• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • hope27
    Kakan1982 skrev 2014-07-01 11:53:00 följande:

Hej på er alla fina änglamammor <3
    Har skrivit tidigt i tråden att jag avbröt min graviditet vecka 21 pga trisomi 13 den 23 juli 2013, det var en fin liten pojke som endast hade ett hjärtfel, men var svårt sjuk. Sorgen har och är jobbig att bära på.
    ´Prinsens syster eller bror var väntad att komma den 16 juli i år, men valde att dyka upp 21 maj istället, 8 veckor förtidigt valde våran Philip att titta ut. Jag trodde jag skulle förlora mitt andra barn också, men det gick bra. Så nu sitter jag här med min lilla kärlek Philip och känner både glädje och sorg över vår prins i himlen som vi aldrig fick lära känna, samtidigt som jag är oandligt tacksam över Philip som inte skulle ha varit här om vi inte valt att avbryta.
    Det gör ont i mig att läsa alla era berättelser, för det här är inget man ska behöva gå igenom och leva med, men tyvärr så är det den brutala verkligheten. 
    Jag hoppas ni också får chansen att uppleva den gåvan att få en liten prins eller prinsessa som ni ska få se växa upp <3 Ge inte upp fina ni <3 <3 <3 Styrkekramar till er <3<3<3

åhh stort grattis!! blev helt tårögd när jag läste <3 Kram!!
  • räkans

Ska få obduktionssvar imorgon. Är så sjukt nervös. Tänk om det visar att det nte var något större fel på vår son, och att vi avbrutit i onödan. Är så sjukt rädd för det. Det är väl inte så troligt, de var ganska tydliga med hur dåligt det såg ut, men kunde inte ge någon specifik diagnos innan. Men rädslan nu är så sjukt stor, ven om det ska bli skönt att få veta också. Om det nu går att säga något, det vet man ju inte heller.

• la vie en rose
    räkans skrev 2014-07-10 17:51:06 följande:

Ska få obduktionssvar imorgon. Är så sjukt nervös. Tänk om det visar att det nte var något större fel på vår son, och att vi avbrutit i onödan. Är så sjukt rädd för det. Det är väl inte så troligt, de var ganska tydliga med hur dåligt det såg ut, men kunde inte ge någon specifik diagnos innan. Men rädslan nu är så sjukt stor, ven om det ska bli skönt att få veta också. Om det nu går att säga något, det vet man ju inte heller.

Hur har det gått, räkans?
  • räkans
    la vie en rose skrev 2014-07-11 22:53:25 följande:

Hur har det gått, räkans?

Vi fick inga fler svar. Det de såg innan avbrytandet bekräftades i princip. De vet att han var missbildad, däremot finns det någon underliggande sjukdom eller syndrom, och det kan de inte säga något om. De ska utreda vidare, kolla genetik och så, men det är inte säkert att det ger mer.

Fortfarande jobbigt att inte veta, men slapp iaf skräcken att de sa att han var rätt frisk.
  • la vie en rose

Räkans: Förstår att ovissheten är svår, men skönt ändå att ni fick bekräftat att ni tagit rätt beslut.
    Verkar som att jag och min man haft tur i sammanhanget, när jag läser andras berättelser. Vi fick snabba besked (5-6 veckor efter avbrytandet) och för mig kändes det som en viktig del för att komma vidare i sorgearbetet.

• räkans
    la vie en rose skrev 2014-07-14 11:41:18 följande:

Räkans: Förstår att ovissheten är svår, men skönt ändå att ni fick bekräftat att ni tagit rätt beslut.
    Verkar som att jag och min man haft tur i sammanhanget, när jag läser andras berättelser. Vi fick snabba besked (5-6 veckor efter avbrytandet) och för mig kändes det som en viktig del för att komma vidare i sorgearbetet.

Jo, måste kännas skönt att i alla fall veta vad som var fel, även om det förstås är för jävligt att något ska behöva vara fel över huvudtaget. Vi fick hyfsat snabbt svar på obduktionen, runt 7-8 veckor, men tack vare att jag låg på. Men nu känns det som om det kan dröja med nästa steg, i semestertider och så. Hade varit skönt att åtminstone få veta ifall det finns upprepningsrisk, eller om det bara är slumpen.

