan oss i en liten skötbädd i sängen första tiden. Vi vågade inte heller ha henne "löst" mellan oss i sängen då både jag och sambon sover väldigt tungt. När hon låg i skötbädden kunde vi ha en arm intill henne så hon kände närheten från oss båda. När hon var någon vecka gammal sov hon några timmar åt gången i sin spjälsäng och sedan hon var runt 1,5 månad har hon sovit hela nätter i spjälsängen.
    De första dagarna när vi kommit hem från BB turades jag och sambon om att ha henne bekvämt upp-pallad i famnen, halvliggandes i soffan på nätterna. Vill ni inte lägga massa pengar på ett babynest (eller liten skötbädd) så kan ni testa med att lägga ett ihoprullat badlakan som ett litet "bo". =)

• chrissepisse
    Singoallaa skrev 2013-05-05 21:03:11 följande:

Jag tänkte ha bebisen i spjälsängen med öppen sida direkt mot vår säng med mig väldigt nära ändå och med ena handen/armen inne hos bebisen men inser att det inte är tillräckligt nära. Vi har tyvärr sängen fri från någon vägg, alltså huvudgaveln mot en vägg med långsidorna ut i rummet. Men sängen hade vi kanske kunnat flytta i så fall. Sängen är inte så bred och samtidigt är sambon stor och lång, nästan 195cm. Han sover dessutom "oroligt" han kan varva runt hela nätterna så hela sängen hoppar runt, han sover djupt och snarkar högt, jag har öronproppar för att kunna somna! Är rädd därför också och tänkte göra som jag skrev, men inser nu att det inte heller är någon bra ide :(

Du har inget att förlora på att testa! Mitt äldsta barn sov alla nätter i spjäsäng bredvid vår säng utan att protestera. Trivs bebisen i ett baby nest så kan du sätta ett sådant i spjälsängen. Nu är du beredd på att det du tänkt kanske inte fungerar och det räcker långt. Att du är beredd att anpassa dig efter bebisen tror jag gör att det blir lättare för dig.
  • Singoallaa
    chrissepisse skrev 2013-05-05 21:27:18 följande:
    Du har inget att förlora på att testa! Mitt äldsta barn sov alla nätter i spjäsäng bredvid vår säng utan att protestera. Trivs bebisen i ett baby nest så kan du sätta ett sådant i spjälsängen. Nu är du beredd på att det du tänkt kanske inte fungerar och det räcker långt. Att du är beredd att anpassa dig efter bebisen tror jag gör att det blir lättare för dig.

Tack för ditt svar! Absolut, bebisen kommer först i alla lägen! Men nu efter att ha läst tråden och blivit ledsen bara vid tanken av att inte ha bebisen så nära inpå mig så kommer vi nog fram till någon lösning att ha vårt barn nära inpå oss under natten! Annars kickar jag ut mannen och så sover vi själva i sängen ;) Nej men en bra lösning måste vi hitta!
  • Rottiss

Ts, du kan ju investera i ett babynest, eller har du en spjälsäng där du kan montera bort ena långsidan så kan du i sådant fall sätta ihop den mot din säng, så ligger bebisen i sin spjälsäng men ändå mot eran säng

• purple box

Båda våra pluttar har tvärvägrat sova någon annan stans än mellan oss fram till ca 5 månader. Under dagen sov stora endast på mig i ca 8 månader, sedan gick hennes säng ibland. Lilla börja acceptera sin säng under dagen runt 4 månader. Men det ska fortfarande somnas på eller bredvid oss.

Ha tålamod, skaffa antingen en spjälsäng där man kan ta bort ena sidan och ställ den vid din sida alt babynest.

• chrissepisse
    Singoallaa skrev 2013-05-05 21:34:25 följande:

Tack för ditt svar! Absolut, bebisen kommer först i alla lägen! Men nu efter att ha läst tråden och blivit ledsen bara vid tanken av att inte ha bebisen så nära inpå mig så kommer vi nog fram till någon lösning att ha vårt barn nära inpå oss under natten! Annars kickar jag ut mannen och så sover vi själva i sängen ;) Nej men en bra lösning måste vi hitta!

Vi har faktiskt kört skilda sovplatser med både tvåan och trean. En har sovit med bebisen medan den andre har sovit i ett annat rum. Den lösningen har fungerat bäst för oss för att alla ska sova så bra som möjligt.
Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng