• Anonym (Trött)

Trött på plankare!

Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

• Svar på tråden Trött på plankare!
  • Rocktrollet

Det är ju sjukt dyrt så jag förstår dom. Jag hade också smitit bakom om jag inte åkt Roslagsbanan. Där kommer man inte undan.

• sextiotalist
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 07:36:11 följande:
    Det är ju sjukt dyrt så jag förstår dom. Jag hade också smitit bakom om jag inte åkt Roslagsbanan. Där kommer man inte undan.
    Sjukt dyrt?
    Så ett månadskort på 790 kronor som täcker upp hela länet är dyrt?

Motsvarande i Göteborg kostar 1500

Skåne 1150

Sedan är enstaka biljetter svindyrt, det håller jag med om   

• Rocktrollet
    sextiotalist skrev 2013-08-10 07:45:14 följande:
    Sjukt dyrt?
    Så ett månadskort på 790 kronor som täcker upp hela länet är dyrt?

Motsvarande i Göteborg kostar 1500

Skåne 1150

Sedan är enstaka biljetter svindyrt, det håller jag med om   

Med min kassa lön är det dyrt. Och om man ska betala då ska det även fungera. Jag bor långt bort. Ungefär var fjärde buss brukar komma. Roslagsbanan är avstängd på helger.

Jag kan betala men då vill jag få ut något av det också. Blir ju oftast tvungen att ta bilen ändå om jag har en tid att passa.  
  • MrsMurphy

Jag anser att hela kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri och finansieras helt av skatt och reklam. Anledningen att priset ständigt går upp är sinnessjukt dyra investeringar i kontrollsystemet och avkastningskrav.

Detta resulterar även i dolda effekter med inlåsningar i förorter för åtskilliga som inte har råd. Ökad rörlighet resulterar i ett flertal positiva effekter för grupper med begränsad ekonomi, exempelvis pensionärer.

• sextiotalist
    MrsMurphy skrev 2013-08-10 07:56:14 följande:
    Jag anser att hela kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri och finansieras helt av skatt och reklam. Anledningen att priset ständigt går upp är sinnessjukt dyra investeringar i kontrollsystemet och avkastningskrav.

Detta resulterar även i dolda effekter med inlåsningar i förorter för åtskilliga som inte har råd. Ökad rörlighet resulterar i ett flertal positiva effekter för grupper med begränsad ekonomi, exempelvis pensionärer.
    De dyraste investeringarna man gör är inte i kontrollsystem och avkastningskrav. Utan det är infrastrukturinvesteringarna som görs som kostar pengar.
  • Anonym (less)
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:16:43 följande:
    Men snälla, de snyltar ju inte på DITT kort, de vill bara åka gratis för att kostnaden är så fruktansvärt överdimensionerad! Sänk biljettpriset med hälften och jag lovar att ingen skulle planka längre!
    Folk skulle planka om det så kostade tio kronor. För de här människorna handlar det ofta om principen snarare än pengarna, de vill helt enkelt inte betala.

En vän till mig jobbade tidigare som konduktör på en av lokalbanorna och även där plankades det friskt, då genom att undvika konduktören genom att byta vagn hela tiden. Som han uttryckte det: "Det var inte direkt de billiga H&M-jackorna som hoppade ut genom dörrarna." Det vill säga - folk som verkligen hade råd med kortet såg till att slippa betala. 

Personligen är jag lika trött på TS på dessa snyltare i spärrarna. Dessutom måste jag erkänna att min reaktion när det kommer något och trycker sig så nära inpå mig är att det är en rånare. Undrar vad de skulle säga om jag gav dem en hård armbåge i magen eller knuffade dem så att de flög tillbaka ut igen? Risken är väl dock att det blir jag som åker dit för misshandel.
  • Anonym (jj)

Sjukt dålig stil av folk att göra så! Det hade varit jätteroligt om de hade en spärr som bara godkänner att ta in en person åt gången. Vad ska alla snåla idioter göra då?

• Anonym (jj)
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 07:36:11 följande:
    Om du tycker att det är sjukt dyrt så sluta åk tunnelbanan då!!!
  • DagensEko
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 07:52:00 följande:
    Med min kassa lön är det dyrt. Och om man ska betala då ska det även fungera. Jag bor långt bort. Ungefär var fjärde buss brukar komma. Roslagsbanan är avstängd på helger.

Jag kan betala men då vill jag få ut något av det också. Blir ju oftast tvungen att ta bilen ändå om jag har en tid att passa.  

Sen när har Roslagsbanan slutat köra på helger?
  • Anonym (eöö?)
    Anonym (Man) skrev 2013-08-09 23:18:21 följande:
    Gissar att du mer än gärna låter något drägg putta dig också för att hinna igenom?

Kanske också något lowlife som stjäl din mobil när han/hon ändå tränger sig tätt bakom (har hänt).
    Nej, hahaha, det e väl en jävla skillnad på om nån går bakom o om nån knuffar o tar min mobil, hur kan det ens jämföras?
Svar på tråden Trött på plankare!