• K I A

va detta en bra lunch

stekt baconlindad laxfile med 300g broccoli och ett kokt ägg
    dricka till detta : vatten

va detta en bra eller dålig lunch/middag?

kommentera gärna varför..

• Svar på tråden va detta en bra lunch
  • Mineralvatten
    AnnaMoberg skrev 2013-08-13 18:34:45 följande:
    Det skadar inte att se vad inlägget man tänkt anmärka på var svar på...
    nej det gör det nog inte.
  • Fridayyy
    Biffus skrev 2013-08-13 18:04:25 följande:

Allt är för fett, förutom broccolin. Broccolin ligger perfekt på ca 10E% fett. Resten är ju över 60E% fett! Helt sjukt mycket. Jag får nästan diabetes av att tänka på det...

Vad betyder E:et??
  • MrsPenn
    Mineralvatten skrev 2013-08-13 18:07:14 följande:
    fettet som finns i lax är omegafetter vilket är livsnödväniga för kroppen ....Obestämd (trodde det var allmän kunskap).
    Tänkte precis säga det. Lax är inte alls sååååå fett. Beror iofs på om vi pratar inkokt eller rökt lax.

Kokt eller stekt lax är inte särskilt fet.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Fridayyy
    Jennie med ie skrev 2013-08-13 19:47:02 följande:

E% = energiprocent. d v s att så stor del av kcal kommer från det näringsämnet.

Ja, då kan man ju inte säga att broccoli ligger perfekt för ingen människa vill väl äta 5 kg broccoli per dag....
  • Jennie med ie
    Fridayyy skrev 2013-08-13 20:04:27 följande:
    Ja, då kan man ju inte säga att broccoli ligger perfekt för ingen människa vill väl äta 5 kg broccoli per dag....

Jo om man anser att 10% av energin ska komma från fett så ligger broccoli perfekt (om 10E% stämmer, det kan jag inte garantera). Som enskilt livsmedel... Procenten är ju lika hög oavsett mängd Dock, oavsett vilken E%-nivå man tycker är den bästa så är det viktigare hur det ser ut över hela dagen än hur det är för enskilda livsmedel. Som tur är, annars skulle många livsmedel gå fetbort. Ta bara olja t ex som är 100% fett
  • Biffus
    Jennie med ie skrev 2013-08-13 20:17:04 följande:
    Jo om man anser att 10% av energin ska komma från fett så ligger broccoli perfekt (om 10E% stämmer, det kan jag inte garantera). Som enskilt livsmedel... Procenten är ju lika hög oavsett mängd Dock, oavsett vilken E%-nivå man tycker är den bästa så är det viktigare hur det ser ut över hela dagen än hur det är för enskilda livsmedel. Som tur är, annars skulle många livsmedel gå fetbort. Ta bara olja t ex som är 100% fett

9,7E%, men med tanke på variationer så valde jag att använda en värdesiffra.
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-13 20:04:27 följande:

Att den har en bra andel fett innebär inte att man bara kan äta det. Det finns nämligen fler livsmedel som också har en bra andel fett. Bananer, päron, äpplen, dadlar, fikon, zucchini, tomater, apelsiner, potatis, sötpotatis ... ananas, papaya, drakfrukt, passionsfrukt, paprika ...
  • Biffus
    Mineralvatten skrev 2013-08-13 18:07:14 följande:
    fettet som finns i lax är omegafetter vilket är livsnödväniga för kroppen .... (trodde det var allmän kunskap).

Som går att få i sig enkelt utan allt surt animaliskt protein och tungmetaller. Fiskarna kan inte heller skapa omegafetter. Det trodde jag var allmän kunskap.
  • Mineralvatten
    Biffus skrev 2013-08-13 21:14:33 följande:

Som går att få i sig enkelt utan allt surt animaliskt protein och tungmetaller. Fiskarna kan inte heller skapa omegafetter. Det trodde jag var allmän kunskap.
    nej man kan givetvis välja en vegansk eller vegetarisk kost om man vill det.
    jösses.
    själv tar jag omegakapslar varje dag.
Svar på tråden va detta en bra lunch