• Anonym (Konstig?)

Svarar ni alltid i telefonen?

Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.

• Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?
  • Curlie

Jag svarar i regel aldrig i telefonen. Jag ringer tillbaka eller skickar ett sms när jag får tid och lust.

• Litenskit

Jag svarar oftast inte på skyddat nummer eller nummer jag inte känner igen. Svarar heller inte om jag är upptagen, men då ringer jag upp när jag har tid.

• pigglet

Ja, vi svarar ALLTID i telefon. Jag tycker det hör till "vanligt hyfs".
    Skulle jag få veta att någon nära låter bli att svara om jag ringer, och dessutom väntar flera dagar med att ringa upp, så skulle jag ta illa vid mig.  

• Anonym (Konstig?)
    Curlie skrev 2013-05-07 21:37:38 följande:
    Jag svarar i regel aldrig i telefonen. Jag ringer tillbaka eller skickar ett sms när jag får tid och lust.
    Jag är mer sån också. Jag tycker inte det är min topp-prioritering att alltid finnas tillgänglig för andra. Men eftersom så många börjat reagera på det (och vissa väldigt starkt!), så börjar jag ju undra om jag är ensam om det.
  • Anonym (smsihuset)

Jag svarar oftast inte, endast när min mamma, syskon eller man ringer. Vänner får vänta. Jag ringer tillbaka när det finns tid/ork, oftast svarar jag med en snabb sms att jag orkar/kan inte att prata.
    Sms svarar jag oftast på, men ibland nästa dag.

• Anonym (Konstig?)
    pigglet skrev 2013-05-07 21:39:39 följande:
    Ja, vi svarar ALLTID i telefon. Jag tycker det hör till "vanligt hyfs".
    Skulle jag få veta att någon nära låter bli att svara om jag ringer, och dessutom väntar flera dagar med att ringa upp, så skulle jag ta illa vid mig.  
    Nu var det ju inte flera dagar jag skrev heller, utan någon dag. Som nu tex, min farmor ringde igår på eftermiddagen. Jag hade fullt upp med att ta hand om sjuka barn och kände mig själv väldigt trött. Jag hade tänkt ringa upp idag, men tiden rann iväg med hushållsbestyr och fortsatt sjuka barn. Det är först nu jag kunnat sätta mig ner och pusta ut och vid den här tiden kan jag inte ringa. Därför ringer jag imorgon. Jag tycker inte det är så hemskt faktiskt.

Jag säger inte heller att jag i regel gör så, utan ringer oftast upp samma dag eller dagen efter, men det händer att det går ytterligare en dag och jag förstår faktiskt inte varför jag skulle förtjäna en stor utskällning för det.
  • Anonym (V)

Sms svarar jag på direkt jag ser det. Svarar när nån ringer om jag har lust att prata. Ibland orkar jag inte gå upp för att svara om jag ligger och kollar på tv och mobilen är i ett annat rum.

• Shorona

Nej, jag kan sålla hej vilt. Ibland är jag helt enkelt uoptagen med annat, ibland har jag ingen lust att prata med just den personen just då. Är det viktigt får man skicka sms eller tala in på telefonsvararen.

• pigglet

En helt ny värld öppnar sig här...
    Då ska vi se - mobiltelefon var så fantastiskt bra för att...? Kunna vara anträffbar, kunna få kontakt med folk oavsett var de är?
    Och så blir det i stället tvärt om - folk låter bli att svara. Mysko.

Ok, du låter bli att svara, för du vill prata när det passar dig. Men om alla skulle resonera så så skulle ju ingen någonsin få tag i någon, för vem säger att när DU ringer upp så är det vid ett tillfälle när den andra personen har absolut ingenting för sig och bara sitter och väntar på att någon ska ringa?    
    Nja, låter rätt egoistiskt i mina öron. 

Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?