• K I A

va detta en bra lunch

stekt baconlindad laxfile med 300g broccoli och ett kokt ägg
    dricka till detta : vatten

va detta en bra eller dålig lunch/middag?

kommentera gärna varför..

• Svar på tråden va detta en bra lunch
  • Biffus
    Flisan79 skrev 2013-08-09 19:50:38 följande:
    OMG 3-4 dl havregryn? Det är 3-4 portioner. En portion är 1 dl havregryn och 2 dl vatten. Den portionen är normalstor. Dessutom med ett kg broccoli till, hur får det plats i magen?

Det får plats för att dryga 130 kcal inte är en portion... Äter man inte animalier blir man inte tjock av att äta sådana mängder heller. Eftersom att jag gillar att äta så passar jag på att äta mycket! (Fö är jag 168 cm lång och har midjemått på 55 cm, så jag är ingen tjockis direkt ;) ).
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-09 11:21:27 följande:

Är det verkligen mycket? Jag brukar äta 1 kg broccoli + ex osaltad havregrynsgröt på 3-4 dl havregryn som en måltid :S

ett kilo är ju jättemycket....!!!!! Hur lång tid tar det att få i sig det?
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-12 15:30:39 följande:
    ett kilo är ju jättemycket....!!!!! Hur lång tid tar det att få i sig det?

Beror på hur lugnt jag tar det. Jag brukar inte ha bråttom någonstans, så jag sitter och löser sudoku, korsord eller något sådant samtidigt. Om jag tar det lugnt tar det kanske 30-40 minuter, men då gör jag annat samtidigt :)
  • Aniiee

Helt ok lunch tycker jag, hur mucket bacon och hur mycket lax var det? Rent nyfiken fråga.

Biffus skrev 2013-08-11 07:52:06 följande:

Det får plats för att dryga 130 kcal inte är en portion... Äter man inte animalier blir man inte tjock av att äta sådana mängder heller. Eftersom att jag gillar att äta så passar jag på att äta mycket! (Fö är jag 168 cm lång och har midjemått på 55 cm, så jag är ingen tjockis direkt ;) ).
    Det här handlar inte på något vis om kalorier, (broccolidiskusionen, alltså) utom om volym. Jag skulle ALDRIG kunna äta så mycket som ett kilo broccoli ens på 40 minuter. Min mage skulle vara full för länge sen. Om man sedan skulle lägga 4 dl havregryn till det så skulle jag absolut inte få behålla allt det ens om jag ville eller försökte. Det är min magsäck helt enkelt inte gjord för. Men det kanske din är =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Flisan79

Nej en portion avgörs inte av antalet kcal, det avgörs av volymen om kcal:et är lågt. Vad man bör bli mätt på.

Äter själv havregrynsgröt och för en portion (enligt paketet) och vad jag blir mätt av, är måttet en dl havregryn och två dl vatten. Min man kan lägga till en halv dl havregryn extra.
    Just för att kcal nivån är så låg är detta perfekt om man vill gå ner i vikt (eller inte upp) men ändå känna sig mätt.

• Aniiee
    Flisan79 skrev 2013-08-13 08:39:41 följande:
    Nej en portion avgörs inte av antalet kcal, det avgörs av volymen om kcal:et är lågt. Vad man bör bli mätt på.

Äter själv havregrynsgröt och för en portion (enligt paketet) och vad jag blir mätt av, är måttet en dl havregryn och två dl vatten. Min man kan lägga till en halv dl havregryn extra.
    Just för att kcal nivån är så låg är detta perfekt om man vill gå ner i vikt (eller inte upp) men ändå känna sig mätt.
    Och jag blir nog mätt innan den där decilitern havregryn är uppäten... Tror jag, har inte testat. Avskyr havregrynsgröt.
  • Mandel
    UngSambo skrev 2013-08-06 13:19:30 följande:
    Kolhydrater hade kanske varit bra att få in på något sätt, men annars var det väl bra, ren nyttig mat :)
    Finns det inga kolhydrater i broccoli? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fridayyy
    Mandel skrev 2013-08-13 08:48:57 följande:
    Finns det inga kolhydrater i broccoli? 

Det är knappt några kolhydrater i broccoli.
  • Aniiee

Snabb, ickeprecis (vet ju inte hur mycket bacon och lax som ingick i den här måltiden) uträkning sager att TS måltid var sammansat som följer: 54% protein, 30% fett, 12% kolhydrater och 4% fibrer (jag har inte räknat med vatten och aska i den här uträkningen, då hade det sett lite annorlunda ut...)

• Mandel
    Fridayyy skrev 2013-08-13 09:12:38 följande:

Det är knappt några kolhydrater i broccoli.
    Och hur mycket kolhydrater måste man ha?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden va detta en bra lunch