• kallemaja

Januarimammor 2014

Tänkte att vi som har plussat nyligen och har beräknad BF i Januari 2014 kunde samlas här och dela erfarenhet..
    Fick nyligen reda på att jag plussat för första gången i mitt livSkrattande äntligen!
    Mycket tankar och känslor....dela gärna med er...
    När har ni BF? (själv har jag inte varit på MVC än, utan bara räknat ut via gravkalendern) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 20:43
    Har ni några gravsymptom än glömde jag fråga...

• Svar på tråden Januarimammor 2014
  • Hemmeline

Bra tänkt med kläderna MrsCD! Jag hoppas kunna ha min vanliga garderob i ganska stor utsträckning länge. Bor typ i klänning och många modeller har ju gott om plats för en mage Om jag ska handla något tänker jag att det ska vara kläder som jag kan ha till amningen med sen. Sen känns kläder till mig helt plötsligt okul, nu vill man ju handla åt någon annan!

Finns det något plagg som man "borde" ha? Typ bästa gravidklädesplagget

När det gäller Kub så har vi pratat igenom våra val och hur vi tänker göra många gånger innan och känner oss båda tämligen säkra. Men det är ju svårt att säga nu precis hur vi skulle reagera och agera om vi skulle ställas i en situation där det visar något, det vet vi nog först då.

• MrsCD

Det som är lite lurigt med KUB-testet är att et bara uppskattar risken för Down's (som väl inte kan ses som en sjukdom direkt) och de två andra trisomierna som är så allvarliga att barnet i princip inte klarar sig när de t är fött. Det testar ju inte för alla hjärtfel etc. Så även om man får OK på KUB (och RUL för den delen) så kan det visa sig att bebisen är sjuk senare. Nu har jag tjatat färdigt om detta

Ang kläder: Eftersom jag var höggravid på vintern förra gången också, tyckte jag att bra skor/kängor/stövlar som man lätt kan ta på sig även i vecka 39 var det viktigaste. Och en jacka man kunde stänga. Byxor och strumpbyxor/leggings var bra att ha mamma-varianten av, så kan man kombinera med "vanliga" rymliga tröjor, klänningar och tunikor .

• Hemmeline

Är sjukt glad över att jag inte kastade ut en gammal, men väldigt vid, vinterkappa under senaste rensningen. Hade helt klart vart tråkigt att behöva köpa en ny eftersom jag högst sannolikt inte kommer att kunna knäppa min vanliga.

• Malimari

Får jag vara med här? Fick veta idag att jag väntar syskon med bf 5/2. Men kan ju likaväl bli i januari =)

Första barnet är född i december 2010.
    Jag är i vecka 3 eller nåt, ÄL+10 bara, känns helt sjukt.
    Tog ut hormonspiral den 25e april så det har gått undan...

Jag fyller snart 25 och borr norr om Göteborg med man o barn =)

• molly02

Hej! 
    Vi har BF i jan 2014. Det känns fortfarande helt overkligt att det växer ett lite knyte i mig. Ibland undrar jag om det verkligen växer ett knyte i mig, då jag inte har några spec symptom. lite ömna bröst, det är allt. Vi är i vecka 7 - så det är som sagt var väldigt tidigt ännu. 

har börjat att oroa mig mer och mer för missfall etc. Vet egentligen inte varför. Jag vill så gärna att allt skall gå vägen, jag är ofantligt barnkär & är mer el mindre den sista i mina olika gäng som blir mamma. De allra flesta har 2 el 3 barn.. 

• FrökenBlå

Oj, jag har inte ens börjat tänka på mammakläder - kanske ett bevis på att det ännu inte riktigt sjunkit in att jag ska bli mamma!! Blir så glad varje gång jag tänker på det! Jobbar inom sjukvården och där kan vi ju bara ta ett större plagg om man vill dölja magen så länge som möjligt, det är när man måste börja ha muddbyxor som man blir avslöjad direkt!

Vi har beslutat oss för att göra KUB och har diskuterat hur vi ska göra beroende på vilket resultat vi får..känns väldigt skönt nu när det är bestämt..

Har gått in i v. 9 och tycker att jag mår mer och mer illa, till och med på jobbet får jag episoder av illamående och molvärk. Tröttheten efter ett arbetespass är mer påtaglig och humöret spretar åt alla möjliga håll..stackars min sambo! Flört

• MrsCD
    FrökenBlå skrev 2013-05-26 17:43:24 följande:
    Oj, jag har inte ens börjat tänka på mammakläder - kanske ett bevis på att det ännu inte riktigt sjunkit in att jag ska bli mamma!! Blir så glad varje gång jag tänker på det! Jobbar inom sjukvården och där kan vi ju bara ta ett större plagg om man vill dölja magen så länge som möjligt, det är när man måste börja ha muddbyxor som man blir avslöjad direkt!

Vi har beslutat oss för att göra KUB och har diskuterat hur vi ska göra beroende på vilket resultat vi får..känns väldigt skönt nu när det är bestämt..

Har gått in i v. 9 och tycker att jag mår mer och mer illa, till och med på jobbet får jag episoder av illamående och molvärk. Tröttheten efter ett arbetespass är mer påtaglig och humöret spretar åt alla möjliga håll..stackars min sambo! Flört

Vecka nio är ju en bra bit på väg! Jag gick in i vecka 7 idag. Tänker mycket   på det lilla pyret som ligger där inne och växer. Undrar vad det är för en och hur den kommer att se ut. Hoppas han (rätt övertygad om att det är en kille) kommer hänga kvar tiden ut och vara frisk. Jag mår illa till och från. Inte alls lika mycket som med dottern, men det känns. Kommer nog bli ännu värre tror jag. Det var v 8 och 9 som var jobbigast sist, så vi får vänta och se.

Jag har varit riktigt nere idag, men det kanske beror på att vi hade slut på kaffe Varit rejält sur och otrevlig. Inte den perfekta modern på mors dag, precis . På tal om mödrar så har jag fortfarande inte berättat för mina föräldrar. Svärmor vet däremot. Har inte känts som om rätt tillfälle har dykt upp...
  • ScillaBlå

Blä, jag har redan börjat bli förstoppad. Tog en dos Lactulos igår för att få lite ordning på magen. Men idag har jag haft såå ont i magen. Alltså magknip. Ett tag kunde jag varken gå eller stå. Tror och hoppas att det beror på medicinen och att det inte är nåt fel på bebben. Men lite orolig är jag allt...

Nån som har nåt bra tips mot förstoppning? Jag tycker att jag rör på mig, dricker vatten, äter fullkorn och mycket frukt och grönt. Tar linfrön. Vad ska man göra? Min erfarenhet av graviditeter är att det bara blir värre... Blä igen! :(

• Hemmeline

En vän till mig fick tips av sin BM om att äta en kiwi varje dag för magen när hon började med järn. Physalisfrön ska också vara bra.

• Magda85

ScillaBlå Lactulos får man lätt onda magknip av tyvärr.. Har du provat plommon och päron?

Svar på tråden Januarimammor 2014