Anonym (ger upp snart) skrev 2013-07-28 21:29:26 följande:
Tack för alla inlägg av förståelse, för stundom känner jag mig lite ensam i att känna dessa förbjudna tankar... Jag är inte ensam och det ger lite hopp och råd genom det ni skriver.
Särade från varandra fungerar barnen bättre. Jag har ett antal gånger engagerat äldsta barnet i matlagningen och det har varit positivt. Sedan, så kommer ju dessa dagar då man är helt slut efter jobbet och bara vill ha maten på bordet innan ungarna river stället och då har detta med att ha dem med i matlagningen hamnat i skymundan. Ska försöka lyckas med det lite oftare än vi hittills gjort. I grunden är det ju fina barn, men tillsammans i en del situationer blir de en kombination vi inte mäktar med och när det varit lite för många kaos-situationer så tryter orken. Kanske ska vi också lägga än mer krut på att eliminera dessa situationer som tydligen inte fungerar?
Skulle ni kunna strukturera upp veckorna tydligt för att förutse lite hur mycket energi saker kommer att ta och ligga steget före? Gärna med ett schema på kylskåpet för barnen också de också kan se vad som skall hända och får ställa frågor kring det, där tänker jag att man också kan baka in att man pratar om vad som förväntas av dem ofta kommer det frågor på schemat man sätter upp och har barnet frågat så är de mer motiverade att lyssna på svaret.
Kanske kan ni också dela upp barnen mera, gör veckohandlingen till något roligt, ta med tex det stora barnet och de denne en egen lista med saker han skall plocka ner i vagnen, utmana honom och ge honom en uppgift att fokusera på istället för att leva rövare. Och massor med beröm när det fungerar.
Ge uppgifter att göra hemma var för sig, även en 4 åring kan göra en del saker som att slänga sopor, skura i toa (behöver inte bli så snyggt), ställa ordning skorna, ta in posten och lägga på rätt ställe, barn tycker om att vara behövda och duktiga.
När ni lägger schemat lägg också in filmtid/Tv/dataspelstid eller annat där barnen aktiverar sig själva och där du kan vila, laga mat,ta en dusch eller vad du känner för att göra. Tänker också att man lägger in egentid för båda barnen men även saker tillsammans.
Vi körde belöningsystem för vår son när han var 6 år, uppnådde han vissa småsaker så fick han ett klistermärke på kylskåpet, när han hade ett visst antal fick han något (inget större, en läsk, bakning,serietidning), bestraffa inte när barnet inte fixar målet utan fråga barnet "Vad skall vi kunna göra för att du skall lösa det nästa gång/vad blev svårt?/Kan jag göra något annorlunda?" Även små barn kan ha bra svar på såna saker, ofta klokare svar än vad vi föräldrar tänkt oss men kanske inte de svaren vi tänkte oss.
Vår son har en diagnos som gör att det blir väldigt rörigt i huvudet när man är borta, han kan inte fokusera och tar in alla intryck lika mycket, när han var mindre eskalerade det ofta och han betedde sig minst sagt förjävligt, idag är det mycket bättre mycket tack vare att han nu kan sätta ord på hur det känns och hjälpt oss i hur vi kan göra. Numera kommer han och viskar "det är så rörigt i huvudet, det känns som jag vill springa runt och slå sönder något, det gör ont" då brukar vi gå ut en stund och "lugna huvudet". Mycket bättre än när han bara for runt runt och eskalerade genom att kasta saker och skrika. Vi jobbar också mycket efter att försöka förutse saker, lägga in en paus då och då med vila, hålla blodsockret uppe innan det blir jobbigt för honom osv.
Nu säger jag inte på något sätt att dina barn har en diagnos, men tydlighet och förutsägbarhet är bra för många barn.