• Kardemamma

Tvååring som sover för lite?

Min dotter är 2 år och 3 månader. En normal natt sover hon 20-05, ofta med 1-2 uppvak. Hon har ett fasligt temperament och får hysteriska utbrott flera gånger om dagen, jag tror de är iaf delvis kopplade till att hon sover för lite men vi kan inte få henne att sova mer! Hon tar ofta 1 timme eller mer att lägga, och vaknar som en klocka vid 5 oavsett vilken tid hon somnar (mellan 19 och 21, oftast kring 20). Dagtid är hon givetvis jättetrött och måste sova middag. Fick hon själv bestämma skulle hon lätt sova 1,5-2 timmar men vi försöker begränsa det till 30-45 minuter eftersom hon annars blir ännu mer omöjlig att lägga.

Så, summan för henne är 9-10 timmars sömn per dygn, och ett jäkla humör.

Vi har försökt med alla medel att få henne att stanna i sängen när hon vaknar vid 5, men hon blir hysterisk och skriker som om man satt kniven i henne. Är livrädd att grannarna ska ringa polisen.
    Vi försöker sätta henne med en film eller ipad så vi själva åtminstone kan ligga och vila, men hon vill ju ha sällskap.

Min man och jag försöker ta varannan morgon. Vi har även en 4-månaders som visserligen sover bra, men somnar aldrig innan 21.30 och ammar 2-3 ggr per natt (tar inte flaska). De dagar jag har tagit morgonpasset är jag extra trött, grinig och har dåligt tålamod vilket givetvis speglar sig i dotterns humör.

När hon är på bra humör är hon världens goaste och roligaste unge, men just nu känns det som hon oftast är ett gnälligt trotsmonster. Jag blir så ledsen av alla duster och fighter, och oerhört frustrerad av att tro mig veta att hon skulle vara en helt annan unge om hon bara sov lite mer.

Ville nog mest skriva av mig, men om någon har några tips eller tankar tar jag mer än gärna emot dem!

• Svar på tråden Tvååring som sover för lite?
  • phillipha

Har ni provat att låta henne sova så länge hon vill på dagen sen att strunta i att natta henne o h låga henne somna när hos själv vill i soffan typ? Försök i ett par dagar då det tar ett tag att ställa om.

Vår son har ungefär din dotters sovtider annnars men nu under sommaren har vi gjort som jag skrev ovan vilket eftef fyra dagar resulterae i att att sov till allt mellan 8-9.30 och somnar med mig mellan 22-23. Väldigt enkelt! Sista timmen vi är uppe får man dock inte leka utan sitta i soffan och gosa/kolla på film.

• Kardemamma

Mmmm problemet med den metoden är att hon blir så vansinnigt grinig på kvällarna att vi inte pallar att ha henne uppe. Vi behöver några timmars "vuxentid" på kvällen för att ladda batterierna. De få gånger hon har varit uppe sent i sommar (till ca 22) har hon ändå vaknat 5 och nästa dag blir hemsk. Ingen lockande metod för oss, men tack ändå :)

• marinassk

Oj låt henne sova mer på dagen! Vår tjej sover 19-07 samt 1-2 timmar på dagen. Om något ändras, somnar för sent eller så är hon sur hela nästa dag! Låt henne komma ikapp lite på dagen.

• Vinterankan
    Kardemamma skrev 2013-08-09 07:47:04 följande:
    Mmmm problemet med den metoden är att hon blir så vansinnigt grinig på kvällarna att vi inte pallar att ha henne uppe. Vi behöver några timmars "vuxentid" på kvällen för att ladda batterierna. De få gånger hon har varit uppe sent i sommar (till ca 22) har hon ändå vaknat 5 och nästa dag blir hemsk. Ingen lockande metod för oss, men tack ändå :)

Men har ni gjort så flera dagar i rad eller att ni testar 1-2 dagar och sedan kommer fram till att det inte hjälper? Vi gjorde så med vår dotter och det funkade jättebra. Hon somnade runt 24 och sov sedan till ca 8 och mådde bra på dagarna. Det kan bli så att man får skippa vuxentid på kvällarna under en period för att det helt enkelt inte passar med barnets rytm.
  • Kardemamma
    marinassk skrev 2013-08-09 07:48:08 följande:
    Oj låt henne sova mer på dagen! Vår tjej sover 19-07 samt 1-2 timmar på dagen. Om något ändras, somnar för sent eller så är hon sur hela nästa dag! Låt henne komma ikapp lite på dagen.
    Om hon sov 19-07 på natten skulle jag gladeligen låta henne sova hur mycket hon vill på dagen, men jag vill hellre att hon sover sina timmar på natten.
  • Kardemamma
    Vinterankan skrev 2013-08-09 07:57:51 följande:

Men har ni gjort så flera dagar i rad eller att ni testar 1-2 dagar och sedan kommer fram till att det inte hjälper? Vi gjorde så med vår dotter och det funkade jättebra. Hon somnade runt 24 och sov sedan till ca 8 och mådde bra på dagarna. Det kan bli så att man får skippa vuxentid på kvällarna under en period för att det helt enkelt inte passar med barnets rytm.
    Nej vi har ju förstås bara gjort det vid enstaka tillfällen. Kanske värt att testa ändå. Hon har börjat förskolan 8 tidigare, men nu i höst ska hon börja ny förskola och då börjar hon inte förrän 9 så då kan hon ju sova lite längre på morgonen. Hmm värt att fundera på iaf.

