• Anonym (Konstig?)

Svarar ni alltid i telefonen?

Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.

• Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (hatar hemtelefon) skrev 2014-03-18 11:49:27 följande:
    Gammal tråd, men jag kom att tänka på detta idag, hittade tråden och tänkte återanvända den istället för att starta en ny.

Jag hatar hemtelefoner! För mig är det väldigt viktigt att i alla fall ha möjligheten att vara ifred i mitt hem när jag känner för det. Därför älskar jag min mobil. Om det ringer och jag inte känner för att prata är det bara att sätta den på ljudlös och fortsätta med vad jag gör. Då och då tittar jag om jag har fått röstmeddelande eller sms, för om det gäller något viktigt förutsätter jag att personen berättar vad hen vill istället för att bara fortsätta ringa. När hemtelefonen ringer går det däremot inte att komma undan. Det är så stressande när det ringer och ringer i hela lägenheten! Jag känner mig liksom trängd och får absolut inte större lust att svara. Jag tycker att hemtelefon vs. mobil är som att få spontanbesök vs. att personen hör av sig och undrar om jag vill ses. Jag har inget emot folk, men jag vill känna att jag själv får bestämma när jag är tillgänglig. Någon mer som känner så?
    Har du svårt att säga nej? Visst finns det tillfällen då telefonsamtal eller spontanbesök kommer olägligt. Oftast har man tid att svara, för att se om det bara är ett kort ärende. Om det kräver mer tid än man har är det väl bara att säga nåt i stil med "jättekul att höra av dig men just nu står jag lite dåligt till, kan jag ringa upp dig om ca en timme"?
  • kaffetunnan
    Anonym (Konstig?) skrev 2013-05-07 21:35:13 följande:
    Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.
    Nä du är inte konstig. Vem f-n vill vara tillgänglig alltid? Inte jag iaf
  • Frida i det fria

Nej, jag svarar inte alltid. Ibland ser man ju att det är säljare och ibland vill jag inte prata i telefon, värst är det ju om barnen då svarar...haha.

• Limme

Jag är dålig på att svara i telefon. Om jag är upptagen med annat så ringer jag  upp när jag har tid och lust. lika med sms.

• Anonym (hatar hemtelefon)
    Anonym (Hepp) skrev 2014-03-18 11:55:31 följande:
    Har du svårt att säga nej? Visst finns det tillfällen då telefonsamtal eller spontanbesök kommer olägligt. Oftast har man tid att svara, för att se om det bara är ett kort ärende. Om det kräver mer tid än man har är det väl bara att säga nåt i stil med "jättekul att höra av dig men just nu står jag lite dåligt till, kan jag ringa upp dig om ca en timme"?
    Även om jag skulle vara bra på att säga nej blir jag ju ändå störd om jag tvingas svara. Det handlar oftast inte om att jag är upptagen med något speciellt utan mer om att jag vill kunna koppla av efter en krävande dag genom att helt slippa kontakt med omvärlden. Jag känner mig som sagt trängd när det ringer i hemtelefonen eftersom jag inte får vara ifred i mitt eget hem. Min sambo är precis likadan, så vi har bara hemtelefon pga bredbandet, men tyvärr har det ändå blivit så att alla släktingar har fått reda på numret.
  • ShinMama

Nej jag orkar inte. Har framför allt kompisar som har telefon som hobby, alltså ringa och prata. Jag har inte tid eller ork med sånt. Jag har en 1.5 åring jag kan inte sitta 1-1.5 timme i telefon med 1-2 olika personer om dagen, jag vill och måste vara med honom.

Där föredrar jag Facebook chatten och sms för då kan jag se vad man vill och svara när det går.

Om jag ska vara konstant tillgänglig då får folk börja anställa mig för telefon jour.

• Anonym (Konstig?)

Gammal tråd numera, men skönt att se att jag fortfarande inte är ensam om att inte alltid vilja vara tillgänglig för alla. Ibland har man ju rent inte möjlighet heller.

Anonym (hatar hemtelefon) skrev 2014-03-18 12:01:01 följande:
    Även om jag skulle vara bra på att säga nej blir jag ju ändå störd om jag tvingas svara. Det handlar oftast inte om att jag är upptagen med något speciellt utan mer om att jag vill kunna koppla av efter en krävande dag genom att helt slippa kontakt med omvärlden. Jag känner mig som sagt trängd när det ringer i hemtelefonen eftersom jag inte får vara ifred i mitt eget hem. Min sambo är precis likadan, så vi har bara hemtelefon pga bredbandet, men tyvärr har det ändå blivit så att alla släktingar har fått reda på numret.
    Jag förstår dig till fullo och håller med. Vi har aldrig haft hemtelefon och det pga två anledningar. Dels en onödig kostnad, då vi oavsett kommer ha mobiltelefoner också, och sedan just av den anledningen att vi inte behöver ha en telefon hemma som står och ringer. Vi vill kunna stänga av telefonen, ha den på ljudlös osv utan problem. Visst, man kan dra ut hemtelefonen och på så sätt slippa att folk ringer, men för oss känns det bara onödigt med hemtelefon. Vi känner inte någon i vår ålder (25-30år) som har hemtelefon.
  • Anonym (Mia)

Är det ett typiskt telefonförsäljarnummer, svarar jag aldrig. De kan ringa i dagar, veckor på mobilenSkrikandes. Men de ger upp till slut när man inte svarar.

Sen går det några månader och allt börjar om. Rätt jobbigt.

Svarar bara när jag har tid och lust, passar det inte just då ringer upp senare, för jag har nummerpresentation.

• Anonym (nej)

Jag svarar sällan i telefonen, nästan aldrig på okända nummer. Svarar på textmeddelanden när jag har tid men ringer aldrig upp någon som ringt mig om de inte textat att de så önskar.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Konstig?) skrev 2014-03-19 12:33:39 följande:
    Gammal tråd numera, men skönt att se att jag fortfarande inte är ensam om att inte alltid vilja vara tillgänglig för alla. Ibland har man ju rent inte möjlighet heller.

Jag förstår dig till fullo och håller med. Vi har aldrig haft hemtelefon och det pga två anledningar. Dels en onödig kostnad, då vi oavsett kommer ha mobiltelefoner också, och sedan just av den anledningen att vi inte behöver ha en telefon hemma som står och ringer. Vi vill kunna stänga av telefonen, ha den på ljudlös osv utan problem. Visst, man kan dra ut hemtelefonen och på så sätt slippa att folk ringer, men för oss känns det bara onödigt med hemtelefon. Vi känner inte någon i vår ålder (25-30år) som har hemtelefon.
    Vi har bredbandstelefoni, så vi tjänar mycket på att ha fast telefon i stället för att ringa dom på mobilen. Den används mest tilll SMS. Har släktingar i utlandet som ringer gratis hit, och vi ringer billigt dit pga bredband. Skype finns ju också, men vissa av de äldre fattar inte hur det funkar så då är telefon bättre. Skrattande 
Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?