• ytrewq

Borde otrohet vara straffbart?

Att vara otrogen mot sin make/maka är än idag ett lagbrott enligt kapitel 1, §2 Äktenskapsbalken;

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Sedan 1937 är det däremot inte längre straffbart att vara otrogen. Fram till dess skilde man på enkelt hor och dubbelt hor, dvs om enbart ena parten var gift eller om båda var det.

Enkelt hor betydde sex mellan en gift och en ogift person. Enligt 1864 års strafflag skulle den gifta parten straffas med fängelse eller böter medan den ogifta parten skulle böta.

Dubbelt hor innebar samlag mellan två personer som båda var gifta men inte med varandra. För dubbelt hor stadgade 1864 års strafflag fängelse i mellan 6 månader och 2 år.
    Med tanke på vad man utsätter den man är otrogen emot, anser du att det i Sverige borde vara straffbart med otrohet för äkta makar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 21:19
    Jag har själv inte röstat i tråden, men lutar mot ja. Självklart är det enbart otrohet gentemot en äkta make/maka som tråden syftar på, inte sambos, pojk/flickvänner, kk:n eller vad man nu har.

Att vara otrogen mot någon man är gift med är egentligen ett kontraktsbrott. Äktenskapet är juridisk bindande och man lovar varandra trohet. Alla andra avtalsbrott i Sverige kan leda till fängelse, böter och/eller skadestånd, men inte avtalsbrott mot en äkta make/maka. Det är lite märkligt egentligen.

Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Anonym (konstigt)

Kärlek känner inte till dokument. 

• Gräsrot
    Anonym (konstigt) skrev 2013-08-16 01:27:09 följande:
    Vill vi att staten ska kontrollera med vem vi ligger? Inte ett land där jag skulle vilja bo. Låter som Saudi. Lika självklart är kärlekens frihet och ansvar som demokrati. Ansvaret bär vi inte inför lagen, det bär vi inför varandra och det gäller att hitta en partner som är trovärdig och pålitlig. Jag tror de flesta som blivit bedragna inte är den lyhörda typen.

Visst märker man om nåt är på tok??
    Naooee.. Det där var väl en sanning med modifikation. Att det räknas som att bedra innebär ju att man håller den andre ovetandes.. Det är väl meningen med otrohet.. Eller ska man annonsera.. Okej nu sticker jag över till nisse och rumlar runt i sängen hemma igen vid 22.00.. Ha det så gott så ses vi sen..
  • de Robespierre

En lag är inget värd om den som bryter mot det inte kan lagföras. Uppsåt i tanken räcker inte eftersom det är ett sluttande plan och öppnar upp för skrämmande möjligheter att lagföras för saker som är fundamentalt den unika individens rätt att tänka.

• Gräsrot
    de Robespierre skrev 2013-08-16 21:01:46 följande:
    En lag är inget värd om den som bryter mot det inte kan lagföras. Uppsåt i tanken räcker inte eftersom det är ett sluttande plan och öppnar upp för skrämmande möjligheter att lagföras för saker som är fundamentalt den unika individens rätt att tänka.
    Ähh vi kör gammeltestamentet.. Häng dem högt. Det finns inte misstankar för inte. Bäst att vara på den säkra sidan. Det behövs inte  bevis o sånt tjafs. Ristestet duger fint. Inget spott = hugg av den.
  • Anonym (Kajsa)

][quote-nick]Gräsrot skrev 2013-08-13 19:52:51 följande:[ ]Hahahah.. Snubbar som du gör min dag helt.

Varför ska hon/han berätta för denna person att man planerar att vara otrogen. Så ni kan sitta och skratta tillsammans? Ska det vara inskickat ;skriftligt 2 veckor i förväg. Ska det vara med medgivande från kommunstyrelsen??

Det här var så dumt att det blev kul ;[/quote]

Men va? Hon/han menade väl att då kunde den tilltänkta sexpartnern dra sej ur, om man får veta att den man just skulle gå i säng med är gift. Om man inte vill ha nån som är upptagen.

• Gräsrot
    Anonym (Kajsa) skrev 2013-08-18 18:50:48 följande:
    ][quote-nick]Gräsrot skrev 2013-08-13 19:52:51 följande:[ ]Hahahah.. Snubbar som du gör min dag helt.
    Varför ska hon/han berätta för denna person att man planerar att vara otrogen. Så ni kan sitta och skratta tillsammans? Ska det vara inskickat ;skriftligt 2 veckor i förväg. Ska det vara med medgivande från kommunstyrelsen??
    Det här var så dumt att det blev kul ;[/quote]
    Men va? Hon/han menade väl att då kunde den tilltänkta sexpartnern dra sej ur, om man får veta att den man just skulle gå i säng med är gift. Om man inte vill ha nån som är upptagen.
    Nej personen i fråga menade att det var inte var något problem för den som blev bedragen i första hand (den äkta maken/makan) utan för den som blev bedragen i andra hand (dvs älskaren/älskarinnan) som led mest. Med sådan logik kan man inte annat än undra om inte alla indianer rymt ur kanoten.
  • Fool
    de Robespierre skrev 2013-08-16 21:01:46 följande:
    Självklart kan man inte döma folk för deras tankar , men kanske för deras handlingar ?
    Jag menar i andra slags handlingar som idag är olagliga så dömmer vi dem efter vad de gör inte vad de tänker göra ? Ex kan ingen dömas för att ha tänkt på att råna en bank ?.. varför skulle en eventuell lag mot otrohet vara annorlunda ? 
  • Smecker
    Fool skrev 2013-08-19 11:50:08 följande:
    Självklart kan man inte döma folk för deras tankar , men kanske för deras handlingar ?

Jag menar i andra slags handlingar som idag är olagliga så dömmer vi dem efter vad de gör inte vad de tänker göra ? Ex kan ingen dömas för att ha tänkt på att råna en bank ?.. varför skulle en eventuell lag mot otrohet vara annorlunda ? 

Dolus och culpa. de Robespierre skrev "uppsåt i tanken".
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Doktorn

Ser man på äktenskapet som en juridisk förbindelse (vilket TS verkar göra med hänvisningar till lagrum, årtal då straffet togs bort, resonemang runt kontraktsbrott, osv) så skulle äktenskapsbrott solklart innebära att man ska dömas och straffas.

Den sista meningen i TS tycker jag dock är lite märklig: "Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?".  TS har ju själv gjort jämförelsen med avtalsbrott där den juridiska grundregeln är pacta sunt servanda - avtal skall hållas.  Men hur ser det ut i resten av världen?  Begås avtalsbrott någon gång? Givetvis!  Varför räcker det inte att veta att "om man inte tänker leverera varan i tid så ska man inte ingå avtal om försäljning"?  Eller varför är det inte tillräckligt att i förväg känna till att "om jag inte klarar av att betala för tjänsten jag vill ha så ska jag inte beställa den"?  Svaret är ju att man inte alltid känner till alla omständigheter runt affären när avtalet ingås: underleverantören kan inte tillhandahålla skruvarna till den cykel jag just lovat tillverka för försäljning, eller så känner jag inte till att jag kommer att få sparken och bli utan lön när räkningen på min veckostädning kommer.  Och då räcker det inte att säga "förlåt" - man riskerar att bli dömd för sitt avtalsbrott.

Detta resonemang gäller naturligtvis även äktenskap - du visste inte 1997 att kvinnan du gifte dig med skulle börja supa och slå barnen, eller att kärleken helt enkelt dog ut längs vägen. Eller att mannen du var smygkär i under gymnasiet plötsligt dyker upp och bekänner sin kärlek till dig.  Argumentet "men skilj dig då" är rimligt men håller inte hela vägen.  Med små barn, ekonomisk press, husrenoveringar och annat är det inte alltid självklart att man gör "rätt".  Eller ens halvrätt.

Den viktiga punkten i just det här sammanhanget -  ska äktenskapsbrott vara straffbart? - är om ett juridiskt straff över huvud taget fyller någon funktion.  Skulle en berusad karl på tjänsteresa backa från att ligga med en kvinnlig försäljare på samma hotell om frågan inte bara gällde hans fru och barn, utan även böter på 3000 kr?  (Fängelse eller liknande kommer ju knappast på tal i dessa sammanhang.)  Jag tror inte att hand värdesätter dessa kronor mer än familjen.  Alltså tror jag inte på straffets avskräckande effekt.  I den situationen gör man ju det för att man (tror att man) kan smyga med det - man är inte otrogen för att det inte kostar pengar. Och då avskräcker inte ett bötesstraff.

Jag tror att många bedragna män och kvinnor gärna skulle se ett straff för att hämnas på sin svekfulla partner, men detta är inte på något sätt lagens mening.  I avtalsbrott handlar det inte om att städfirman ska få njuta av att den nyligen arbetslöse som inte kan betala räkningarna ska få ruttna i helvetet. Det handlar om att stipulera regler om att man inte får lova vad som helst.  Och i äktenskapet har man lovat varandra trohet - frågan är återigen hur man ska hantera brottet?

Så om jag inte tror att den avskräckande effekten är något att lita på och inte anser att hämnd är en rimlig grund för straff, varför införa straffet över huvud taget?
    Om äktenskap ingås med känslor och kärlek som grund ska brott mot detta förbund bestraffas med att äktenskapet upplöses - eftersom man åsidosatt känslor och kärlek med sin handling.  Och det står de båda i äktenskapet fritt att avstå detta straff om de kan komma överens. Att också få en räkning i brevlådan fyller ingen som helst funktion. 
    Och där är vi ju redan idag. Man får skilja sig efter otrohet om man vill, och man får avstå.  Det tillför ingen människa något ytterligare genom att införa ett straff för otrohet. 

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?