• Anonym (ger upp snart)

Vi klarar inte av våra barn...

Det är hemskt att erkänna hur det blivit och jag vet inte varför det blev så här. Vad som inte är bra är att barnen är totalt oregerliga. De gapar och skriker, springer runt och sprider grejer runt sig och lyssnar inte för fem öre. Ljudnivån är vidrig och det har börjar ringa i öronen på mig när jag har tyst och försöker sova (dvs när barnen sover). Är vi iväg någonstans; affär eller annat är det samma visa. Barnen röjer runt som torra skinn medan de mer eller mindre konstant skriker och visar ingen hänsyn till oss eller omgivningen.
    Vi har försökt bara pedagogiska, prata och resonera men de står inte still nog länge för att vi ska hinna ens avsluta en mening. Vi har försökt med konsekvensbestraffning men också det verkningslöst. Vi har gått kurs i konflikthantering i föräldraskapet men de metoderna hjälper föga. Aktiverade är de, har båda två några aktiviteter under veckan. Vi ger dem egentid med oss, läser sagor och är ute och cyklar etc med dem.
    Inget hjälper och tillvaron är konstant kaos hos oss. Jag skäms något så fruktansvärt för våra barn när vi är iväg någonstans och de lever rövare. Få andra barn kan mäta sig med våra :(
    Jag har kommit till vägs ände och orkar inte mer. Kan man få familjehem eller någon typ av omplacering? för tydligt är att vi fyra inte alls matchar varandra. Stunderna då jag faktiskt ogillar mina barn rejält blir allt fler. Jag har dock aldrig gjort dem illa, det finns inte på kartan att få till fysisk bestraffning mot dem.
    Hjälp en trött och frustrerad mamma som tappat greppet om barnen och inte ser någon ljusning :(

Barnen är 4 och 7 år gamla.        

• Svar på tråden Vi klarar inte av våra barn...
  • Anonym (åsa)
    Anonym (liten tjej) skrev 2013-07-28 19:14:12 följande:
    Okej. Jag bara undrande med tanke på man kanske orkar mindre ju äldre man är?
    Om man skaffat barn sent i livet. Bara det:)
    Jag hoppas det löser sig till det bästa!
    Ha ha ge dig , ts är ca, 35 och du anser det är sent i livet, hur gammal är du? Och ha skitjobbiga ungar är nog så påfrestande även om du är 20 eller 40.

Sök all hjälp och stöd du kan få genom kommunen   och lycka till TS
  • Anonym (liten tjej)
    Anonym (åsa) skrev 2013-07-28 19:34:14 följande:
    Ha ha ge dig , ts är ca, 35 och du anser det är sent i livet, hur gammal är du? Och ha skitjobbiga ungar är nog så påfrestande även om du är 20 eller 40.

Sök all hjälp och stöd du kan få genom kommunen   och lycka till TS
    Jag trodde TS kanske var 45  därav min fråga. Efter 40 anser jag är sent i livet. Jag blev mamma vid 19.

• Anonym (ger upp snart)

Under tiden de är inom skola/barnomsorg får de väl samma skräp i matväg som övriga Sveriges barn: fiskpinnar, potatisbullar, pulversoppor, pyttipanna osv - det mesta som går att köpa som helfabrikat.
    Hemma äter vi mat lagad från grunden och med det menas hemrullade köttbullar, köttgrytor, fiskfiléer i diverse anrättningar samt en hel del vegetariska måltider. Till maten dricker de vatten eller mjölk/havredryck. Sötsaker och godis förekommer till helgen i form av lördagsgodis och ev. söndagsfika och inget mer. Båda barnen äter bra och är normalviktiga. 

• Kaa76

Det låter som ni har det jätte jobbigt, ibland blir det också så att man tillslut låser sig, man är så trött på det som är jobbigt att man bara ser det, barnen märker av det och blir ännu värre, själv mår man ännu sämre och det dåliga samvetet växer sig allt starkare. Be om hjälp! Det finns inget skamligt i att be om hjälp, vi behöver det alla ibland. Jag har själv varit i båda ändorna, varit den som ringt soc och frågat vad sjutton jag skall göra då deprimerad tonåring varit totalt omöjlig att hantera. Och den soc hört av sig till då de behövt jour och stöd hem. Har varit stöd familj både åt barn med ensamstående föräldrar och föräldrar som bor ihop, har bra jobb, fint hus osv. Ibland behöver vi alla hjälp. Och ofta räcker en kortare tid för att man skall känna och se saker på ett nytt vis. Kanske kan vetskapen om att ni kommer få avlastning om x antal dagar vara det som gör att ni orkar några dagar till och kan vara de där föräldrarna ni vill? Kanske är det just vila ni behöver?  
    Sedan tror jag det alltid är bra att ha någon utomstående att prata med, öppen psykiatrin är van att hantera sådant här med, tror de hade varit bra att ta kontakt med dem med, just för att slippa må så dåligt över detta.
    Hoppas det löser sig och ni kan hitta tillbaka till varandra som familj, det kan man nästan alltid! 

