• ytrewq

Borde otrohet vara straffbart?

Att vara otrogen mot sin make/maka är än idag ett lagbrott enligt kapitel 1, §2 Äktenskapsbalken;

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Sedan 1937 är det däremot inte längre straffbart att vara otrogen. Fram till dess skilde man på enkelt hor och dubbelt hor, dvs om enbart ena parten var gift eller om båda var det.

Enkelt hor betydde sex mellan en gift och en ogift person. Enligt 1864 års strafflag skulle den gifta parten straffas med fängelse eller böter medan den ogifta parten skulle böta.

Dubbelt hor innebar samlag mellan två personer som båda var gifta men inte med varandra. För dubbelt hor stadgade 1864 års strafflag fängelse i mellan 6 månader och 2 år.
    Med tanke på vad man utsätter den man är otrogen emot, anser du att det i Sverige borde vara straffbart med otrohet för äkta makar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 21:19
    Jag har själv inte röstat i tråden, men lutar mot ja. Självklart är det enbart otrohet gentemot en äkta make/maka som tråden syftar på, inte sambos, pojk/flickvänner, kk:n eller vad man nu har.

Att vara otrogen mot någon man är gift med är egentligen ett kontraktsbrott. Äktenskapet är juridisk bindande och man lovar varandra trohet. Alla andra avtalsbrott i Sverige kan leda till fängelse, böter och/eller skadestånd, men inte avtalsbrott mot en äkta make/maka. Det är lite märkligt egentligen.

Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Doktorn
    Fool skrev 2013-08-20 13:56:26 följande:

Dåså om det går att driva rättsligt så håller jag med om att det vore en bra lösning , i annat fall så skulle det vara ganska meningslöst.

...

PrimitivMan har rätt. Det går alldeles utmärkt att driva som civilrättslig process utan att samhället måste betala för otrohetsutredningen.

Det är bara att skriva ett avtal som innehåller alla punkter man skulle vilja bestraffa i framtiden: otrohet, bruk av könsord vid middagsbordet, drogmissbruk, sjukfrånvaro när man egentligen skulle ha kunna jobba, ovilja att ställa upp till sexuella aktiviteter tillräckligt ofta, osv.
    Allt man vill straffa sin partner med går att avtala om utan att äktenskapsbalken behöver ändras.  Således finns inget som helst skäl att ändra någon lag.

Teckna ett straffavtal med din älskade där det står vad ni faktiskt uttryckligen förbjuder varandra att göra. Då blir det uppenbart och självklart vad straffet ska vara när brottet uppdagas. Jätteenkelt!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Jemp

Nej, självklart inte. Vem jag ligger med rör bara mig och min partner (om jag lovat trohet). Inte något rättssystem.

• Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-20 14:58:11 följande:
    PrimitivMan har rätt. Det går alldeles utmärkt att driva som civilrättslig process utan att samhället måste betala för otrohetsutredningen.

Det är bara att skriva ett avtal som innehåller alla punkter man skulle vilja bestraffa i framtiden: otrohet, bruk av könsord vid middagsbordet, drogmissbruk, sjukfrånvaro när man egentligen skulle ha kunna jobba, ovilja att ställa upp till sexuella aktiviteter tillräckligt ofta, osv.
    Allt man vill straffa sin partner med går att avtala om utan att äktenskapsbalken behöver ändras.  Således finns inget som helst skäl att ändra någon lag.

Teckna ett straffavtal med din älskade där det står vad ni faktiskt uttryckligen förbjuder varandra att göra. Då blir det uppenbart och självklart vad straffet ska vara när brottet uppdagas. Jätteenkelt!
    Jag ser helst att staten hjälper till att kontrollera vad som gäller så att det blir riktigt, även om det kostar skattepengar. Saker måste få kosta helt enkelt, jag gillar ärligt talat inte iden med att individen ska få bestämma så mycket och att staten inte ska lägga sig i.
  • Doktorn
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-20 15:20:48 följande:
    Jag ser helst att staten hjälper till att kontrollera vad som gäller så att det blir riktigt, även om det kostar skattepengar. Saker måste få kosta helt enkelt, jag gillar ärligt talat inte iden med att individen ska få bestämma så mycket och att staten inte ska lägga sig i.
    Det är möjligt att du vill att staten ska kontrollera vem som varit otrogen och på vilket sätt (kyss? samlag? hotellresa?  sex utan känslor? med känslor?) och väga detta detta mot bakgrunden till en eventuell otrohet (den andra maken hotade med otrohet först, den andra sexstrejkade eller städstrejkade, ekonomisk ojämlikhet i förhållandet, osv).
    Den utredningen skulle kunna grunda sig på att samhället filmar eller avlyssnar medborgarna så att man med säkerhet vet vem som gjort vad, och när detta inträffade. Och med loggar kan man hålla koll på hur ofta de olika makarna bidragit till hushållsarbete och hushållskassa. En opartisk jury bestående av en lagman och fyra lekmän skulle kunna gå igenom bevismaterialet i varje enskilt fall och besluta om eventuell straffpåföljd.