• Pandamamma79

Jag förstår att hon är trött på dagen...men tror ni att ni skulle kunna skippa dagsvilan ändå?

Vår dotter blir 3 år snart och i sommar har vi slutat med vila på dagen. Hon får sina dippar under dagen men man kan sätta sig ner med henne framför tv, dator etc för att ta det lugnt ett tag. Humöret hör åldern till och vi nöjer oss med att ta det under dagen. Jobbigt men värt det när hon somnar mellan 19.30-20. Innan somnade hon aldrig innan 22 och med en jobbig nattning. Vi har märkt att det räcker att hon slumrar till 10 min under dagen så somnar hon sent igen på kvällen. Hon vaknar numera vid 8 tiden istället för runt 6-6.30.

• Kardemamma
    Pandamamma79 skrev 2013-08-09 08:22:16 följande:
    Jag förstår att hon är trött på dagen...men tror ni att ni skulle kunna skippa dagsvilan ändå?
    Vår dotter blir 3 år snart och i sommar har vi slutat med vila på dagen. Hon får sina dippar under dagen men man kan sätta sig ner med henne framför tv, dator etc för att ta det lugnt ett tag. Humöret hör åldern till och vi nöjer oss med att ta det under dagen. Jobbigt men värt det när hon somnar mellan 19.30-20. Innan somnade hon aldrig innan 22 och med en jobbig nattning. Vi har märkt att det räcker att hon slumrar till 10 min under dagen så somnar hon sent igen på kvällen. Hon vaknar numera vid 8 tiden istället för runt 6-6.30.
    Ja det är nog det spåret jag är mest inne på, men vet inte hur vi ska lyckas hålla henne vaken de där första dagarna innan hon ställer in sig. Hur gjorde ni?
     En dag den här sommaren sov hon inte alls, och då sov hon 18.30-05.30 vilket var helt gudomligt. Var på toppenhumör nästa dag också :)
  • Maisie

Jag föreslår att ni provar att lägga ännu tidigare. Om vår dotter blir för trött så är hon svårare att lägga än om vi lägger henne innan hon blivit så trött. Vi kan se på henne att hon är trött men det kan nästan ingen annan. De undrar varför vi envisas med att lägga henne kl. 18 för de tycker att hon inte ser ett dugg trött ut men ju tröttare hon är desto aktivare är hon. Hon sover då mellan 18-18.30 till 6. Hinner hon bli övertrött så sover hon 21-22 till 6 och är sur och tvär hela nästa dag. Personalen på förskolan har efter vi började lägga henne tidigare kommenterat att hon har ett mycket bättre humör nu. Vår dotter fyller 4 nu i höst och sover inte middag.

• Flickan och kråkan

Barn är olika. Inget av mina barn sov middag i den åldern. Somnade vid 19-tiden och vaknade vid 06. Båda mina är morgonmänniskor. De vaknar tidigt oavsett läggningstid. När de behövt mer sömn har vi fått lägga tidigare på kvällen istället. Yngsta nattades redan vid 18-18.30 när vi först plockade dagsvilan. Jag hade testat att plocka dagsvilan och så natta riktigt tidigt istället - redan vid 18 om det behövs.

När mina var i den åldern hade de också kunnat sova två timmar på dagen, men då hade vi fått nattsudd och lika tidiga morgnar. Utbrott lär du få leva med ett tag med tanke på hennes ålder

• Kardemamma
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-09 08:29:34 följande:
    Barn är olika. Inget av mina barn sov middag i den åldern. Somnade vid 19-tiden och vaknade vid 06. Båda mina är morgonmänniskor. De vaknar tidigt oavsett läggningstid. När de behövt mer sömn har vi fått lägga tidigare på kvällen istället. Yngsta nattades redan vid 18-18.30 när vi först plockade dagsvilan. Jag hade testat att plocka dagsvilan och så natta riktigt tidigt istället - redan vid 18 om det behövs.

När mina var i den åldern hade de också kunnat sova två timmar på dagen, men då hade vi fått nattsudd och lika tidiga morgnar. Utbrott lär du få leva med ett tag med tanke på hennes ålder
    Jag tycker det låter vettigt som du skriver. Vi får nog testa det. Stålsätta oss några dagar för att stå ut medans hon vänjer sig. Jag kan leva med tidiga morgnar så länge hon somnar vid vettig tid och är på bra humör.