• mteriksson
    Anonym (ger upp snart) skrev 2013-07-28 19:39:03 följande:
    Under tiden de är inom skola/barnomsorg får de väl samma skräp i matväg som övriga Sveriges barn: fiskpinnar, potatisbullar, pulversoppor, pyttipanna osv - det mesta som går att köpa som helfabrikat.
    Hemma äter vi mat lagad från grunden och med det menas hemrullade köttbullar, köttgrytor, fiskfiléer i diverse anrättningar samt en hel del vegetariska måltider. Till maten dricker de vatten eller mjölk/havredryck. Sötsaker och godis förekommer till helgen i form av lördagsgodis och ev. söndagsfika och inget mer. Båda barnen äter bra och är normalviktiga. 
    Vad har dom får aktiviteter? Trötta ut dom!!! 
  • Mumin80

Om barnen är så jobbiga att ni på allvar funderar på fosterhem eller liknande, så är det inte normalt. Då är ni antingen riktigt usla föräldrar, eller så kanske ni borde fundera på att prata med bup om utredning för ev neuropsykiatriska funktionshinder som adhd. Och eftersom det låter som att ni är engagerade föräldrar, så borde ni kanske fundera på utredning. 

Alla barn trotsar i perioder, men det finns också nivåer utöver det normala. Och helt ärligt, på "normala" barn funkar faktiskt "normala" uppfostringsmetoder. När man provat allt, och det ändå inte hjälper, och problemen är varaktiga,  snarare än övergående eller periodiska, då är det nåt som är fel. 

Några tips:

I synnerhet barn med svårigheter kan "skärpa sig" i andra miljöer, och sen "kollapsa" med föräldrarna som dom är trygga med. Därför syns inte svårigheterna alltid utåt. I synnerhet när dom är så pass unga så kan dom kanske fortfarande klara skolan/dagis, men det är väldigt ansträngande och dom blir väldigt trötta och extrajobbiga hemma. 

Som förälder är det lätt att tolka rastlöshet och "väggklättring" som understimulering, och öka mängden aktiviteter och sysselsättning. Men rastlösheten kan också vara ett tecken på att barnen är överstimulerade, och det dom egentligen behöver är lugn och ro och hjälp att varva ner. Så ett tips att testa kan vara att minska mängden aktiviteter,  bara stanna hemma ett tag, inte besöka bekanta, och försöka hålla dagarna lugna och förutsägbara. Bra aktiviteter kan  vara rita, pyssla, läsa, surfplatta, dataspel, tv, eller bara lite lugn utomhuslek utan andra barn. 

En bra bok att läsa är "Explosiva barn" av Ross Greene.  

• Anonym (Isabelle)

Finns det någon barn- och föräldraenhet där ni bor? Eller någon annanstans där ni kan få konkreta tips och kanske hjälp av avlastning?

Sedan är det ju den krassa sanningen att när man skaffar barn så måste man vara beredd på att åsidosätta sig själv och satsa helhjärtat på sina barn. Jag förstår att det inte alltid går, men man måste vara beredd på att offra mycket.

• Anonym (ger upp snart)
    mteriksson skrev 2013-07-28 19:41:46 följande:
    Vad har dom får aktiviteter? Trötta ut dom!!! 

De har vattenträning på badhus samt musik/rytmik. Alltför mycket har jag fått veta kan göra barnen överstimulerade och resultera i att de inte kan gå ner i varv och koppla av.
  • Alexi

Ts vad säger barnen själva? Framför allt den äldsta? Har ni förklarat hur ni mår (på en rimlig nivå förstås) och pratat tillsammans om vilka ev förändringar som behövs?

Svar på tråden Vi klarar inte av våra barn...