• Anonym (Trött)

    Trött på plankare!

    Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

    Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

  • Svar på tråden Trött på plankare!
  • Smartie
    ytrewq skrev 2013-08-10 13:29:53 följande:
    Jaha, var det en fråga till mig?


    Jag menade bara att det verkar helt idiotiskt, OM den politiska agendan nu är att kollektivtrafiken är för dyr, så att "vanligt folk" inte har råd att betala. Vilka tror de det är som åker kollektivt och betalar för sig? (Och deras resor också, tydligen?) Jo, vanligt folk! Knappast rika eller högre tjänstemän, iaf inte i samma utsträckning...

    Jag skulle förstå det bättre om de själva köpte ett månadskort som de sedan delade på, det skulle vara en tydligare politisk markering. 
  • Anonym (what?)
    ytrewq skrev 2013-08-10 12:34:19 följande:
    Ni är inte lika många som bor där uppe i Norrland så ni blir därmed färre som får betala för kollektivtrafiken.

    Dessutom betalar ni lägre landstingsskatt än oss...
    Ja, VI får betala medan ni får stats- och kommunalbidrag.

    Och? Vi har högre inkomstskatt än vad ni har. Varför drar du in landstinget i diskussionen?
  • ytrewq
    Smartie skrev 2013-08-10 13:38:14 följande:


    Jag menade bara att det verkar helt idiotiskt, OM den politiska agendan nu är att kollektivtrafiken är för dyr, så att "vanligt folk" inte har råd att betala. Vilka tror de det är som åker kollektivt och betalar för sig? (Och deras resor också, tydligen?) Jo, vanligt folk! Knappast rika eller högre tjänstemän, iaf inte i samma utsträckning...

    Jag skulle förstå det bättre om de själva köpte ett månadskort som de sedan delade på, det skulle vara en tydligare politisk markering. 
    Jag tror inte att man ska försöka göra en för djupgående analys av planka.nu och liknande grupperingars logiska bevekelsegrunder.  Det här är grupperingar som skulle kunna liknas vid något slags ideokulturella rörelser.

    De som är medlemmar i dessa rörelser ser i första hand kollektivtrafiken som en kulturell symbol, snarare än fortskaffningsmedel som ska transportera människor till och från arbetsplatser.

    Personligen intar jag en närmast fascistisk eller ekofascistisk hållning till kollektivtrafiken. Jag tycker att den bör automatiseras i så stor utsträckning som möjligt, att Järnvägslagen även bör omfatta tunnelbanan och att man ser mycket mer allvarligt på sabotage mot kollektivtrafiken än man gör idag.

    Även om jag också tycker att kollektivtrafiken kan vara fri så är planka.nu någon slags motpol då man snarare betraktar kollektivtrafiken som en symbol för underklassen. Lite av ett Christiania på räls, om man vill se det så, dit lagens långa arm inte når och en fristad för dem som vill stå utanför ett tänkt system.

    Resultatet av det blir att människor som har råd i allt större utsträckning väljer att ta bilen istället för att åka kollektivt. Det är lite av den utvecklingen som planka.nu och liknande organisationer strävar efter med en kollektivtrafik som är lite av amerikansk sydstatsmodell. Sådant som bara svarta och fattiga vita färdas med och som därmed även kräver lägre priser och sämre service än idag.
  • ytrewq
    Anonym (what?) skrev 2013-08-10 13:54:25 följande:
    Ja, VI får betala medan ni får stats- och kommunalbidrag.

    Och? Vi har högre inkomstskatt än vad ni har. Varför drar du in landstinget i diskussionen?
    Det är landstingen som finansierar större delen av kollektivtrafiken, så de är ganska centrala i sammanhanget.

    Drömmer

    Om du talar om det kommunala skatteutjämningssystemet så är Stockholm en ganska stor nettobidragsgivare till det.
  • ytrewq
    ruuu skrev 2013-08-10 13:50:50 följande:
    Jag åker varje dag och jag tycker aldrig jag ser någon planka. Tycker det hela är överdrivet. 
    Dock skulle de gärna få planka på mig om de ville, jag tycker SL är ena giriga judar som aldrig håller tider eller gör nåt rätt öht. Man ska inte behöva betala så mycket för en tjänst som inte fungerar. Jag betalar bara föratt slippa ångesten med kontrollanter.
     
    Var i Stockholm bor du då?

    Förut när det fanns "vändkryss" brukade jag "planka" ganska ofta även om jag hade SL-kort. Det var så krångligt att ta fram det varje gång. Jag misstänker att många andra gjorde likadant för nu när de är utbytta mot glasdärrar ser jag färre som plankar, men fortfarande plankas det väldigt mycket.
  • Anonym (jj)
    Anonym (fas 3) skrev 2013-08-10 10:19:38 följande:

    Hur ska man kunna sluta åka T-bana? Man måste ju kunna ta sig till olika ställen när man ska på jobb-intervju exempelvis.  790:- är 10% av min inkomst som fas 3:are. 790:- är mycket pengar när man har låg inkomst.
    Det beror på hur man prioritar sin inkomst. Vill du inte betala så får du cykla eller traska.
    Lifta kanske vore något för dig? Då kan du gratisåka hur mycket du vill.

  • Anonym (eöö?)
    Anonym (jj) skrev 2013-08-10 14:14:47 följande:
    Det beror på hur man prioritar sin inkomst. Vill du inte betala så får du cykla eller traska.
    Lifta kanske vore något för dig? Då kan du gratisåka hur mycket du vill.

    men suck
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (bitter)

    nu kommer alla hata mig lite här, men sl kortet är inte såååå dyrt om vi tänker efter,
    om man åker 2ggr per dag varje dag i 30 dagar blir det 60 åk

    790/60= 13,16666....

    alltså kostar det oss ca 13kr per dag att resa, sen åker många av oss mer än 2åk om dagen,

    jag tycker de ska vara mer kontroller så de som plankar åker fast, tex. spärrarna i t-centralen verkar vara trasiga (öppna) sen är det kontrollanter på närliggande stationer o på tågen.

    elak tanke ja men jag är en av dom som också tycker att de som druckit för mycket borde få ta taxi hem, istället för att skita ner t-banan. finns lag som säger att sl har rätten att kasta ut berusade människor från t-banan önskar bara de skulle ta o använda de lite mer!
    Så här fungerar det:


    om du har åkt på en biljett som inte gäller för rätt dag eller klockslag eller om du åker på en biljett till studentpris/reducerat pris fast du inte är berättigad till det får du betala 1 200 kronor. om du har åkt på en förfalskad biljett får du betala 1 200 kronor. Förfalskade kort och biljetter polisanmäls alltid. om du inte har någon biljett alls får du betala 1 200 kronor.

    Vid kontrolltillfället får du ett inbetalningskort och ett kontrollbevis. Kontrollbeviset ger dig rätt att - inom en timme - fortsätta din färd till ändhållplatsen på den buss-, tunnelbane-, lokalbane- eller pendeltågslinje där du blivit kontrollerad. Avgiften ska du betala inom 10 dagar, kontonumret finns på inbetalningskortet.


    Om du inte betalar inom 10 dagar får du en påminnelseavgift. Betalar du inte heller påminnelsen överlämnas ärendet till ett inkassoföretag efter 12 dagar.

  • Anonym (jj)
    Anonym (eöö?) skrev 2013-08-10 14:20:44 följande:
    men suck
    Sucka på hur mycket du vill. Folk som vill ha någonting men inte är villiga att betala för att få det gör mig irriterad. Om någonting är för dyrt då får man vackert avstå eller tigga sig till det på gatan.
Svar på tråden Trött på plankare!