• Anonym (Konstig?)

Svarar ni alltid i telefonen?

Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.

• Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?
  • pigglet
    Anonym (T) skrev 2013-05-07 22:01:29 följande:

Jag tycker att det hör till vanligt hyfs att INTE svara i telefonen om man är upptagen med något annat. Varför ska den som ringer vara viktigare än de jag interagerar med IRL? Jag avskyr när man sitter i ett samtal och någon svarar i sin telefon (förutsatt att de inte vet att det är något väldigt viktigt eller personen som ringer gör det flera gånger).
    Sant. Min utgångspunkt är nog lite annan, eftersom jag inte har någon mobil. När det ringer här hemma svarar jag.
    Men även om man sitter hemma hos någon annan, kan man inte svara och säga att man är upptagen och kan vi höras senare? 
  • Anonym (Konstig?)
    Anonym (Alltid) skrev 2013-05-07 22:08:41 följande:
    Jag svarar alltid i telefonen om jag inte är väldigt upptagen men ringer då upp så fort jag får tid sms svarar jag på så fort jag ser dem. Tycker även jag att det hör till vanligt hyffs att svara i telefon. Har en kompis som började skita i att svara i telefon när hon träffade sin karl och jag har faktiskt sluta höra av mig till henne nu så pass dålig stil tycker jag att det är. Svara på ett sms tar typ 30 sek den tiden kan man fan lägga på sin vän eller annan nära person som smsat
    Så du är alltid tillgänglig för dina vänner? Du har inte tålamod att vänta ett par timmar på ett svar eller att en vän ringer upp dig dagen efter? Om du umgås med folk och får ett sms, tar du upp telefonen och svarar på en gång då? Om det då utvecklas till en sms-konversation, tycker du inte att det är otrevligt mot personerna/personen du är med?

Om jag är med mina barn tex och gör något och telefonen ringer och jag ser att det är min bror, då kan jag gott göra klart det jag och barnen gjorde och ringa upp senare alternativt dagen efter. Får jag ett sms av en väninna när jag ser en film, så vill jag faktiskt fokusera på filmen och hennes sms kan mest troligt vänta tills den är slut.
  • Anonym (Nyfiken)

Jag är för nyfiken för att inte svara, om jag inte är väldigt upptagen. Vill jag inte svara i mobilen, stänger jag av den eller lämnar den hemma om jag går ut. Hemtelefonen har vi på nedervåningen, så vi slipper höra när vi gått upp och lagt oss. Om jag inte kunde svara när det ringde, kollar jag så snart jag kan vem det vara som ringde och avgör från fall till fall om jag ringer upp så snart jag kan, lite senare eller väntar på att personen ringer igen om det var viktigt

• riboflavin

Om jag hör telefonen så svarar jag alltid. Däremot lämnar jag ofta telefonen hemma eller stänger av den om jag inte känner för att vara kontaktbar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • FruLiNi

På kvällarna när jag är trött svarar jag bara om det är föräldrar eller syskon som ringer. På tunnelbanan svarar jag aldrig för jag avskyr att prata i telefon i en trång tunnelbanevagn, dessutom hör man knappt den andre.

Sms svarar jag på direkt om jag kan. Har några väninnor som aldrig bara kan skicka ett eller två sms på raken utan det blir ett jävla sms-marathon varenda gång. Fattar inte grejen med det.

Om det är jätteviktigt så tar jag för givet att personen som ringer lämnar ett röstmeddelande och då ringer jag upp direkt.

På jobbet svarar jag aldrig i mobilen.   

• Foxtrott

Om jag är på jobbet, och det passar sig så svarar jag när det ringer. På kvällarna, hemma svarar jag mer sällan.Nästan aldrig när jag tänker efter.

• Anonym (biip)

Svarar inte om jag är upptagen med något men när folk inte svarar på timmar undrar man ju vad som är fel (tur man kör med leveransrapport). Att svara flera dagar senare är att vara tyken, då blir man förbannad.

• mebbebebbe

Jag svarar när jag vill svara. Håller man på med något och det ringer, så släpper jag inte allt för att svara, jag ringer upp senare eller dagen efter och de tycker de flesta inte är särskilt konstigt.
    Ibland har jag ingen lust att svara, så då gör jag helt enkelt inte det
    Sms kan ta några timmar innan jag svarar om jag är upptagen, ibland svarar jag direkt. Sitter inte klistrad vid telefonen

• Anonym (ljudlös)

Jag har alltid min telefon på ljudlös. Den väcker mitt barn när det sover annars och jag har tröttnat på att sätta på och stänga av ljudet. Några gånger per dag kollar jag den (när jag råkar gå förbi där den ligger) och om någon har ringt så avgör jag beroende på person när det passar mig att ringa tillbaks (en del vill prata länge och det fungerar inte förrän mitt barn sover). Sms svarar jag oftast på med en gång jag ser dem, men inte om jag har bråttom med annat.
    Jag tycker verkligen inte det är min plikt att alltid finnas tillgänglig. Jag upplever samma sak när jag ringer till vänner eller föräldrar. De svarar ofta inte med en gång. Vill jag något viktigt så ringer jag om en stund igen, eller skickar meddelande. Det tycker jag är helt ok.

Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?