Ja, utbrotten har förstås med åldern att göra men de blir ju tusen gånger värre när hon är trött!
  • Pandamamma79
    Kardemamma skrev 2013-08-09 08:24:34 följande:
    Ja det är nog det spåret jag är mest inne på, men vet inte hur vi ska lyckas hålla henne vaken de där första dagarna innan hon ställer in sig. Hur gjorde ni?

En dag den här sommaren sov hon inte alls, och då sov hon 18.30-05.30 vilket var helt gudomligt. Var på toppenhumör nästa dag också :)
    Ibland har det fungerat att sätta sig ner med henne framför en film eller liknande. Dock har det varit nära att hon somnar då. Är hon så trött kan man ge någon mellis, typ frukt, kex, russin, då får hon ny energi. Man kan också gå ut på lekplats eller liknande och ta mellis med sig. Helt enkelt göra något ni vet hon gillar. Men att fylla på med energi är viktigt.
  • Flickan och kråkan
    Kardemamma skrev 2013-08-09 08:33:55 följande:
    Jag tycker det låter vettigt som du skriver. Vi får nog testa det. Stålsätta oss några dagar för att stå ut medans hon vänjer sig. Jag kan leva med tidiga morgnar så länge hon somnar vid vettig tid och är på bra humör.

Ja, utbrotten har förstås med åldern att göra men de blir ju tusen gånger värre när hon är trött!
    Vi fyllde på mat och gick ut när de började bli trötta på eftermiddagen första tiden och så var det full rulle ett tag till. Vi skippade bilturer efter 16 .
  • Dr to be

Vår 16-månaders sover oftast 10.5h på natten, somnar någon gång mellan 20-20.30 och vaknar 06.30-07. För två veckor sedan drog vi ner dagssömnen från 1-2h till 30min för att hon hade tendenser att vara vaken ändå till 22 ibland. Det har gott väldigt bra och nattsömnen har utökats med ca 1h vilket känns väldigt bra. Vi funderar även på att förkorta dagssömnen till 15 min så att vi kan få henne att somna 20 varje kväll... (hon sover alltså "bara" 11h per dygn mem klarar sig utmärkt ändå) Det kanske kan vara något för er- förkorta dagsvilan ytterliggare?

• Boel1

Jag känner två barn som bara sov 9-10 timmar. Så vissa barn är nog bara så, de behöver helt enkelt inte så mycket sömn! Jag skulle skippa sömnen på dagen, då kan ni ju kanske få isärgående henne lite tidigare. Min gissning är att hon ändå vaknar tidigt. Men snart kan hon roa sig själv på morgonen, ni får bara stå ut ett tag!

• Emilie82

Jag har en dotter som är lika gammal som din. Hon har ända sedan hon var bebis sovit mindre än andra barn vi känner och vaknat mycket på nätterna. Nu i våras var det helt ohållbart, hon fick bara sova 30 min på dagen för annars somnade hon inte innan kl 22. En bra dag somnade hon vid 21. Vaknade gjorde hon vid 6-7 och så vaknade hon dessutom ett par ggr på natten. Hon var ofta trött på dagarna för hon sov ju för lite. Vi testade att försöka lägga henne tidigt men det var helt omöjligt, vi testade att låta henne vara uppe tills hon somnade "frivilligt" men det slutade bara med att hon somnade efter kl 23 hysteriskt gråtandes av trötthet, samma sak om hon fick sova tills hon vaknade på dagen. På dagis tyckte de bara att vi var jobbiga som tvingade dem att väcka henne. Nu i början av sommaren när hon slutade dagis så bestämde vi oss för att testa att ta bort middagsvilan i en vecka och se vad som hände. Och det var helt fantastiskt! Nu sover hon 19-06 varje natt utan uppvak utom någon enstaka gång. Hon som var så svårsövd somnar nu på 10 min och hon vaknar nästan prick 06 varje morgon. Så skönt att ha sådan regelbundenhet! Nu är hon piggare på dagarna, hon sover ju 11 h/dygn jämfört med 8-10 h innan. Hon får ofta en liten dip på eftermiddagen och ibland får hon sova 10 min om hon är trött, men aldrig efter kl 15. Det är förstås inte säkert att samma sak funkar för ditt barn men för oss har det som sagt varit jättebra. En del tycker att det är för tidigt att ta bort middagssömnen vid två år (typ vårt förra dagis) men alla har inte så stort sömnbehov. Jag slutade också sova middag när jag var två så det ligger väl i släkten. Nu är det snart dags för inskolning på nytt dagis och jag hoppas att hon klarar dagarna utan sömn där. Det blir ju mer intensivt än att vara hemma så vi får väl se hur det funkar. Hoppas att det löser sig för er också snart!

• Mellanmjölkens land

Nu på semestern har vi låtit dottern sova så länge hon vill (nästan) på dagarna och det blev faktiskt bättre när hon kommit ikapp lite med sömnen. Jag skrev en nästan exakt likadan tråd för ett par månader sen så jag vet precis hur det är

Svar på tråden Tvååring som sover för lite?