• Anonym (TS)

Hatar min man

Jag träffade min absoluta drömkille och vi blev förälskade i varandra med en gång. När vi berättar om hur vi blev tillsammans låter det som en saga och vår kärlek var jättestark. Vi har varit tillsammans länge och jag trodde att vi kände varandra jättebra.

Det var svårt att oss att få barn. När vi väl lyckades fick vi trillingar. Överallt tycker folk synd om oss, men vi ville ha tre barn så det är bortkastat ojande. Barnen är roliga och fantastiska. Det är min make jag inte klarar av längre. Han blev som förbytt av att bli pappa.

Från att ha varit någon jag beundrat och sett upp till tycker jag nu att han är SVAG och jobbig. Han har skitstora problem med att sätta gränser. Antingen låter han barnen köra över honom totalt, eller så är han bäng i bollen och bara ryter som en galning. Noll balans. Stackars barn. Jag hatar honom faktiskt när jag ser honom med barnen.

En del av mig vill bara ta ut skilsmässa på en gång och slippa token, men samtidigt tänker jag att han då kommer att ha barnen 50 % av tiden och jag litar inte på att han klarar av det, helt ärligt.

Känner mig lurad. Det här är inte alls killen jag valde som partner. Vad f-n hände?

Det hjälper inte att tala med honom heller för han blir bara arg och sur. Det är som att vår familj är en fin sommardag och han är regnmolnet som pajar allt.

P.S. Barnen är nu tre år och toppenglada, men förvirrade av alla dubbla signaler. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hatar min man
  • augustisten

Det du beskriver låter lite som min mans beteende när han blev deprimerad. Nu i efterhand kan han inse hur fel han betedde sig, men medan det pågick lade han skulden hos alla andra och hade svårt att se sin egen del.

Att ha tre treåringar måste ju vara en stor påfrestning och det kan vara väldigt olika vilka åldrar och vilka beteenden hos barnen man som vuxen upplever som "jobbigast". Och vilken tröskel man har beror ju på måendet i övrigt.

Jag ställde tillslut ultimatum för min man. Att han sökte hjälp för sitt mående eller att vi gick isär helt enkelt.

En sak som hjälpte oss mycket då han börjat må bättre var att vi gick på individuell föräldrarådgivning. Det var ett jättebra sätt att få samsyn kring uppfostran och kunna diskutera utan att komma i affekt. Dels på rådgivningen och dels genom att kunna referera till den hemma. Vi blev också bättre på att "lösa av" varandra om vi märkte att någon tex tappade humöret - och eftersom vi pratat om det innan såg vi det inte längre som kritik då den andre kom och blandade sig i en konflikt med barnen, utan som avlösning.

• Anonym (what)
    Anonym (TS) skrev 2013-07-28 09:52:36 följande:
    Du behöver läsa bättre innan du skriver. Jag skriver att jag jobbar mer än heltid och att han jobbar deltid. Jag skriver att han tjänar mer än mig. Klart och tydligt.

Du kan ha fel, ja.

Jag skriver att jag uppmuntrar honom när jag kan (alltså när han gör bra saker och är snäll). Det är alltid ärligt menat.

Behöver jag? Fl har ingen sån regel. Så hur många timmar per dag yrkesarbetar du resp. han? Någonstans kommer hans trötthet ifrån.... Du behöver naturligtvis inte tro det, utan du får tro att han blev personlighetsförändrad och elak när barnen föddes och att tröttheten inte påverkar.

Har tyvärr svårt att tro att han tror dig när du mest hatar och kritiserar honom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (what) skrev 2013-07-28 10:16:08 följande:
    Behöver jag? Fl har ingen sån regel. Så hur många timmar per dag yrkesarbetar du resp. han? Någonstans kommer hans trötthet ifrån.... Du behöver naturligtvis inte tro det, utan du får tro att han blev personlighetsförändrad och elak när barnen föddes och att tröttheten inte påverkar.

Har tyvärr svårt att tro att han tror dig när du mest hatar och kritiserar honom.
    Jag har en sådan regel, så om du vill få svar från mig får du visa normalt hyfs. Jag är trött på folk som beter sig illa för att de kan.

50 respektive 35.
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2013-07-28 10:03:11 följande:
    om jag var du skulle jag ta ytterligare ett samtal med honom. Inga hårda ord utan bara mjukt och fint, liksom visa hur uppgiven du faktiskt känner dig och säga att ni måste gå i terapi tillsammans, om inte familjen ska gå under och upplösas. Om han inte inser det, då kommer du inte orka speciellt länge till. Det låter inte riktigt som att ett ultimatum är läge än, men om du verkligen BER om parterapi, för barnens skull, för hans skull, för din skull, för ER skull...tror du inte han kommer nappa då? Många säger ju nej till terapi först för de tror det ska vara läskigt eller hotfullt på något vis. 
    augustisten skrev 2013-07-28 10:15:52 följande:
    Det du beskriver låter lite som min mans beteende när han blev deprimerad. Nu i efterhand kan han inse hur fel han betedde sig, men medan det pågick lade han skulden hos alla andra och hade svårt att se sin egen del.

