• Juliana82

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Hej

Vi fick en dotter 2/5, alltså hon är ca 3 dygn gammal. Hon mår bra och har ingen kolik alls.

Vårt problem är att hon inte vill sova i sin spjällsäng! Hon vill hela tiden sova vid vårt bröst vilket är jättejobbigt och farligt.

Jag lägger henne i sängen med mat i magen, ombytt och sovandes men så fort vi lägger ner henne  vaknar hon efter 2-3 minuter och gråter :(

Börjar bli riktigt frustrerande!

Vad skall vi göra? Har ni några tips/ideér? har ni varit med om samma sak? Hur löste ni det?

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng
  • Missciss

Wench85: varför är bröstmjölkens fördelar över efter en vecka?

• BusJohanna

Förr lindade man ofta barnen för att de skulle känna sig trygga och sova gott. Använd en gallerfilt (virkad filt, luftig) och svep om. Det kan hjälpa så barnet inte väcker sig själv och känner sig trygg.

• BusJohanna

En fråga. Ot kanske men ändå inte. Som ta skriver att det är farligt att ha barnet i sängen och samsova... Det var iaf det allmänt vedertagliga även när jag fick mitt barn för ca sju år sedan.

Är det plötsligt ofarligt eller vad har hänt?

Så klart att närheten är viktig men vill ju inte att barnet blir för varmt, mosad, kvävd eller annat.

• Missciss

Fast jag har fått lära mig att man inte ska linda bebisar, fast minns inte varför, så har inte så mkt mer å säga om det ;)
    Och klart det KAN vara farligt att samsova, men man får ju lösa sånt! Typ babynest, ha svalt i rummet, bulla upp med kuddar, inte ha täcke osv

• Missciss

..såklart det inte är FARLIGT med närhet. Det är ju ett primärt behov! (För de flesta, klart alla bebisar är olika)

• Wench85

Sorry TS för OT, men pga frågan: Ang bröstmjölk är det säkerställt att råmjölken är bättre än ersättning, senare finns det skillnad men går ej att klargöra om det beror på bröstmjölk eller andra faktorer (som bättre luft eller mat eller annat under uppväxt).

• Flickan och kråkan
    BusJohanna skrev 2013-05-06 13:56:49 följande:
    En fråga. Ot kanske men ändå inte. Som ta skriver att det är farligt att ha barnet i sängen och samsova... Det var iaf det allmänt vedertagliga även när jag fick mitt barn för ca sju år sedan.
    Är det plötsligt ofarligt eller vad har hänt?
    Så klart att närheten är viktig men vill ju inte att barnet blir för varmt, mosad, kvävd eller annat.
    Det har ju gjorts fler studier vad gäller psd de senaste 7 åren. Vad man upptäckt är att det inte är samsovning i sig som utgör en risk, lika lite som spjälsäng i sig är en risk utan HUR man samsover och HUR man lägger sitt barn i spjälsäng. 

I vissa länder där samsovning är det vanligaste (asien exempelvis) är antalet psd-fall bland de lägsta i världen. Det som är typiskt där är dock att mycket få mammor nyttjar alkohol. Man sover på ett relativt fast underlag etc. Samsovning är en riskfaktor för psd om man sover tillsammans på en soffa, vattensäng eller använder väldigt mjuka madrasser med mycket tjocka täcken, kuddar och annat. Liksom om man är rökare eller om man är drogpåverkad. I vissa kulturer där alkolhol, rökning, tjocka dunbolster, kuddar och annat kombineras med samsovning.....ja, då kan man se en ökad frekvens av psd-fall.

Man vet ju vilka faktorer som ökar risken och då får man ju se till att undvika dessa saker oavsett om man väljer att sova tillsammans eller inte. Samsover man säkert så verkar det snarare - enligt studier - vara positivt ur ett psd-perspektiv. 
  • Missciss

Bra skrivet flickan och kråkan!!!

Och Wench85. Har du ngn källa på det? Skulle vilja läsa :)

• Singoallaa

Man ska alltså inte använda kudde till spädbarn, menar du bebiskuddar som kommer med typ bebistäcke? Utan bebisen ska sova rakt?

