• Anonym (Trött)

    Trött på plankare!

    Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

    Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

  • Svar på tråden Trött på plankare!
  • Anonym (hjälp)

    För att förtydliga: Jag behöver inte bry mig överhuvudtaget om en medresenär plankar. Det ska inte vara mitt problem och jag tycker att det låter förfärligt att gå omkring och tänka ut strategier för att slippa få en plankare efter mig i spärren eller att bli påsprungen bakifrån av plankare.

  • Anonym (fi)

    Tycker också att ni Stockholmare kan sluta klaga. Vi i övriga delar av landet betalar skattepengar så att ni ska få ha era tunnelbanor var 10:e minut, medan vi har buss två gånger om dagen om vi har tur.

  • Anonym (!!!)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:04:19 följande:
    Jag bor just nu i Wien här finns det utmärkt kollektivtrafik. Jag är helt perplex över att det skulle kunna finnas problem med plankare. Detta mina vänner är ingången till en tunnelbanestation i Wien:
    www.fpdwl.at/4images/data/media/304/schottenr...

    De gröna och lila bågarna är spärrarna. Om man har enkelbiljett eller klippkort stoppar man in det i den blå automaten för att stämpla, annars går man bara in med sitt månadskort utan att visa något alls. På bussar och spårvagnar går man in genom vilken dörr som helst, stämplar i en automat om man har sådan biljett eller gör ingenting om man har månadskort. Månadskort kostar 45 Euro (ca 400 kr) och enkelresa 2 Euro och då kan man åka man över hela stan. Det förekommer kontroller och om man inte har giltig biljett måste man betala förstås.

    Jag tror att SL skulle ha fått minst lika bra ekonomiskt resultat om de skulle ha struntat i att bygga upp elektroniska spärrar som måste vara säkra som en kärnvapenbunker och satsat på billiga biljetter istället.
    Åh, det där såg riktigt härligt ut! Inga trånga spärrar som bildar köer och som man är livrädd varje gång att fasta i, Tror du har helt rätt i att SL skulle tjäna på att låta bli att lägga pengar på att kapsla in hela lokaltrafiken. Den som vill fuska och snylta kommer att finna en väg in ändå så all skyddsutrustning gör bara allt svårare för vanliga, hederliga resenärer som betalar.
  • madeleine82

    Har samma problem men bara med s*orungar i Solna. Igår var bruden så fräck så hon tittar kaxigt på mig och säger tack. Jag blev så sur!

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (!!!) skrev 2013-08-09 22:14:58 följande:
    Åh, det där såg riktigt härligt ut! Inga trånga spärrar som bildar köer och som man är livrädd varje gång att fasta i, Tror du har helt rätt i att SL skulle tjäna på att låta bli att lägga pengar på att kapsla in hela lokaltrafiken. Den som vill fuska och snylta kommer att finna en väg in ändå så all skyddsutrustning gör bara allt svårare för vanliga, hederliga resenärer som betalar.
    Ja precis! Dessutom sitter det ju spärrvakter överallt i tunnelbanan i Stockholm och det kostar ju också pengar.

    Och hur åker man tunnelbana med barnvagn i Stockholm? Fast det kanske finns speciella spärrar med stora dörrar. Det enda negativa i Wien är att hissarna ibland inte fungerar, jag åker inte med barnvagn själv men min kompis klagar.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:20:17 följande:
    Ja precis! Dessutom sitter det ju spärrvakter överallt i tunnelbanan i Stockholm och det kostar ju också pengar.

    Och hur åker man tunnelbana med barnvagn i Stockholm? Fast det kanske finns speciella spärrar med stora dörrar. Det enda negativa i Wien är att hissarna ibland inte fungerar, jag åker inte med barnvagn själv men min kompis klagar.
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:20:17 följande:
    Ja precis! Dessutom sitter det ju spärrvakter överallt i tunnelbanan i Stockholm och det kostar ju också pengar.

    Och hur åker man tunnelbana med barnvagn i Stockholm? Fast det kanske finns speciella spärrar med stora dörrar. Det enda negativa i Wien är att hissarna ibland inte fungerar, jag åker inte med barnvagn själv men min kompis klagar.
    Har man barnvagn med får man gå till en speciell grind och vänta tills spärrvakten öppnar. Men det brukar alltid komma folk och knuffas och försöka tränga sig före. Det finns en del spärrar som är bredare oxå.

    Nej, jag tycker inte om att man ska stängas in och fösas runt så där. Det är ju trångt nog som det är. Skulle vara mycket smidigare att bara kunna gå in och ut.

    Skulle man kolla på statistik över plankare från Stockholm och Wien skulle den säkert inte skilja sig särskilt mycket åt.

  • Anonym (Man)
    Anonym (eöö?) skrev 2013-08-09 20:34:39 följande:
    Jag låter folk som plankar mer en gärna gå bakom mig. Löjlig grej att bli provocerad över. Lägg ilskan på SL istället.
    Gissar att du mer än gärna låter något drägg putta dig också för att hinna igenom?

    Kanske också något lowlife som stjäl din mobil när han/hon ändå tränger sig tätt bakom (har hänt).
  • MHBW81

    Ärligt så skulle jag hellre pröjsa 790 kr för en giltig biljett än 1200 som straffavgiften ligger på nu. Jag går alltid långsamt genom spärren för att hindra plankare när jag väl åker tunnelbana vilket inte är så ofta.


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • ytrewq

    Jag tycker att man borde slopa spärrarna helt och införa fri skattefinansierad kollektivtrafik i Stockholm. Dessutom borde tunnelbanan göras förarlös, liksom man gjort i flera andra europeiska storstäder.

    Fri och spärrlös kollektivtrafik skulle vara en av de bästa och mest välbehövliga miljösatsningarna i Stockholm. Alla skulle tjäna på det, även de som inte åker kollektivt, eftersom färre skulle ta bilen till och från jobbet.

  • Anonym (Surtant)
    ytrewq skrev 2013-08-10 00:00:19 följande:
    Jag tycker att man borde slopa spärrarna helt och införa fri skattefinansierad kollektivtrafik i Stockholm. Dessutom borde tunnelbanan göras förarlös, liksom man gjort i flera andra europeiska storstäder. Fri och spärrlös kollektivtrafik skulle vara en av de bästa och mest välbehövliga miljösatsningarna i Stockholm. Alla skulle tjäna på det, även de som inte åker kollektivt, eftersom färre skulle ta bilen till och från jobbet.

    Fine, men ta då det från kommunala skatten, för jag vill inte behöva pynta upp för det som jag aldrig kommer ha nytta av då jag bor i södra Sverige långt ifrån Stockholm (ja, gissa vad?! Det finns fler byar i detta penisformade land än Stockholm!!)
Svar på tråden Trött på plankare!