• Anonym (ledsen)

Min mage förstör så mycket.

Förlåt på förhand för ett långt inlägg, men jag måste skriva av mig en gång för alla. Skriva av mig om mitt liv med den förbannade sjukdomen IBS. I 20 (!!!) år har IBS funnits i mitt liv, men det var först när jag haft den i tre år som den fick ett namn.

Jag kan inte ens räkna antal läkarutredningar jag genomgått, alla läkemedel jag fått testa, alla dietiser som försökt hjälpa mig hitta en kost min mage tål, ja allt. Så jag är inte ute efter tips och råd på hur jag får bukt på min sjukdom, för tro mig jag har TESTAT ALLT under årens lopp. Läkarna har nu gjort klart för mig att jag "helt enkelt får lära mig leva med detta" och även sagt "din mage mår bäst när du inte äter alls". Ja min mage mår bättre då, men resten av kroppen fixar inte det.

Min sjukdom visar sig med extremt smärtsamma magkramper som alltid utmynnar i fruktansvärda diarréattacker och illamående och efteråt en förlamande trötthet och dessa magattackar sitter oftast i tre-fyra timmar och sker i genomsnitt tre-fyra gånger i veckan. Alltid i samband med måltid. Genom åren har de jobbiga situationerna varit många där jag utmanat ödet och testat att leva som alla andra, vilket många gånger slutat med inlåsning på någon offentlig toalett i timtal med kraftig diarré och skräck att inte veta hur jag ens ska ta mig hem utan att skita ned mig.

Magen är också lömsk för det finns inget mönster med attackerna, så jag kan inte göra något för att undvka dem (mer än sluta äta helt då). Jag förde mat- och levnadsdagbok i ett år och till och med läkaren sa att det finns inget samband eller gemensam nämnare för attackerna. En dag kan jag vräka i mig en pizza utan problem, en annan dag räcker det med ett knäckebröd för att magen ska rasa i timtal.

Min mage har nu lett till att jag äter inte på dagarna på jobbet. Det funkar helt enkelt inte för om magen rasar (vilket den gör OFTA) kan jag inte fortsätta jobba. Jag har testat många gånger, men det funkar inte. Och nu börjar mitt liv bli väldigt långtråkigt för så här ser veckorna ut.

Varje vardag är jag på jobbet till 16.30 och är då helt fastande, dricker bara lite vätska försiktigt. Kommer hem vid 17 och då är jag trött, sur och har huvudvärk eftersom blodsockret är lågt. Äter mat (äter alltid skonkost i regel) och efter maten blir jag då givetvis oerhört trött och i genomsnitt händer också 3-4 gånger i veckan att kvällarna avslutas med att behöva rusa på toaletten i några timmar. När rasen kommer är det inte ovanligt att jag kan få springa 8-10 gånger på några få timmar. Vid nio på kvällen lanar attacken och då är det dags att börja göra sig i ordning för natten.

Veckorna för mig består alltså enbart av att jobba, äta och sova. Jag vill kunna leva som alla andra, jag vill kunna hitta på saker efter jobbet. Jag vill kunna käka lunch på jobbet och hålla blodsockret på en jämn nivå och inte känna att jag måste rusa hem direkt efter jobbet för att få i mig åtminstone lite föda.

Mitt sociala liv är strikt lagt till helger och jag börjar tröttna. Kollegorna går ut ibland och äter lunch tillsammans och jag sitter där med dem och en kopp te och nästan dregglar av matdoften. Samtidigt vet jag att om jag äter är risken stor att jag får låsa in mig på jobbets toalett hela eftermiddagen och risken är också stor att jag inte ens tar mig från lunchstället innan magen rasar.

Det händer att magen börjar krampa redan mitt i måltiden och jag får ursäkta mig och gå och bosätta mig på toaletten.

Jag har tjatat, bönat och bett läkarna om hjälp, men det finns tydligen inget som hjälper. De har verkligen testat MASSOR. Jag själv har googlat och tagit till mig tips och så, men min mage lever ett eget liv. Jag blir så ledsen och avundsjuk när jag ser andra människor som kan äta som alla andra, jag vill ju också ha det så. Mat är så socialt, det käkas tillsammans hela tiden och det verkar så trevligt. För mig har mat blivit ett nödvändigt ont. Något jag måste få i mig för att orka stå upprätt, men maten leder också många gånger till att jag blir sjuk och låst i mitt hem.

De flesta verkar tro att jag har vant mig efter alla år, men jag vänjer mig ALDRIG! Jag vill som alla andra kunna ha planer efter jobbet och inte bara åka hem och äta och hålla mig i närheten av en toalett.

