Anonym (ger upp snart) skrev 2013-07-29 11:12:14 följande:
Eir: just det här med att ställa en fråga när barnet inte egentligen har några alternativ har vi slutat med. Saker som ska ske blir istället "Nu ska vi gå hem" istället för just "ska vi gå hem?" eftersom det blir konflikt om man drar åt olika håll. Vi fick lära oss just detta via förskolans rutiner kring gränssättning :)
Det går märkbart bättre i affären om vi tar ett barn var och nu som idag, testade ge dem en uppgift. Tydligt är att vi måste strukturera upp det mer, inte minst för yngsta barnet som lätt låser sig vid vissa situationer och inte kan hantera dem utan börja skrika/slåss osv.
Vi har inte, vad jag vet, några diagnoser bland den närmaste släkten. Det finns dock en handfull individer med hög intelligens och som även hoppat över skolklasser pga. att nivån var för låg på åldersrelaterad nivå. Sedan är det kanske någon som egentligen har någon diagnos (kusinbarn) men som inte utretts och därför ej fått diagnos så att säga. Äldsta barnet har en dator som barnet använder till pedagogiska spel, typ Kalle Kunskap osv och som används när vi försöker bryta en hypad situation som uppstått.
Jag är ingen perfekt mamma det vet jag, men mitt mål är ändå att vi ska få en fungerande vardag. Våra barn är som de är och fina på sina egna sätt och inte vill jag byta ut dem. Trådstarten skrevs i frustration efter en überjävlig dag som bara varit kaos. Efter en god natts sömn och givande läsning här så känns det bättre iaf :)
förstår att du är frustrerad, verkligen, ibland vill man ju sälja barnen en sådan där överjävlig dag.. ;)
vi har 3 barn, en 4årig pojke, en 3årig pojke och en 6½mån flicka.
äldsta barnet har STORT behov av stimulans.. han är högt och lågt,överallt och ingenstans på en och samma gång.. det är OFTA maktkamper pojkarna emellan, och det är riktigt jäkligt.
Äldsta pojken gör så att vårt hem ser ut som ett bombnedslag VARJE dag, det är inte roligt.... :/
Han klämmer ur varenda krämtub/flaska han får tag i, även schampo och balsam för flera hundra har han hällt ut rätt ner i avloppet.. imorse hade han fått tag i strösocker och bitsocker, gjort en "soppa" på detta ihop med vatten och hällt ut över hela golvet på övervåningen...
för ett tag sedan fick han tag i lackfärg, öppnat burken med en gaffel och hällt ut över våra vinterkläder!!!! och golvet.. kletat på väggar osv......
Man står ju maktlös?! Ska man behöva bo i en bunker utan saker liksom??
Vår 3åring är betydligt lugnare men hakar gärna på sin storebror.. men han gillar mer att ta det lugnt, läsa en bok med någon av oss föräldrar osv. Vår 4åring har ALLTID varit såhär, enda sedan han tog sig fram själv i gåstolen.... (vid 5mån ålder..!)
Men dina barn tror jag kan behöva mera mental stimulans, något som gör att de känner sig utmanade, på ett positivt sätt. Rådgör med deras lärare/pedagoger med tips och råd.
Min syster är tack och lov lärare från förskolan och upp till mellanstadiet, så hon ger mig ofta tips och råd vilket är skönt!!
Vår äldsta går "att styra" med konsekvenshandlingar, där man får hota med en sak, räkna till 3 och sedan utförs konsekvensen om han inte lyssnat på oss. (vilket har inneburit att sitta i vagnen eller i trappan då tills han har lugnat sig, kan säga förlåt och städa undan efter sig eller vad han nu har gjort som varit dumt)....
Detta med föräldraskap är ju inte alltid en dans på rosor dessvärre..
Men om man har en positiv inställning så tror jag det blir lättare, och inte utsätter sig för situationer som man vet kan bli jobbiga, som ni nu gör att bara åka till affären ensamma eller med endast ETT barn.
Vi åker jättesällan med allihop, just för att det blir kaos- de sticker åt varsitt håll t.ex.. börjar bråka, skrika och gasta.. (oftast mest när min man är med, de lyssnar bättre på mig!)