• ytrewq

Borde otrohet vara straffbart?

Att vara otrogen mot sin make/maka är än idag ett lagbrott enligt kapitel 1, §2 Äktenskapsbalken;

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Sedan 1937 är det däremot inte längre straffbart att vara otrogen. Fram till dess skilde man på enkelt hor och dubbelt hor, dvs om enbart ena parten var gift eller om båda var det.

Enkelt hor betydde sex mellan en gift och en ogift person. Enligt 1864 års strafflag skulle den gifta parten straffas med fängelse eller böter medan den ogifta parten skulle böta.

Dubbelt hor innebar samlag mellan två personer som båda var gifta men inte med varandra. För dubbelt hor stadgade 1864 års strafflag fängelse i mellan 6 månader och 2 år.
    Med tanke på vad man utsätter den man är otrogen emot, anser du att det i Sverige borde vara straffbart med otrohet för äkta makar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 21:19
    Jag har själv inte röstat i tråden, men lutar mot ja. Självklart är det enbart otrohet gentemot en äkta make/maka som tråden syftar på, inte sambos, pojk/flickvänner, kk:n eller vad man nu har.

Att vara otrogen mot någon man är gift med är egentligen ett kontraktsbrott. Äktenskapet är juridisk bindande och man lovar varandra trohet. Alla andra avtalsbrott i Sverige kan leda till fängelse, böter och/eller skadestånd, men inte avtalsbrott mot en äkta make/maka. Det är lite märkligt egentligen.

Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Monte
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 22:28:09 följande:
    SA? Jag är inte nazist. Varför säger du så?

Saudiarabien.

Jag ger dig ett förslag här. Du propagerar ju för ett samhälle som styr individens känsloliv. Mig veterligen ligger nog SA närmast där.

Och ja. Vi har det sjukt bra i det här landet. Jag tror inte du sitter på lösningen till alkoholmissbruk, drogmissbruk eller annat förfall genom din konservativa familjesyn. Jag tror inte ens du tror det själv, det här är endast återanvända argument från forntidens moralister som nu fått en släng av nytt liv i 90 - talsgenerationen. Jag gissar att du tillhör den.
    I became insane, with long intervals of horrible sanity.
  • Anonym (Kid)

Otrohet bland makar borde straffas. Man kan ju välja att inte gifta sig...varför vara gift med en, och knulla med en annan?

• jfsebastianigen
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 20:11:47 följande:
    Men tror du inte det kan vara bra för samhället i helhet med lite mer moral? Att fler bevarar familjen.
    Mer moral = bevara familjen?
    Finns ju inga såna likhetstecken alls.

Vilken är moralen som öka?
    Vem räknar den moralen?

Är det bättre eller sämre för män OCH kvinnor i länder där det är färre skilsmässor än det är i Sverige?
  • Robert 832
    Anonym (Kid) skrev 2013-08-19 23:26:34 följande:
    Otrohet bland makar borde straffas. Man kan ju välja att inte gifta sig...varför vara gift med en, och knulla med en annan?
    Giftermål är oftast ett avtal man träder in i när livet är på topp, när men har förälskat sig i en person med vilken man trivs och spenderar större delen av vardagen med. Det finn mycket som kan ändra sig efter ett giftermål. Man skaffar barn, blir sambofet, håret börjar försvinna och hår dyker upp på andra ställen, man kanske blir av med jobbet, livet blir väldigt stressigt... och nånstans i all röra så försvinner gnistan, din partner är inte lika attraktiv längre, du känner dig inte attraktiv själv, börjar fundera om du gjorde ett stort misstag att gifta dig och nu är det för sent. Du är fången i en relation som inte längre är vad den var men du har barn nu så du kan inte bara göra som du känner för och splittra familjen.

Samtidigt kanske den snygga killen/tjejen från firmafesten visar uppenbart intresse för dig. Med en gång känner du dig bättre till mods, det är spännande och du känner dig mer attraktiv igen, du börjar väga för och nackdelar och kommer fram till att du inte kan fortsätta ha det på det här sättet. Så du är otrogen!

Poängen är att när man gör valet att gifta sig så gör man det baserat på förutsättningar som gäller då, helt övertygad om att de aldrig kommer att ändras men det gör de alltid, frågan är hur mycket? och om man ändå klarar av att leva sunt i den förändringen.
  • jfsebastianigen
    Anonym (Kid) skrev 2013-08-19 23:26:34 följande:
    Snillen spekulerar.