De gånger något sker på kvällarna så får jag vänta med att äta. Och jag kan lova att det är inte roligt att gå upp fem på morgonen och inte få äta en matbit förrän 21.30 på kvällen. Jag äter ett enda mål per dygn, that's it. Under semestertider äter jag på regelbundna tider, men det gör ingen skillnad för magen. Oftast kommer första attacken redan efter frukost och sedan fortsätter magen att vara orolig och känslig resten av dagen.

Behövde bara skriva av mig. Finns det någon mer där ute som har en mage som blir väldigt handikappande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-23 09:01
    Ett tillägg, jag och läkaren såg en enda sak under året med matdagbok som KANSKE hade en positiv effekt och det var när jag tog ett glas vin till maten. Under det året tror jag det hade skett 16-17 gånger och då fick jag ALDRIG ont efteråt. Läkaren trodde då att alkoholen i sig hade en lugnande effekt på magen.

Men det säger ju sig självt att det inte är någon lösning på mitt problem då jag för fasen inte kan börja dricka alkohol sju dagar i veckan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 13:16
    Vissa frågor återkommer så jag klistrar in svaren här. Ja jag har testat LCHF, glutenfritt och laktosfritt, utan resultat. Min gallblåsa är bortopererad sedan många år och tarmproblemen har inte ändrats på något sätt sedan innan op.

• Svar på tråden Min mage förstör så mycket.
  • Anonym (dimor)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 11:36:26 följande:

Läste på Fass nu, varför har läkarna aldrig ens nämt denna medicin för mig? :( Blev däremot lite orolig när det stor att trötthet, dåsighet och yrsel kunde förekomma och att försiktighet vid framförande av fordon skulle beaktas. Jag kör 15 mil dagligen. Hur var din mage innan? Har du haft mycket problem i samband med måltid och så och de försvann helt nu eller? Har du den receptfria eller den receptbelagda varianten (enligt Fass fanns båda).

Jag kör 4000 mil om året i tjänsten, och dåsighet förekommer inte på dimor, imodium däremot jag mådde inget bra av dom alls 

har receptbelagd 100-pack.

Min mage innan var ja... kändes som knivhugg i magsäcken, åt jag fiock jag akut springa på toa. Akut akut NU! inte om en minut. Sprutlackering av toan jämt... just i samband med måltid var det helt sjukt hemskt. Även emellan.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (dimor) skrev 2013-06-25 11:40:05 följande:
    Jag kör 4000 mil om året i tjänsten, och dåsighet förekommer inte på dimor, imodium däremot jag mådde inget bra av dom alls  har receptbelagd 100-pack.Min mage innan var ja... kändes som knivhugg i magsäcken, åt jag fiock jag akut springa på toa. Akut akut NU! inte om en minut. Sprutlackering av toan jämt... just i samband med måltid var det helt sjukt hemskt. Även emellan.   

Och det försvann alltså helt med Dimor? :o Nu tuggar jag fradga här, varför i helvete har aldrig läkarna nämnt detta????? Tänk om det är svaret för mig? Har jag lidit hela mitt vuxna liv i onödan då?
  • Anonym (Jupiter)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 11:36:26 följande:
    Läste på Fass nu, varför har läkarna aldrig ens nämt denna medicin för mig? :( Blev däremot lite orolig när det stor att trötthet, dåsighet och yrsel kunde förekomma och att försiktighet vid framförande av fordon skulle beaktas. Jag kör 15 mil dagligen. Hur var din mage innan? Har du haft mycket problem i samband med måltid och så och de försvann helt nu eller? Har du den receptfria eller den receptbelagda varianten (enligt Fass fanns båda).

En del mediciner har sådana biverkningar mest/bara innan kroppen vant sig. Kan ta två tre veckor. Nu vet jag inte om det gäller just dessa mediciner men jag åt en medicin för ett par år sen som jag trodde jag skulle måsta sluta med trots att den hjälpte mot det den skulle. Tröttheten gav dock med sig.
  • Anonym (dimor)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 11:46:48 följande:

Och det försvann alltså helt med Dimor? :o Nu tuggar jag fradga här, varför i helvete har aldrig läkarna nämnt detta????? Tänk om det är svaret för mig? Har jag lidit hela mitt vuxna liv i onödan då?

Jag har haft likadant, tänk att svaret var så enkelt liksom jag har testat antidepp och hela baletten med. Fy tusan aldrig mer.

Det tog ca 2 veckor innan tarmar och allt inte gjorde ont längre alls. Nu funkar jag helt som en normal människaa förutom om jag glömmer min dagsdos.  
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (dimor) skrev 2013-06-25 11:50:52 följande:
    Jag har haft likadant, tänk att svaret var så enkelt liksom jag har testat antidepp och hela baletten med. Fy tusan aldrig mer.Det tog ca 2 veckor innan tarmar och allt inte gjorde ont längre alls. Nu funkar jag helt som en normal människaa förutom om jag glömmer min dagsdos.  

TUSEN TUSEN TACK för tipset. ♥ Tänk om detta är svaret? Tänk om massor av års lidande faktiskt har ett slut! Vågar knappt hoppas!!!
  • Lindsey Egot NO1

Du får iof vara försiktig med dimor eftersom det kan göra dig förstoppad.

• Anonym (dimor)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 11:59:37 följande:
    TUSEN TUSEN TACK för tipset. ? Tänk om detta är svaret? Tänk om massor av års lidande faktiskt har ett slut! Vågar knappt hoppas!!!

Jag håller alla tummar, jag kände likadant... Jag var ju helt handikappad. Så många år i onödan liksom.
  • cookie1

Gått igenom hela tråden nu, fick ibs symtom 05 och diagnos 10. Det var någon som skrev om Ersta, men jag har inte gått någon skola utan fick råd och tips om mediciner. Just SSRI som nämns så är det inte vilka som helst som sägs ha effekt. Jag fick tryptizol utskrivet 2010 och det gjorde stor skillnad tillsammans med loperamid/dimor/imodium.
    Tryptizol har slutat tillverkas men ersätts med saroten nu. Tyvärr fick jag fel diagnos, trots samma symtom som ibs så har jag endometrios. Mina tarmar satt fast och har en del ärr vävnad.
    Jag äter fortfarande dimor i förebyggande syfte och har recept på 250 st x 2, på 4 uttag just för att slippa ringa och be om nytt recept. Har ätit det konstant nu i ånga år men mindre pauser ex vid magsjuka osv.
    Sarotenet har jag fått behålla då läkarna fortfarande anser den har bra effekt på lugna tarmen.
    Jag har levt i det helvetet du skriver om och visst kan jag få någon attack per år, beroende på vad jag äter. Äter laktosfritt för minska svullnaden.
    Jag blev riktigt ledsen av att läsa om klockslagen, precis så gjorde jag med! Men jag började försöka våga smått igen och börja äta. Jag äter inte frukost om jag inte börjar tidigt. Förut gick jag upp 02 med, nu går jag upp 4-5.30 om jag börjar 7 och ska köra en timme, då hinner jag varva ner och duscha.
    Trodde aldrig min mage skulle bli så här lugn!
    Så saroten och dimor hjälper mina tarmar, sen har jag annan medicin till själva endon.
    Men jag skulle säga att be dina läkare kontakta ersta, det gjorde min och då fick jag medicinen utskriven. Konstigt dom inte har föreslagit det tidigare eller om jag missat det i texten ber jag om ursäkt.
    Men det är stor skillnad nu att kunna äta på dan, middag och något mindre på kvällen och går oftast på toa en gång per dag på morgonen, efter det tar jag ca 4-5 dimor och magen håller sig. Saroten tas till natten ca 35 mg för och få lugnande effekt på morgonen

• Ninen79

TS har du ett recept på imodium på apoteket kan du bara säga att du vill ha dimor istället så får du det. Eller om du beställer medicin på apoteket.se får du upp flera förslag på olika "förstoppande medicin"  så kan du klicka i Dimor.

Börja med en låg dos samma tid varje dag gärna på morgonen eller om du tar en på kvällen och en på morgonen så kanske du klarar dig bättre på jobbet. Testa dig fram till en bra dos som du fortfarande kan gå regelbundet på toaletten av

Själv har jag Crohns , så jag förstår din frustration över sjukvården. Min bästa vän har IBS och hon har lärt mig det bästa knepet av alla. När jag har jätteont i magen så jag håller på att svimma av så tar jag tre dimor samtidigt då hämmar medicinen tarmrörelserna och smärtan försvinner. För mig tar det bara 15 minuter innan jag blir smärtfri -helt jäkla otroligt tycker jag själv Skrattande men det är helt klart värt att testa.

Vet att du testat flytandekost, har du även provat näringsdrycker som är som saft? alltså inte de där som är lite tjockare och liksom mjölkiga. Kan ju kanske vara ett altenativ när du är på jobbet.

• Ninen79

Kom att tänka på en sak till.

När man slutar röka kan man få (UC  Ulcerös Colit ) har du gjort någon tarmundersökning efter du slutat röka? Vem vet innan kanske sjukdomen bara inte hade utvecklats ?

Svar på tråden Min mage förstör så mycket.