• Anonym (Konstig?)

Svarar ni alltid i telefonen?

Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.

• Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?
  • Mabaja

Svarar inte på dolda nummer om jag inte väntar samtal tex. Har oftast telefonen på ljudlös så ringer upp när tid finns och det är lugnt.

Sms svarar jag på när jag ser att jag fått ett.

• hejnina

Jag svarar alltid i hemtelefonen, för om det ringer där så är det antingen mormor som vill något snabbt eller så har det hänt något. Mobilen svarar jag i om det ringer på förmiddagar typ, orkar inte prata eftermiddagar och kvällstid haha. Sms svarar jag på så fort jag sett dom i regel :) men ibland kan det dröja.

Tycker att folk som tar illa vid sig ska slappna av lite,
    det är inget personligt men mitt liv kan inte anpassas efter dig liksom. 

• Anonym (jo)

sms svarar jag på nästan direkt, om jag inte jobbar eller är på bio eller nåt sånt. Om det ringer svarar jag om jag inte är upptagen. Brukar inte svara om jag inte känner igen numret

• Anonym (Konstig?)
    pigglet skrev 2013-05-07 21:48:12 följande:
    En helt ny värld öppnar sig här...
    Då ska vi se - mobiltelefon var så fantastiskt bra för att...? Kunna vara anträffbar, kunna få kontakt med folk oavsett var de är?
    Och så blir det i stället tvärt om - folk låter bli att svara. Mysko.

Ok, du låter bli att svara, för du vill prata när det passar dig. Men om alla skulle resonera så så skulle ju ingen någonsin få tag i någon, för vem säger att när DU ringer upp så är det vid ett tillfälle när den andra personen har absolut ingenting för sig och bara sitter och väntar på att någon ska ringa?    
    Nja, låter rätt egoistiskt i mina öron. 
    Fast jag förstår fortfarande inte hur det kan vara min förpliktelse att alltid vara tillgänglig när andra har tid och lust att prata med mig? Jag låter inte alltid bli att svara, men ibland struntar jag i det för att jag helt enkelt prioriterar att tex spela färdigt med barnen eller läsa klart boken eller göra klart middagen i lugn och ro.

Jag tycker inte att man alltid måste kunna få tag på en person. Jag förväntar mig inte av mina vänner att dom alltid ska svara när jag ringer, utan jag förväntar mig att dom svarar ifall dom har tid/ork/lust att prata med mig och ifall dom inte svarar, att dom svarar en annan gång eller att dom ringer upp/hör av sig på annat sätt när dom har tid.

Är det något väldigt viktigt, så kan jag lämna ett meddelande eller skicka ett sms, så dom åtminstone kan se vad jag ville.
  • Thotis90

Jag svarar om jag kan och om det inte är ett konstigt nummer. Om jag missar ett samtal från en okänd person ringer jag inte tillbaka. Då slår jag upp numret på Eniro/Hitta för att se vem det var och väntar på att personen skall höra av sig igen - om det är viktigt så brukar man ju ringa fler gånger. Om det däremot är någon som jag känner (t.ex. en familjemedlem, kompis eller sambon) kan det hända att jag ringer upp.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Asa)

Svarar nästan aldrig i telefonen. Är oftast antingen upptagen med annat eller dödstrött. Och med upptagen menar jag allt ifrån jobb till middag med familjen. Däremot svarar jag på sms så fort jag hinner och orkar (oftast samma dag). Det är mycket enklare och mer kravlöst. Jag tänker mig också att om den som ringer har ett akutärende och absolut behöver gå tag på mig i så fall messar mig och förklarar läget om jag inte svarar. I så fall ringer jag upp på direkten.

• Anonym (T)
    pigglet skrev 2013-05-07 21:39:39 följande:
    Ja, vi svarar ALLTID i telefon. Jag tycker det hör till "vanligt hyfs".
    Skulle jag få veta att någon nära låter bli att svara om jag ringer, och dessutom väntar flera dagar med att ringa upp, så skulle jag ta illa vid mig.  

Jag tycker att det hör till vanligt hyfs att INTE svara i telefonen om man är upptagen med något annat. Varför ska den som ringer vara viktigare än de jag interagerar med IRL? Jag avskyr när man sitter i ett samtal och någon svarar i sin telefon (förutsatt att de inte vet att det är något väldigt viktigt eller personen som ringer gör det flera gånger).
  • Anonym (Konstig?)
    Anonym (Asa) skrev 2013-05-07 22:00:54 följande:
    Svarar nästan aldrig i telefonen. Är oftast antingen upptagen med annat eller dödstrött. Och med upptagen menar jag allt ifrån jobb till middag med familjen. Däremot svarar jag på sms så fort jag hinner och orkar (oftast samma dag). Det är mycket enklare och mer kravlöst. Jag tänker mig också att om den som ringer har ett akutärende och absolut behöver gå tag på mig i så fall messar mig och förklarar läget om jag inte svarar. I så fall ringer jag upp på direkten.
    Ungefär så för mig också och jag gör på samma sätt, oftast. Vissa sms svarar jag inte på direkt, det beror helt och hållet på innehållet.
    Anonym (T) skrev 2013-05-07 22:01:29 följande:

Jag tycker att det hör till vanligt hyfs att INTE svara i telefonen om man är upptagen med något annat. Varför ska den som ringer vara viktigare än de jag interagerar med IRL? Jag avskyr när man sitter i ett samtal och någon svarar i sin telefon (förutsatt att de inte vet att det är något väldigt viktigt eller personen som ringer gör det flera gånger).

Jag håller med dig.
  • Anonym (Alltid)

Jag svarar alltid i telefonen om jag inte är väldigt upptagen men ringer då upp så fort jag får tid sms svarar jag på så fort jag ser dem. Tycker även jag att det hör till vanligt hyffs att svara i telefon. Har en kompis som började skita i att svara i telefon när hon träffade sin karl och jag har faktiskt sluta höra av mig till henne nu så pass dålig stil tycker jag att det är. Svara på ett sms tar typ 30 sek den tiden kan man fan lägga på sin vän eller annan nära person som smsat

• Busflickan

Svarar alltid på dolt nummer (då det antagligen är dotterns förskola eller jobbet). I övrigt sållar jag rätt friskt och svarar oftast inte om jag är upptagen. Sms svarar jag alltid på, men inte nödvändigtvis på en gång. Ringer upp när jag har möjlighet att prata, då de som ringer mig oftast vill kunna prata en stund.

Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?