Att ha tre treåringar måste ju vara en stor påfrestning och det kan vara väldigt olika vilka åldrar och vilka beteenden hos barnen man som vuxen upplever som "jobbigast". Och vilken tröskel man har beror ju på måendet i övrigt.

Jag ställde tillslut ultimatum för min man. Att han sökte hjälp för sitt mående eller att vi gick isär helt enkelt.

En sak som hjälpte oss mycket då han börjat må bättre var att vi gick på individuell föräldrarådgivning. Det var ett jättebra sätt att få samsyn kring uppfostran och kunna diskutera utan att komma i affekt. Dels på rådgivningen och dels genom att kunna referera till den hemma. Vi blev också bättre på att "lösa av" varandra om vi märkte att någon tex tappade humöret - och eftersom vi pratat om det innan såg vi det inte längre som kritik då den andre kom och blandade sig i en konflikt med barnen, utan som avlösning.
    Kloka ord från båda två. Tack!

• Anonym (TS)
    Anonym (kickstart) skrev 2013-07-28 10:11:11 följande:
    Träning ger färdighet tänker jag  och han behöver träna, det vinner både han, barnen och du på.
    Visserligen kanske han inte kan sätta gränser lika bra som du, hålla ordning lika bra som du, tänka på allt på samma sätt som du och se helheten.
    Men det enda sätt han kan lära sig det på är att prova och prova och prova igen. Träna allså,
    Du kanske tänker då att det kommer gå ut över barnen, ja, det kanske det gör säger jag, men det går mer ut över barnen att dom har en mamma som hatar deras pappa, en pappa som känner sig underlägsen mamma och som troligen kommer bli mer och mer handlingsförlamad, för när man är osäker så tar man inga intinativ.
    Han behöver känna att han kan, och kan bra, lika bra som du, han behöver känna att vingarna bär helt utan att du är med.
    Han behöver kort sagt en dos självförtroende.
    Och det får han när han provar och märker att han kan själv, att han är en bra pappa, att det funkar när han har hand om barnen själv.
    Där tror jag nyckeln ligger ts, han måste våga, han måste prova och han måste känna att han lyckas.
    Själv.         

Det är nummer ett, nummer två är att sätta en bok om gränsdragningar gentemot barn på ett sunt sätt i händerna på honom.  
    Det låter ju bra och vettigt, men det har inte fungerat så. Ska läsa det här igen om ett tag och fundera mer på om jag har missat något.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2013-07-28 10:22:55 följande:
    Jag har en sådan regel, så om du vill få svar från mig får du visa normalt hyfs. Jag är trött på folk som beter sig illa för att de kan.

50 respektive 35.
    Ps. Jag svarade per vecka, för jag jobbar olika mycket olika dagar.
  • Respekt

Jag förstår att vi alla tycker o tänker olika, men i vissa situationer hatar du din man, du har även uttryckt en önskan om att skiljas.

O han vill inte försöka göra nåt åt saken ( Han kan ju tycka att problemet ligger hos dig ).

Varför kämpar ni för, vet att du vill att det ska bli som förr, men ibland delas livets väg man vandrar tillsammans, och ibland så tar man olika vägar.

Ibland måste man inse att det är förlorat, men det är upp till dig att avgöra      

• Anonym (???)
    Anonym (TS) skrev 2013-07-28 09:28:56 följande:
    Han vägrar flytta ut och jag har inte råd att bo kvar själv.

Jag vill först veta vad som har hänt med honom. Varför är han sådan här? och sen ta ställning till om det går att "få tillbaka" honom. Sen kan jag lämna honom, när jag prövat allt. Mitt bland allt svammel här på FL brukar det finnas flera vettiga röster. Jag startade den här tråden för att kunna sålla fram dessa guldkorn. Jag har säkert missat något (annars borde jag ju förstå bättre vad det är som händer) men jag fattar ingenting av det här.
    ja förstår det,, jag tror han känner sig utanför och kritiserad.. den manliga manssjälvkänslan dör ju lite på nåt vis då man får barn

de är inte nr 1 + att kvinnan på nåt vis tar över det manliga som att skaffa mat osv..

rent primitivt alltså

och -han kanske känner lite som du, undrar vad har hänt med henne och allt det där..

har ni åkt iväg nåt bara ni två ?  
  • Anonym (???)

och glömde jag :

era grundstenar har radikalt förändrats mot de ni hade innan trillingarna

om det inte funkar med de nya grunderna man har i livet och som personer så får man försöka hitta ett sätt och liksom börja om

och tänk på att han är man.. :D de är enkla

enklaenkla, så bena ner saker och lägg inga värderingar i hur han gör saker låt han hitta sitt sätt så det funkar för honom
    och så kan ni efter ni hittat varsitt sätt hitta nya grundstenar att stå på

menja, som sagt om du hatar han.. så vad göra 

Svar på tråden Hatar min man