För att döma i ett mål mellan två makar där den ena skriker "du var otrogen!" och den andra skriker "du krashade min bil och suger aldrig av mig!" kommer ju inte att vara görligt, oavsett om staten betalar eller inte.

Hur många sådana här mål ska staten betala för i just din kommun?  Och tycker du att dessa pengar ska tas från äldrevården eller från barnomsorgen?

Ett alternativ är ju att låta stridslystna makar få stå för kostnaden att slåss alldeles själva, men det är alltså fel? 
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-20 16:01:07 följande:
    Det är möjligt att du vill att staten ska kontrollera vem som varit otrogen och på vilket sätt (kyss? samlag? hotellresa?  sex utan känslor? med känslor?) och väga detta detta mot bakgrunden till en eventuell otrohet (den andra maken hotade med otrohet först, den andra sexstrejkade eller städstrejkade, ekonomisk ojämlikhet i förhållandet, osv).
    Den utredningen skulle kunna grunda sig på att samhället filmar eller avlyssnar medborgarna så att man med säkerhet vet vem som gjort vad, och när detta inträffade. Och med loggar kan man hålla koll på hur ofta de olika makarna bidragit till hushållsarbete och hushållskassa. En opartisk jury bestående av en lagman och fyra lekmän skulle kunna gå igenom bevismaterialet i varje enskilt fall och besluta om eventuell straffpåföljd.

För att döma i ett mål mellan två makar där den ena skriker "du var otrogen!" och den andra skriker "du krashade min bil och suger aldrig av mig!" kommer ju inte att vara görligt, oavsett om staten betalar eller inte.

Hur många sådana här mål ska staten betala för i just din kommun?  Och tycker du att dessa pengar ska tas från äldrevården eller från barnomsorgen?

Ett alternativ är ju att låta stridslystna makar få stå för kostnaden att slåss alldeles själva, men det är alltså fel? 
    Idag utreder vi brott som bedrägerier och stöld, vad skulle vara skillnaden att utreda brott mot äktenskapet?
    Du fokuserar så mycket på pengar, jag tycker inte att pengar är viktigt. Att få ett mer familjebevarande samhälle är viktigare än alla pengar i världen.
    Och privatiseringar är verkligen ingen lösning.
  • PrimitivMan
    Fool skrev 2013-08-20 13:56:26 följande:

Dåså om det går att driva rättsligt så håller jag med om att det vore en bra lösning , i annat fall så skulle det vara ganska meningslöst.

Var kommer stening med i bilden ?
    Har någon förutom du nämnt stening ?

Nej det är väl att ta i kanske. Du och andra har ju bara pratat om att det är ok att misshandla de som är otrogna. 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-20 15:20:48 följande:
    Aha på samma sätt som staten såg till att det blev riktigt när man tvångssteriliserade de man ansåg vara sinnessjuka? Eller när man lämnar ut personer till tortyr och förföljelse i andra länder?

Sorry men mitt förtroende för att staten gör rätt är ganska lågt. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-20 16:31:40 följande:
    Idag utreder vi brott som bedrägerier och stöld, vad skulle vara skillnaden att utreda brott mot äktenskapet?
    Du fokuserar så mycket på pengar, jag tycker inte att pengar är viktigt. Att få ett mer familjebevarande samhälle är viktigare än alla pengar i världen.
    Och privatiseringar är verkligen ingen lösning.
    Du får nog räkna med att det är ett nollsummespel. Det går inte att låta något kosta mer pengar utan att det kommer innebära mindre resurser för annat. Skall polisen utreda otrohet kommer det antagligen att gå ut över satt färre våldtäkter, misshandelsfall, stölder och bedrägerier komma att utredas. Eller så får man ta pengar från andra områden. Som vård och omsorg. 

Så var skall pengarna tas från? Övrig polisverksamhet eller vård och omsorg?  
  • PrimitivMan
    Doktorn skrev 2013-08-20 16:01:07 följande:

Exakt. De som protesterar mot sådan övervakning är bara liberaler med orent mjöl i påsen (antagligen knullar de redan med någon annan). Har man inget att dölja så är det väl inte så farligt att man blir filmad och avlyssnad! Lite personlig integritet får man väl offra för en god sak.
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-20 16:44:29 följande:
    Aha på samma sätt som staten såg till att det blev riktigt när man tvångssteriliserade de man ansåg vara sinnessjuka? Eller när man lämnar ut personer till tortyr och förföljelse i andra länder?

Sorry men mitt förtroende för att staten gör rätt är ganska lågt. 
    Varför fokuserar du enbart på gamla dåliga saker och inte på dom 10-20 bra sakerna som staten gör för dig dagligen? :)
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?