Ytterst få planerar väl redan vid giftermålet att de 5,10,15 eller 30 år senare ska bli fulla på firmafesten och knulla med en kollega, eller bli förförda av grannen eller tjejen/killen i kön till kassan på ICA.
    Tror jag. Jag kanske har fel där.

• Anonym (Kid)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-19 23:47:44 följande:
    Snillen spekulerar.

Ytterst få planerar väl redan vid giftermålet att de 5,10,15 eller 30 år senare ska bli fulla på firmafesten och knulla med en kollega, eller bli förförda av grannen eller tjejen/killen i kön till kassan på ICA.
    Tror jag. Jag kanske har fel där.

Jo, men om du köper en bil på avbetalning, så kan du ju inte bara ge fan i att betala för att du skulle råka känna för det. Då bryter du ju avtalet.

Detsamma borde väl gälla äktenskpet, tycker man.

Vår lagstiftning är märklig. Om du klappar till nån på käften, så kan du få sitta inne under 6 månader. En smäll på käften gör ont en stund, men går sen över.

Däremot att bli bedragen, kan fungera som ett varande sår under ett helt liv.
  • Robert 832
    Anonym (Kid) skrev 2013-08-20 00:06:32 följande:
    Jo, men om du köper en bil på avbetalning, så kan du ju inte bara ge fan i att betala för att du skulle råka känna för det. Då bryter du ju avtalet.

Vår lagstiftning är märklig. Om du klappar till nån på käften, så kan du få sitta inne under 6 månader. En smäll på käften gör ont en stund, men går sen över.

Vem sa att du ska ge fan i att betala? otrohet i analogin du beskriver vore att göra ett avtal till och skaffa sig en annan bil på avbetalning vilket är fullt lagligt. Om du syftar på delen i löftena prästen läser upp där man lovar varann trohet så är det en religös kvarleva för vilken du står skyldig inför gud men sedan separation av kyrka och stat har religösa avtal inget juridiskt värde längre.

En smäll på käften har dödat en och annan människa. Då blir jag hellre bedragen.
  • PrimitivMan
    Anonym (Kid) skrev 2013-08-20 00:06:32 följande:

Det är helt och hållet upp dig till att formulera ett sådant äktenskapsavtal och skriva in lämpliga viten. Sen föra den processen civilrättsligt. På samma sätt som sker om någon köper en bil på avbetalning och inte betalar. 

Men det är inte statens business. Det får vara nog med daltande med medborgarna utan att vi skall behöva ta skattemedel för att sköta om att man inte kan hålla reda på sin partner. 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Anonym (hmmm...)

Och vad är otrohet? Tidigare trådar här visar att det finns väldigt olika definitioner på det. En del tycker det är när man ligger med nån annan men andra tycker det är att man tittar på porr eller att det är när man fantiserar om andra än sin fru. Är man otrogen om man blir förälskad i någon annan men inte agerar på det? Om man går ut och äter med den andra personen men inte har sex? Om man skickar sms? Personligen skulle jag bli mer sårad om min man kom hem och berättade att han slutat älska mig och sen ett år tillbaka älskar grannfrun som han inte legat med än om han kom hem och sa att han legat med en kollega på fyllan.

• Doktorn
    PrimitivMan skrev 2013-08-20 00:24:51 följande:
    Det är helt och hållet upp dig till att formulera ett sådant äktenskapsavtal och skriva in lämpliga viten. Sen föra den processen civilrättsligt. På samma sätt som sker om någon köper en bil på avbetalning och inte betalar.  Men det är inte statens business. Det får vara nog med daltande med medborgarna utan att vi skall behöva ta skattemedel för att sköta om att man inte kan hålla reda på sin partner. 
    Is sex dirty? Only if it's done right

Bästa inlägget hittills!! Istället för att några moraliska väktare av kärnfamiljens helighet får diktera regler för hur resten av befolkningen ska straffas så kan ju alla skriva ett separat skriftligt avtal om de vill. Skriv ner vad som helst om hur man ska hantera situationen ifall man drabbas av otrohet, barnmisshandel eller att partnern byter politisk hemvist efter att äktenskapet ingås. Och jag är INTE ironisk - på det här sättet får alla precis som de vill utan att diktera villkor för andra människor. Lysande!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?