Tvååring som sover för lite?
Min dotter är 2 år och 3 månader. En normal natt sover hon 20-05, ofta med 1-2 uppvak. Hon har ett fasligt temperament och får hysteriska utbrott flera gånger om dagen, jag tror de är iaf delvis kopplade till att hon sover för lite men vi kan inte få henne att sova mer! Hon tar ofta 1 timme eller mer att lägga, och vaknar som en klocka vid 5 oavsett vilken tid hon somnar (mellan 19 och 21, oftast kring 20). Dagtid är hon givetvis jättetrött och måste sova middag. Fick hon själv bestämma skulle hon lätt sova 1,5-2 timmar men vi försöker begränsa det till 30-45 minuter eftersom hon annars blir ännu mer omöjlig att lägga.
Så, summan för henne är 9-10 timmars sömn per dygn, och ett jäkla humör.
Vi har försökt med alla medel att få henne att stanna i sängen när hon vaknar vid 5, men hon blir hysterisk och skriker som om man satt kniven i henne. Är livrädd att grannarna ska ringa polisen.
Vi försöker sätta henne med en film eller ipad så vi själva åtminstone kan ligga och vila, men hon vill ju ha sällskap.
Min man och jag försöker ta varannan morgon. Vi har även en 4-månaders som visserligen sover bra, men somnar aldrig innan 21.30 och ammar 2-3 ggr per natt (tar inte flaska). De dagar jag har tagit morgonpasset är jag extra trött, grinig och har dåligt tålamod vilket givetvis speglar sig i dotterns humör.
När hon är på bra humör är hon världens goaste och roligaste unge, men just nu känns det som hon oftast är ett gnälligt trotsmonster. Jag blir så ledsen av alla duster och fighter, och oerhört frustrerad av att tro mig veta att hon skulle vara en helt annan unge om hon bara sov lite mer.
Ville nog mest skriva av mig, men om någon har några tips eller tankar tar jag mer än gärna emot dem!