• Juliana82

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Hej

Vi fick en dotter 2/5, alltså hon är ca 3 dygn gammal. Hon mår bra och har ingen kolik alls.

Vårt problem är att hon inte vill sova i sin spjällsäng! Hon vill hela tiden sova vid vårt bröst vilket är jättejobbigt och farligt.

Jag lägger henne i sängen med mat i magen, ombytt och sovandes men så fort vi lägger ner henne  vaknar hon efter 2-3 minuter och gråter :(

Börjar bli riktigt frustrerande!

Vad skall vi göra? Har ni några tips/ideér? har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng
  • HWR

På vilket sätt är det farligt att bebisen sover hos dig TS?

Min 3-åring sover fortfarande mellan mig och pappan. Snart 2-åringen sover i egen säng bredvid vår säng, hon vill att jag ska ligga bredvid och hålla en hand på henne tills hon somnar.

Din bebis är ju bara några dagar! Klart den vill vara nära! 

• Singoallaa
    chrissepisse skrev 2013-05-05 21:43:15 följande:
    Vi har faktiskt kört skilda sovplatser med både tvåan och trean. En har sovit med bebisen medan den andre har sovit i ett annat rum. Den lösningen har fungerat bäst för oss för att alla ska sova så bra som möjligt.

Ja den lösningen verkar faktiskt också bra, tilltalar mig mer och mer! Får köpa en enkel säng istället för spjälsäng då:)
  • Rani

Säger som övriga. Låt bebisen sova i er säng. Dock måste man inte ha den där för alltid eller i flera år. När bebisen fått lite mer dygnsrytm så tror jag det reder sig. Vi flyttade vår dotter från vår säng till spjälsäng intill vid sex veckor. Då hade hon fått en mer sammanhängande sömn och vaknade bara en gång per natt. I början vaknar de ju hela tiden så det är smidigare att ha dem intill. Särskilt på natten. Lägg bebisen längst upp i mitten vid era huvuden så är det ingen fara.

Spjälsängen kommer till användning tids nog om ni vill det. Jag är ändå glad att dottern vande sig att ligga i den ganska tidigt för numera (7månader) snurrar hon och sparkar i sömnen så det är omöjligt att sova bredvid henne. Hennes spjälsäng har dock alltid stått nära min säng så jag har kunnat sträckaut armen och röra henne.

• MammaKajsa

Vill man inte samsova av någon anledning så kan man alltid göra som så att man sveper in sin baby i en tunn filt innan man ammar för natten, och sen när man lägger ner den i sängen så märker babyn inte sån stor skillnad. Brukar funka för dom flesta!   Lycka till! 

• Busfröö

Alla kanske inte har möjligheten att samsova, eller tycker att de känns ok.
    Vi tex har en väldigt liten säng, å har lite utrymme!

• Stephanie 682

Hjälp vad vissa är hårda:/ det är inte alltid så lätt att veta allt spec när man aldrig upplevt det tidigare. Om någon ber om hjälp så håll er till det och inte en moralpredikan om hur fel hon gör och hur fel hon tänker.

• whitestar

"Boa" in barnet i spjälsängen, vira in i en tunn filt och sätt exempelvis täcken el handdukar runt. En nyfödd är ju van att ligga lite trångt så en spjälsäng är som ett hav att sova i.

• Fiona M
    Stephanie 682 skrev 2013-05-05 23:03:09 följande:
    Hjälp vad vissa är hårda:/ det är inte alltid så lätt att veta allt spec när man aldrig upplevt det tidigare. Om någon ber om hjälp så håll er till det och inte en moralpredikan om hur fel hon gör och hur fel hon tänker.

Var läser du?
  • Chridhe

Jag hade en vetekudde som jag värmde och la i spjälsängen medan ag ammade dottern. När det var dags att lägga henne i sängen var den varm och skön och hon vaknade inte.. Hade spjälsängen nedanför fotänden vid vår säng, men flyttade den sedan så den stod intillmin säng. Då var det lätt att lyfta ur henne och amma henne liggande på natten. Och hon kunde inte heller rulla i golvet när jag somnade under amningen. Försök att göra spjälsängen ombonad och mysig. Kanske med babynest? Eller så samsover ni (verkar också bra med babynest även då) Lyka till! (Har aldrig povat babynest men har sytt ett och ska prova när trean väl kommer)

Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng