• Anonym (tro)

Tror du på Gud?

Har detta förändrats över tid?

Jag har alltid trott på Gud och aldrig tvekat. Vore intressant att höra om andras erfarenheter kring detta. 

• Svar på tråden Tror du på Gud?
  • Anonym (tro)
    Flygfotogen skrev 2013-07-05 16:55:41 följande:
    Genom att försöka tro? Försöka tro att det fanns en mening med min situation. Att någon försatt mig i situationen jag var i. Det jag kom fram till var att jag inte kan tro att någon skulle vara så oerhört elak.
    Ok, beklagar att du hamnade i den situationen (sjukdom eller vad det nu än rörde sig om). 
  • Anonym (troligen)

Ja, det gör jag. Är uppväxt i ett ganska ateistiskt hem, gick ur kyrkan när jag blev myndig och har nästan alltid kallat mig ateist. Är döpt, men inte konfirmerad.

Det senaste halvåret har jag börjat tro mer och mer och till och med gått på några mässor. Dock skulle jag inte välja att tillhöra svenska kyrkan eftersom jag känner en starkare dragning till katolicismen och det är sådana mässor jag besöker ibland.

När fan blir gammal blir han religiös. Själv är jag 32 år. 

• Anonym (tro)
    Anonym (troligen) skrev 2013-07-05 17:04:14 följande:
    Ja, det gör jag. Är uppväxt i ett ganska ateistiskt hem, gick ur kyrkan när jag blev myndig och har nästan alltid kallat mig ateist. Är döpt, men inte konfirmerad.

Det senaste halvåret har jag börjat tro mer och mer och till och med gått på några mässor. Dock skulle jag inte välja att tillhöra svenska kyrkan eftersom jag känner en starkare dragning till katolicismen och det är sådana mässor jag besöker ibland.

När fan blir gammal blir han religiös. Själv är jag 32 år. 
    Vad "hände" för ett halvår sedan som gjorde att du började utforska detta?
  • Anonym (nej)

Tror inte på gud, eftersom det bara tar några få tankar så inser man att guds eventuella existens är full av motsägelser.

• Anonym (troligen)
    Anonym (tro) skrev 2013-07-05 17:05:58 följande:
    Vad "hände" för ett halvår sedan som gjorde att du började utforska detta?
    Jag gick med min pojkvän och hans mamma på midnattsmässan på julafton när vi var hos hans föräldrar i Italien. Det blev en liten aha-upplevelse. 

Min pojkvän är katolik, men inte speciellt troende som vuxen. När jag träffade honom började jag läsa på lite och på det viset halkade jag in på katolicismen. Han har dock inte påverkat mig det minsta, utan det är självvalt eller vad man ska säga från min sida. Han har aldrig varit på någon mässa i Sverige (han är italienare). 
  • Anonym (man)
    Flygfotogen skrev 2013-07-05 16:55:41 följande:
    Genom att försöka tro? Försöka tro att det fanns en mening med min situation. Att någon försatt mig i situationen jag var i. Det jag kom fram till var att jag inte kan tro att någon skulle vara så oerhört elak.
    Japp , den frågan har jag oxå ställt mig , och är en av anledningarna till att jag tycker det är så märkligt att människor kan ha en sån stark kärlek till en fiktiv varelse som kan vara så oerhört grym , jag menar om gud nu är så allsmäktig , varför skulle han då tillåta att miljontals barn dör av svält , krig , utrotning , våldtäkter , misshandel , sjukdomar , osv..... visst fri vilja osv... men om man nu är så allsmäktig och har möjligheten att stoppa så mycket lidande , är man då inte jävligt grym om man då låter det fortgå ?

Dessutom är bibeln full av motsägelser , vilket oxå gör det svårt att ta på allvar , i ena stunden är gud barmhärtig och god , i nästa sekund ber han en man offra sin som för att bevisa sin tro på honom , eller utövar massmord på människor som inte lever enligt vad en annan grupp anser vara rätt eller gör misstaget att inte tro på honom , var tog egen fri vilja vägen där ? Om människor har rätt att utöva fri vilja så borde väl människor ha rätt att inte tro på honom utan att utsättas för represalier ?
  • Anonym (tro)
    Anonym (man) skrev 2013-07-05 17:32:46 följande:
    Japp , den frågan har jag oxå ställt mig , och är en av anledningarna till att jag tycker det är så märkligt att människor kan ha en sån stark kärlek till en fiktiv varelse som kan vara så oerhört grym , jag menar om gud nu är så allsmäktig , varför skulle han då tillåta att miljontals barn dör av svält , krig , utrotning , våldtäkter , misshandel , sjukdomar , osv..... visst fri vilja osv... men om man nu är så allsmäktig och har möjligheten att stoppa så mycket lidande , är man då inte jävligt grym om man då låter det fortgå ?

Dessutom är bibeln full av motsägelser , vilket oxå gör det svårt att ta på allvar , i ena stunden är gud barmhärtig och god , i nästa sekund ber han en man offra sin som för att bevisa sin tro på honom , eller utövar massmord på människor som inte lever enligt vad en annan grupp anser vara rätt eller gör misstaget att inte tro på honom , var tog egen fri vilja vägen där ? Om människor har rätt att utöva fri vilja så borde väl människor ha rätt att inte tro på honom utan att utsättas för represalier ?
    Fast man väljer ju vad man tror på? Bara för att man är kristen behöver man inte tro på allt som står i bibeln, bara för man är muslim behöver man inte tro på allt som står i koranen. Jag tror på Gud och tillhör ingen religion så för mig existerar inte de motsägelserna du talar om i bibeln. Min tro är dock inte mindre stark för att jag inte tillhör en religion eller går i kyrkan. Jag ber varje dag och har Gud med mig hela tiden. 
  • lykantrophona

Jag tror på många gudar. Fast, jag har ändå en ganska agnostisk inställning till min tro, jag kan ju inte veta om de existerar eller inte. Jag kanske borde säga: jag tillber många gudar.

Uppvuxen i en sekulärt kristen familj (typ, döpa barnen pga tradition och sådant). Men monoteism har jag väldigt svårt för numera.

• Fobiker

Jag är uppvuxen med föräldrar som var med i en församling Jehovas Vittnen. Jag trodde också på gud bara för att man skulle. Det var klart att gud fanns, fanns väl inget att diskutera liksom. Sedan var det ju rätt obehagliga konsekvenser om man inte trodde. Men i tonåren började jag tappa intresset för alla regler man var tvungen att följa och sedan i vuxen ålder började jag ifrågasätta det där med gud mer och mer. Idag är jag inte troende alls, mitt själasökande har lett mig bort från gud och mot vetenskapen istället. Om jag sedan är ateist eller agnostiker känns inte så viktigt att reda ut, men jag vet i.a.f. att jag inte tror på någon gud överhuvudtaget. Ingen har tvingat mig till något utan jag har hittat min väg helt själv.  

Svar på tråden Tror du på Gud?