• Ellie
    Singoallaa skrev 2013-05-06 17:55:00 följande:
    Man ska alltså inte använda kudde till spädbarn, menar du bebiskuddar som kommer med typ bebistäcke? Utan bebisen ska sova rakt?
    Man kan använda en bebiskudde, dvs väldigt platt kudde. Använd den helst inte om barnet sover på mage, men så länge det ligger på rygg går det bra. Den skall vara så stor att axlarna också ligger på kudden, det skall alltså inte bara vara huvudet. En bebiskudde kan vara extra bra om man har hårt underlag, för att motverka platt skalle.
  • Wench85

Missciss: jag läste mycket för 3-4 år sedan (ja, riktig forskning och inte bara familjelivs finest) men jag har inte något sparat nu tyvärr.

• skogsvitter
    Wench85 skrev 2013-05-06 20:22:05 följande:
    Missciss: jag läste mycket för 3-4 år sedan (ja, riktig forskning och inte bara familjelivs finest) men jag har inte något sparat nu tyvärr.
    Du verkar ha missat forskningen om amningens fördelar även långt senare då...
  • nozpa

Ts. Förmodligen är det för stort för henne. Hon vill ha det mer ombonat. Därför trivs hon bäst hos er. Man ska inte ha för mycket i en spjälsäng, så jag kan rekommendera ett babynest. Antingen i sängen med er, eller i hennes spjälsäng. Det blir ombonat och mysigt. Se till att du inte drar in det för mycket bara. 

• Singoallaa
    Ellie skrev 2013-05-06 19:37:10 följande:
    Man kan använda en bebiskudde, dvs väldigt platt kudde. Använd den helst inte om barnet sover på mage, men så länge det ligger på rygg går det bra. Den skall vara så stor att axlarna också ligger på kudden, det skall alltså inte bara vara huvudet. En bebiskudde kan vara extra bra om man har hårt underlag, för att motverka platt skalle.

Tack för ditt svar! Ja det med axlarna vet jag sedan innan och även att ibland ändra bebisens huvudriktning! Tänkte se vad fl säger om kudde! Tack!
  • Sazza01
    Singoallaa skrev 2013-05-06 20:48:52 följande:

Tack för ditt svar! Ja det med axlarna vet jag sedan innan och även att ibland ändra bebisens huvudriktning! Tänkte se vad fl säger om kudde! Tack!

När vi gick föräldragrupp nu för 2 veckor sen rekomenderar de att man ska ha kudde, som bebisen ska ligga på med axlarna och upp så att säga.
  • Annasbaby

Hej!

Jag hade samma "problem" som du i början. Vår lilltjej vägrade sova någonstans än på mitt bröst.
    så jag bet i de sura äpplet o lät henne sova där. Finns både för o nackdelar med samsovning. Du kommer inte rulla över den lilla! Man har nån spärr i huvudet som "håller koll".

I dag är hon 7 månader o sover utan problem själv. och har gjort sen hon var 4 mån.
     Vissa barn behöver mer  närhet än andra.  Ni får finna något som passar er. Om ni absolut inte vill samsova får du lägga ner o sömnträna lillen... sitta bredvid sängen till h*n somnar om, vagga eller dyl. lägg kuddar o handdukar för att inte sängen skall verka så stor.

lycka till

kan tillägga att i dag saknar jag att ha henne bredvid mig

• tobiq

Oj då. Min stora tjej sov på mitt bröst dygnet runt i 3 månader, kunde inte ens lägga henne bredvid mig. Hon sover fortfarande hos oss varje natt och klänger gärna, hon blir 5 år i sommar.
    Lilla som är snart 3 har inte alls varit likadan dock, till mitt förtret. Hon vaknade och ammade 5-15 ggr per natt i 1,5 år och jag höll på att bli tokig av allt springande fram och tillbaka till spjälsängen, hon vill sova ensam och har velat det sen start. Tog säkert ett halvår innan jag fattade det för jag var så van vid storasysters närhetsbehov.

Nu i efterhand så skulle jag njuta av varenda sekund av att bara ha en bebis att mysa med hela dagarna, men vet att det kändes extremt jobbigt ett tag, jag hade storasyster i famnen till och med när jag satt på toaletten;)

• Singoallaa
    Sazza01 skrev 2013-05-07 12:15:27 följande:
    När vi gick föräldragrupp nu för 2 veckor sen rekomenderar de att man ska ha kudde, som bebisen ska ligga på med axlarna och upp så att säga.

Super! En tunnare och längre kudde blir utmärkt. Funderar även att köpa en sådanmed hål i mitten, vad tycker ni om sådana kuddar?
Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng