• Anonym (Trött)

Trött på plankare!

Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

• Svar på tråden Trött på plankare!
  • Anonym (medmänniska)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-09 17:17:32 följande:
    Dom gratis åker inte på dig dom gratisåker på SL :)

Exakt! Och dessutom ni som stör er så mycket på plankare, vad vet ni egentligen om deras ekonomiska situation eller livssituation? Tänk om människan bakom er är på väg till tex doktorn men inte har en enda krona? Eller tänk om hen inte har råd med mat på bordet till sin familj men ändå kämpar och plankar för att komma till sitt lågavlönade skitjobb varje dag?Varför inte hjälpa någon om man kan? Nästa gång kanske ni behöver hjälp och folk vänder er ryggen.
  • Mineralvatten
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-09 17:10:29 följande:

Nog mest sättet som jag stör mig på att trycka sig bakom någon annan. Innan de gjorde om spärrarna så hoppade plankarna över ist. Nu när det inte funkar så blir det mer obehagligt.
    Kasnke måste träna hårdare på det sättet men rädd för att det inte alltid hjälper då vissa lär knuffa sig fram.
    det har jag varit med om, då har jag vänt mig om och ställt mig i guard-position och fräst att min kropp är min egen och de ska ge fan i att knuffa sig in i mig för då åker de på en rak höger!, eller så har jag vänt mig om och armbågat dem någonstans där det gör ont.
  • Mineralvatten
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:16:43 följande:
    Men snälla, de snyltar ju inte på DITT kort, de vill bara åka gratis för att kostnaden är så fruktansvärt överdimensionerad! Sänk biljettpriset med hälften och jag lovar att ingen skulle planka längre!
    ja vad är det som stoppar dig från att bli politiker och fixa det då?
    om inte så sluta gnäll.
  • Mineralvatten
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:19:41 följande:
    Ja exakt, det är SÄTTET som upplevs som jävligt frustrerande. De som råkar ut för detta är smala och korta/små personer. Det är jättesynd.

Har också sett en fantastisk grej på Gamla Stan nu i juni, tror jag det var. Önskar de kunde göra så oftare.
    Det var en kö ända upp till markplan nästan, och det satt bara en person i spärren. Då hela vänthallen är full lmed folk väljer killen att öppna alla spärrar så att folk kan hinna med sitt tåg.

På egen risk så klart. Men det jublades och klappades händer i o med att man skulle slippa stå o vänta i en halvtimme med alla turister packade som djur.
    jag är kort och råkar ut för det ibland men som jag skrev ovan så armbågar jag dem tillbaka, eller knuffar dem tillbaka om de knuffar mig, eller ställer mig i guard- position.
  • Rådjur
    Anonym (medmänniska) skrev 2013-08-09 17:47:10 följande:

Exakt! Och dessutom ni som stör er så mycket på plankare, vad vet ni egentligen om deras ekonomiska situation eller livssituation? Tänk om människan bakom er är på väg till tex doktorn men inte har en enda krona? Eller tänk om hen inte har råd med mat på bordet till sin familj men ändå kämpar och plankar för att komma till sitt lågavlönade skitjobb varje dag?Varför inte hjälpa någon om man kan? Nästa gång kanske ni behöver hjälp och folk vänder er ryggen.

Nej - man kan ej veta något om plankarnas ekonomiska situation, det håller jag med om.
    Men såsom du tänker att det kan vara någon stackare utan mat på bordet som plankar - tänker jag att det lika gärna kan vara en person med pengar som helt enkelt inte vill betala för sig, eftersom SL-kort ju faktiskt är dyrt. 
    Jag säger inte att det ÄR såhär - men jag säger, "tänk om".  

Det är väl kanske ej faktumet att personen går in genom spärren bakom en som är det störande - utan att man själv som får tåla att SL-kortet äter upp en stor del av ens dåliga lön - medan andra slipper, och dessutom knuffar en på köpet.

Notera: min protest gäller endast de som har det bättre ställt än jag - men ändå inte vill betala för kortjäveln. 
    "Stackare utan mat på bordet" får gärna gå in genom spärrarna med mig. Så länge de ej trampar mig på hälarna och sätter handflatan i ryggen på mig på vägen ut.    
  • yodi
    Fontana skrev 2013-08-09 17:34:24 följande:
    Jag bor i Malmö. Vad pratar ni om? Jaså, spärrarna till tunnelbanan. Nej, sådana problem har vi inte här. Alla skåningar gör alltid det som är rätt och riktigt.

Men jag tror faktiskt inte att någon plankar in på tunnelbanan för att de inte har råd med biljett. Det är nog mer en fråga om attityd. Folk som verkligen är fattiga brukar vara väldigt noga med att göra rätt för sig. 
    åja nog för att det kanske inte är lika vanligt som i Stockholm, men visst förekommer det att folk försöker smitta undan att betala biljett eller inte har köpt korrekt biljett även i skåne.
  • chrissepisse
    Fontana skrev 2013-08-09 17:34:24 följande:
    Men jag tror faktiskt inte att någon plankar in på tunnelbanan för att de inte har råd med biljett. Det är nog mer en fråga om attityd. Folk som verkligen är fattiga brukar vara väldigt noga med att göra rätt för sig. 

Det tror jag med. Här i Malmö, där jag också bor, vet jag åtminstone två personer som gärna chansar och inte löser biljettt om de ska åka Citytunneln. De löser aldrig p-biljett heller. Detta beteende har ingenting med deras ekonomiska situtaion att göra utan verkar mer vara någon sorts livsfilosofi.
  • Anonym (medmänniska)

Visst finns det olika anledningar att människor plankar, vissa för att de inte har pengar, vissa för att de inte vill betala, vissa av andra skäl. Poängen är att man kan aldrig veta om det är någon som verkligen behöver det så varför inte hjälpa? So what om det är en snål jävel som bara vill snylta, du har iaf gjort en god gärning och försökt hjälpa någon.

• Anonym (Man)
    Anonym (medmänniska) skrev 2013-08-09 19:08:45 följande:
    Visst finns det olika anledningar att människor plankar, vissa för att de inte har pengar, vissa för att de inte vill betala, vissa av andra skäl. Poängen är att man kan aldrig veta om det är någon som verkligen behöver det så varför inte hjälpa? So what om det är en snål jävel som bara vill snylta, du har iaf gjort en god gärning och försökt hjälpa någon.
    Det är ingen god gärning att hjälpa en snål jävel snylta på samhället. Om de verkligen behöver det får de väl gå till soc eller ta ansvar för sitt liv som alla andra.
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:16:43 följande:
    Men snälla, de snyltar ju inte på DITT kort, de vill bara åka gratis för att kostnaden är så fruktansvärt överdimensionerad! Sänk biljettpriset med hälften och jag lovar att ingen skulle planka längre!
    Månadskort är billigt jämfört med andra län och andra länder (dock är enkelresor extremt dyra).
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:19:41 följande:
    Ja exakt, det är SÄTTET som upplevs som jävligt frustrerande. De som råkar ut för detta är smala och korta/små personer. Det är jättesynd.
    Hade någon gjort det på mig hade dom i bästa fall blivit knuffade tillbaka över sprärren och sen hade jag skrikit VAD FAN HÅLLER DU PÅ MED i ansiktet på dom. Att bli knuffad för att en snålfan ska åka gratis är knappast acceptabelt.
  • traveler
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-09 16:02:50 följande:

Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

Jag tror inte att plankare kommer att försvinna. Dessutom får de åka med risk för att ertappas.
Svar på tråden Trött på plankare!