Och det här med rätt, det är ju så svårt att säga. Så sjukt att man helt plötsligt får bestämma över liv och död. På något sätt var det ju rätt beslut för oss, det hade i bästa fall blivit ett fruktansvärt smärtsamt liv, fullt av operationer, som man inte vet hur bra de skulle hjälpa. Men ändå, vem är man egentligen att säga att det inte är ett liv som är värt att leva...
  • min lilla groda

Jag hade också så svårt för att vi just lekte Gud, vad hade vi förr rätt att bestämma att hennes liv inte skulle fortsätta. Jag visste från början inte ens om vi hade rätt att sörja när vi hade "valt bort" henne. Samtidigt visste jag att vi tog beslutet för hennes skull även om vi också vägde in vad vi orkade och hur mycket hennes storasyster skulle behöva vara med om.

Jag är nu gravid i v15 och har gbs som jag har fått antibiotika för en gång. Nu verkar det vara tillbaka då uvi och sammandragningar är symptom. I söndags hade jag feber, blödde lite (förmodligen från uvi) och hade sammandragningar. Jag hade även haft lite ont och tungt neråt. 1177 ville att vi skulle åka in. Med gbs kan vattnet gå för tidigt och barnet kan dö i magen även om detta är ovanligt. På UL såg jag och min man först inga hjärtslag och när jag frågade läkaren sa han att jag skulle kolla själv och gick sedan och pratade i telefon om något helt annat medan jag låg kvar och grät. Sedan fortsatte han och nu kunde vi se hjärtat slå. Vi klagade sedan på läkaren till en sköterska.

Sedan sa han åt oss att gå hem och att han ändå inte kunde göra någonting. Jag krigade mig till att han i alla fall skulle göra en odling. Vi fick egentligen inga svar av honom och nu kan jag inte låta bli att vara rädd för att behöva begrava ett till barn. Men jag ska ringa till MVC om en timma och höra vad hon tycker. Jag vet samtidigt att det kanske inte alls är någon fara.

Jag hade inte alls tänkt lämpa över allt detta på er men tankarna snurrar så mycket kring detta just nu

• villbligravid88

Vi måste ha haft tur, för vår lilla Alva kunde diagnosticeras med det snabba fostervattenprovet. Vi fick alltså svaret dagen efter avbrytandet, innan vi gick hem, tre dagar efter ultraljudet. Det var en lättnad att veta att det var slumpen redan då. Tror att vi hade varit än mer rädda för att försöka igen annars.
    Nu sitter jag ändå här och oroar mig i slutet av denna graviditet. Har ca 6 veckor kvar men oroar mig varje dag, både för sjukdomar, plötslig spädbarnsdöd och att plutten inte mår bra i min kropp. Alla förberedelser vi gör, varje steg vi kommer närmare, gör att oron ökar ett litet snäpp. Tänk om vi inte kommer hem med en plutt den här gången heller? Alvas sjukdom satte verkligen sina spår... Väntar på tid hos föräldra-barnhälsan och hoppas att kontakten där kan hjälpa mig att lindra oron.

• räkans

På mig gjordes inget fostervattenprov. Det var försent när de upptäckte att problemen var såpass allvarliga i v. 22. Och inget tydde väl egentligen på kromosomfel. Antar att det är en av de saker de ska kolla nu, efter obduktionen, eftersom de har sagt att vi ska kallas till genetiker.

Min lilla groda: Självklart får man sörja. Vi har ju förlorat ett barn, även om vi var tvungna att ta det svåra beslutet själva. Och den största anledningen, iaf för oss, var ju för att barnet skulle få slippa lida. Lycka till med den nuvarande graviditeten, och hoppas allt går bra. Hoppas du fick bättre stöd och besked från MVC. Tyvärr är ju inte alla i vården bra.

Svar på tråden Vi som avbrutit 2013