• ytrewq

Borde otrohet vara straffbart?

Att vara otrogen mot sin make/maka är än idag ett lagbrott enligt kapitel 1, §2 Äktenskapsbalken;

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Sedan 1937 är det däremot inte längre straffbart att vara otrogen. Fram till dess skilde man på enkelt hor och dubbelt hor, dvs om enbart ena parten var gift eller om båda var det.

Enkelt hor betydde sex mellan en gift och en ogift person. Enligt 1864 års strafflag skulle den gifta parten straffas med fängelse eller böter medan den ogifta parten skulle böta.

Dubbelt hor innebar samlag mellan två personer som båda var gifta men inte med varandra. För dubbelt hor stadgade 1864 års strafflag fängelse i mellan 6 månader och 2 år.
    Med tanke på vad man utsätter den man är otrogen emot, anser du att det i Sverige borde vara straffbart med otrohet för äkta makar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 21:19
    Jag har själv inte röstat i tråden, men lutar mot ja. Självklart är det enbart otrohet gentemot en äkta make/maka som tråden syftar på, inte sambos, pojk/flickvänner, kk:n eller vad man nu har.

Att vara otrogen mot någon man är gift med är egentligen ett kontraktsbrott. Äktenskapet är juridisk bindande och man lovar varandra trohet. Alla andra avtalsbrott i Sverige kan leda till fängelse, böter och/eller skadestånd, men inte avtalsbrott mot en äkta make/maka. Det är lite märkligt egentligen.

Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Doktorn
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 21:09:01 följande:
    Jag menar att många både går in i ett äktenskap för enkelt och även ger upp äktenskap för lätt. Självklart ska man fortfarande få separera men det bör finnas regler och konsekvenser kring, och då särskilt kring otrohet. Otrohet bör straffas helt enkelt.

Men vad vet du om att folk separerar alldeles för lätt? Vilka separationer har du varit med om och upplevt inifrån för att ha kunskapen att sätta dig och döma andras handlande? Visa mig gärna fakta för att belägga ditt påstående att många ger upp äktenskap för lätt? Hur många? Hur skulle just de ha gjort för att rädda familjen och få lyckliga barn tillsammans? Hur kan du veta att de inte försökt tillräckligt?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-19 21:18:21 följande:

Men vad vet du om att folk separerar alldeles för lätt? Vilka separationer har du varit med om och upplevt inifrån för att ha kunskapen att sätta dig och döma andras handlande? Visa mig gärna fakta för att belägga ditt påstående att många ger upp äktenskap för lätt? Hur många? Hur skulle just de ha gjort för att rädda familjen och få lyckliga barn tillsammans? Hur kan du veta att de inte försökt tillräckligt?
    Folk verkar göra det, ge upp långa förhållande bara för att de tröttnat på varandra och för att det inte pirrar i magen längre.
    Jag har varit med om ett par uppbrott men nu är jag i ett långt äktenskap :)
    Jag tycker inte att jag dömer någon, jag vill bara se lite fokus på familjen i motsats till dagens samhälle där man inte har några värderingar alls.
  • Guapa

Äktenskapsbalken är ju svingammal och borde skrivas om. Annars borde det gälla som vilket annat avtal som helst och räknas som kontraktsbrott om någon bryter avtalet, ex genom otrohet.

• Guapa
    Guapa skrev 2013-08-19 21:32:51 följande:
    Äktenskapsbalken är ju svingammal och borde skrivas om. Annars borde det gälla som vilket annat avtal som helst och räknas som kontraktsbrott om någon bryter avtalet, ex genom otrohet.
    Vad rimligt straff borde vara om man bryter avtalet vet jag inte men någon form av böter och avtalets direkta ogiltigförklarande. Har man för avsikt att fortsätta vara gifta bör man inte stämma varandra.
  • Anonym (för straff)
    Guapa skrev 2013-08-19 21:34:54 följande:
    Vad rimligt straff borde vara om man bryter avtalet vet jag inte men någon form av böter och avtalets direkta ogiltigförklarande. Har man för avsikt att fortsätta vara gifta bör man inte stämma varandra.
    Jag kan tänka mig lite att den som bryter avtalet blir tvungen att betala ett underhåll för den andra. Hur ska man säga att den som blir sviken kanske behöver sjukskriva sig för att må bra igen och då får den som orsakade problemet betala.
    Eller att den som brutit avtalet inte har någon rätt till gemensam egendom.
    Vid grova fall då det är uppenbart att den otrogne har någon form av sexmissbruk så kan nog en kortare tids vård vara en god ide.
  • Monte
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 21:10:59 följande:
    Vi har det så bra? Pga det samhälle vi har idag så använder fler än någonsin droger, det dricks mer akohol ä någonsin och den psykiska ohälsan är rekordhög. Något måste göras och att börja med att lägga mer resurser på familjen är knappast fel väg att gå.

SA. Som sagt. Det är frivilligt att flytta till länder där staten styr ditt privatliv. Du kommer inte ens behöva bestämma själv vad du ska klä dig i.
    I became insane, with long intervals of horrible sanity.
  • Anonym (för straff)
    Monte skrev 2013-08-19 22:21:40 följande:

SA. Som sagt. Det är frivilligt att flytta till länder där staten styr ditt privatliv. Du kommer inte ens behöva bestämma själv vad du ska klä dig i.
    SA? Jag är inte nazist. Varför säger du så?
  • Smecker
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 21:29:55 följande:
    Folk verkar göra det, ge upp långa förhållande bara för att de tröttnat på varandra och för att det inte pirrar i magen längre.

Jag har varit med om ett par uppbrott men nu är jag i ett långt äktenskap :)

Jag tycker inte att jag dömer någon, jag vill bara se lite fokus på familjen i motsats till dagens samhälle där man inte har några värderingar alls.

Du gav alltså upp för lätt TVÅ gånger? Vilket straff tycker du hade varit passande i ditt fall?
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 22:28:09 följande:
    SA? Jag är inte nazist. Varför säger du så?

Saudiarabien.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Doktorn
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 21:29:55 följande:
    Folk verkar göra det, ge upp långa förhållande bara för att de tröttnat på varandra och för att det inte pirrar i magen längre. Jag har varit med om ett par uppbrott men nu är jag i ett långt äktenskap :) Jag tycker inte att jag dömer någon, jag vill bara se lite fokus på familjen i motsats till dagens samhälle där man inte har några värderingar alls.

Så du anser att lagar ska stiftas som passar din livsstil och din moral, baserat på att du tycker att "folk verkar göra det" (separera för ofta). Har du inte bättre underbyggda åsikter än så känner jag mig lugnad igen. Tror inte att någon skulle ge sig till att stifta moraliserande strafflagar baserat på subjektivt tyckande. Eller?!? Nu blev jag rädd igen!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?