Smartie skrev 2013-08-10 13:38:14 följande:
Jag menade bara att det verkar helt idiotiskt, OM den politiska agendan nu är att kollektivtrafiken är för dyr, så att "vanligt folk" inte har råd att betala. Vilka tror de det är som åker kollektivt och betalar för sig? (Och deras resor också, tydligen?) Jo, vanligt folk! Knappast rika eller högre tjänstemän, iaf inte i samma utsträckning...
Jag skulle förstå det bättre om de själva köpte ett månadskort som de sedan delade på, det skulle vara en tydligare politisk markering.
Jag tror inte att man ska försöka göra en för djupgående analys av
planka.nu och liknande grupperingars logiska bevekelsegrunder. Det här är grupperingar som skulle kunna liknas vid något slags ideokulturella rörelser.
De som är medlemmar i dessa rörelser ser i första hand kollektivtrafiken som en kulturell symbol, snarare än fortskaffningsmedel som ska transportera människor till och från arbetsplatser.
Personligen intar jag en närmast fascistisk eller ekofascistisk hållning till kollektivtrafiken. Jag tycker att den bör automatiseras i så stor utsträckning som möjligt, att Järnvägslagen även bör omfatta tunnelbanan och att man ser mycket mer allvarligt på sabotage mot kollektivtrafiken än man gör idag.
Även om jag också tycker att kollektivtrafiken kan vara fri så är
planka.nu någon slags motpol då man snarare betraktar kollektivtrafiken som en symbol för underklassen. Lite av ett Christiania på räls, om man vill se det så, dit lagens långa arm inte når och en fristad för dem som vill stå utanför ett tänkt system.
Resultatet av det blir att människor som har råd i allt större utsträckning väljer att ta bilen istället för att åka kollektivt. Det är lite av den utvecklingen som
planka.nu och liknande organisationer strävar efter med en kollektivtrafik som är lite av amerikansk sydstatsmodell. Sådant som bara svarta och fattiga vita färdas med och som därmed även kräver lägre priser och sämre service än idag.