• Anonym (kattägare)

Djurplågeri på katt

Jag och min familj har 2 katter steliriserade. Den ena är 9 år går inte ut mer än att den går och lägger sig på en soffa vi har på balkongen vi bor på bottevåningen.
    vi bor i en hyresrätt vi har en katt på 2år som går ut lite grann.

Det finns andra grannar som har katter och andra katter som är på området dessa säger grannen inget om.

Vi har ett nät för sandådan för att katter inte ska kunna kissa eller bajsa i sandlådan det ligger träflis vid gungorna för att hålla borta katter. Sedan fastighetskötaren la på detta förra året så har inga katter varit i sandlådan eller vid gungorna.

Idag var hela familjen ute och våran 2 åriga katt satt i en buske som inte tillhör någon utan är gårdens den gjorde inget den satt bara där och nästan sov. Katthataren kommer hem ser våran katt i busken grannen går fram till busken och sparkar våran katt jag blir arg och skäller ut honom. våran katt försvann blev rädd nu vet jag inte hur den mår får se när den kommer hem igen. Grannen sparkade hårt på kroppen

Vi har polisanmält detta hur allvarligt ta man på det i lagens ögon att någon sparkar en katt

• Svar på tråden Djurplågeri på katt
  • Supertorsk

Låter ni er katt gå lös på allmän plats utan kontroll?

Den största fisken i en liten damm
  • viseversa
    Supertorsk skrev 2013-06-09 16:49:44 följande:

Har man rätt att sparka på lösa djur menar du? Kan jag sparka på igelkottarna eller fåglarna?
  • Supertorsk
    viseversa skrev 2013-06-09 16:53:08 följande:
    Har man rätt att sparka på lösa djur menar du? Kan jag sparka på igelkottarna eller fåglarna?
    Vilda djur skyddas av staten. Tama djur av deras ägare. Men om ägaren inte tar sitt ansvar, vems fel är det?

• Anonym (kattägare)
    Supertorsk skrev 2013-06-09 16:49:44 följande:

Vad då utan kontroll vi var ju ute också grannen sparkade på katten endå
  • viseversa
    Supertorsk skrev 2013-06-09 16:55:06 följande:
    Vilda djur skyddas av staten. Tama djur av deras ägare. Men om ägaren inte tar sitt ansvar, vems fel är det?

Är det kattens fel menar du? Får katten skylla sig själv för att den blir sparkad av en elak jävul för att dess ägare inte tar ansvar? är det OKEJ att sparka på djur? tycker du det? Tama eller inte spelar väl för f*n ingen roll. man sparkar inte på andra levande varelser. 
  • Anonym (kattägare)
    Supertorsk skrev 2013-06-09 16:55:06 följande:

vart vill du komma med det? tror inte du att vi har kollat med hyresvärdar och lagen innan vi började låta våran katt gå ut lite grann. Sedan är det inte det som är problemet nu det är att grannen sparkade katten
  • Supertorsk
    viseversa skrev 2013-06-09 16:57:01 följande:
    Är det kattens fel menar du? Får katten skylla sig själv för att den blir sparkad av en elak jävul för att dess ägare inte tar ansvar? är det OKEJ att sparka på djur? tycker du det? Tama eller inte spelar väl för f*n ingen roll. man sparkar inte på andra levande varelser. 
    Kattens ägare borde hålla katten ifrån andra människor, som kanske inte tycker om katter.

• Anonym (kattägare)
    viseversa skrev 2013-06-09 16:57:01 följande:

Du har rätt varför är det okej att sparka en oskyldig katt men om det hade varit en  hund hade det varit  rätt att sparka den då om den hade varit lös
  • Supertorsk
    Anonym (kattägare) skrev 2013-06-09 17:00:58 följande:

Du har rätt varför är det okej att sparka en oskyldig katt men om det hade varit en  hund hade det varit  rätt att sparka den då om den hade varit lös
    Självförsvar mot lösa hundar är tillåtet.

• viseversa
    Supertorsk skrev 2013-06-09 16:59:03 följande:
    Kattens ägare borde hålla katten ifrån andra människor, som kanske inte tycker om katter.

Men om jag inte tycker om hundar då. Får jag sparka på dom menar du? Jag menar dom ser man ju överallt. Ska inte hundägaren hålla sina hundar borta från mig?
Svar på tråden Djurplågeri på katt