• ytrewq

Borde otrohet vara straffbart?

Att vara otrogen mot sin make/maka är än idag ett lagbrott enligt kapitel 1, §2 Äktenskapsbalken;

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Sedan 1937 är det däremot inte längre straffbart att vara otrogen. Fram till dess skilde man på enkelt hor och dubbelt hor, dvs om enbart ena parten var gift eller om båda var det.

Enkelt hor betydde sex mellan en gift och en ogift person. Enligt 1864 års strafflag skulle den gifta parten straffas med fängelse eller böter medan den ogifta parten skulle böta.

Dubbelt hor innebar samlag mellan två personer som båda var gifta men inte med varandra. För dubbelt hor stadgade 1864 års strafflag fängelse i mellan 6 månader och 2 år.
    Med tanke på vad man utsätter den man är otrogen emot, anser du att det i Sverige borde vara straffbart med otrohet för äkta makar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 21:19
    Jag har själv inte röstat i tråden, men lutar mot ja. Självklart är det enbart otrohet gentemot en äkta make/maka som tråden syftar på, inte sambos, pojk/flickvänner, kk:n eller vad man nu har.

Att vara otrogen mot någon man är gift med är egentligen ett kontraktsbrott. Äktenskapet är juridisk bindande och man lovar varandra trohet. Alla andra avtalsbrott i Sverige kan leda till fängelse, böter och/eller skadestånd, men inte avtalsbrott mot en äkta make/maka. Det är lite märkligt egentligen.

Vill man kunna vara otrogen får man väl helt enkelt låta bli att ingå äktenskap?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • jfsebastianigen
    Orcha skrev 2013-08-12 20:30:17 följande:

Men ojsan vad du störde dig på mitt inlägg.
    Hoppa nu raskt vidare och bry sig inte om lilla mig nåt mer nu.

(yoga, good for mind and soul)
    Jepp, men jag kommer över det snabbt.

Sådär! Borta nu.
  • Smartie

Fast TS, alla konraktsbrott leder inte till straff och behandlas inte som brottmål, det beror på vad det gäller. Det vanligaste är att kontraktet upphör att gälla om någon bryter villkoren (t ex slutar jag betala hyran så blir jag vräkt men det går inte till domstol, slutar jag komma till jobbet utan legitimt skäl så kan jag bli uppsagd men jag hamnar inte i fängelse.)

I fallet äktenskap alltså detsamma som skilsmässa. Vilket var relevant förr och fortfarande är relevant i länder där man behöver ange skäl för att få skilsmässa. Där räknas partnerns otrohet som ett giltigt skäl. Men i Sverige idag behövs inga skäl för att skilja sig, du kan skilja dig när du vill oavsett om partnern har varit otrogen eller inte.

Dessutom måste det i så fall uttryckligen klargöras vad som menas med "trohet", dvs var gränsen går, och om det i så fall ska gälla ALLA äktenskap. (Alla kanske inte vill leva i ett monogamt äktenskap?) Och dessutom faller 80 procent av alla par ändå bort, då de inte är gifta och alltså inte har skrivit några "avtal" med varandra.

• Smartie
    LinneaJosie skrev 2013-08-11 13:19:21 följande:
    "...makar ska gemensamt vårda hem och barn". Här finns ju annars en veritabel guldgruva om man nu ska kunna stämma sin partner för avtalsbrott.
  • Smartie

Sen är det så märkligt att vissa verkar resonera som att "allt" skulle göras brottsligt bara för att det eventuellt anses omoraliskt eller för att det sårar. Nej TS, alla otrevligheter kan faktiskt inte regleras i lag. Lögner är ofta otrevligt men inte olagligt. Vissa typer av lögner, t ex bedrägeri, är däremot straffbart. Otrohet är ofta otrevligt men inte olagligt. Våldtäkt eller sexuellt tvång är däremot olagligt. Osv osv...

• insatiable08

Nej, inte otrohet i sig, men det borde fan i mig vara straffbart att inte berätta för den man tänkt vara otrogen MED att man egentligen är upptagen! Det är inte kul att få reda på i efterhand kan jag säga! Skrikandes

• Gräsrot
    insatiable08 skrev 2013-08-12 21:37:42 följande:
    Nej, inte otrohet i sig, men det borde fan i mig vara straffbart att inte berätta för den man tänkt vara otrogen MED att man egentligen är upptagen! Det är inte kul att få reda på i efterhand kan jag säga! Skrikandes

Hahahah.. Snubbar som du gör min dag helt.
    Varför ska hon/han berätta för denna person att man planerar att vara otrogen. Så ni kan sitta och skratta tillsammans? Ska det vara inskickat skriftligt 2 veckor i förväg. Ska det vara med medgivande från kommunstyrelsen??
    Det här var så dumt att det blev kul  
  • Anonym (OH MY!)

Det var väl inte du som "florerade" på Terapiforumet?Tyst

• Orcha
    jfsebastianigen skrev 2013-08-12 20:36:22 följande:
    Jepp, men jag kommer över det snabbt.

Sådär! Borta nu.

Skönt.
    Tack.
    Gräsrot skrev 2013-08-13 19:52:51 följande:

Hahahah.. Snubbar som du gör min dag helt.
    Varför ska hon/han berätta för denna person att man planerar att vara otrogen. Så ni kan sitta och skratta tillsammans? Ska det vara inskickat skriftligt 2 veckor i förväg. Ska det vara med medgivande från kommunstyrelsen??
    Det här var så dumt att det blev kul  
    Gräset;
    det finns soft och det finns ännu softare.
    Andra skaver lite.
    Make love, not english quotes...
  • Fool
    Med Lem skrev 2013-08-11 19:55:30 följande:

Straffsanktionerna togs bort efter noggrann analys av bevisföringens konsekvenser för samarbetet kring barnen och för de uppenbara orättvisorna i fall där båda makarna varit otrogna men bevisen underkänts i ena fallet.

En propagandistisk tv-pjäs bidrog också.

Jag röstade nej därför att en rimlig lag som ändå medger saker som swinging och gruppsex med gifta inblandade blir otymplig.
    Japp , jag har heller nte sagt att jag är för att göra otrohet lagligt , om man nu gör det så skulle det antagligen resultera i en tandlös lag som få fälls för likt våldtäktslagen. Det jag argumenterar emot är påståenden som säger att det inte skulle gå att göra i praktiken av olika anledningar. Jag tror att det är fullt möjligt att göra rent praktiskt , frågan är bara om det är värt det och om det skulle göra någon nytta i praktiken.
  • Anonym (konstigt)

Vill vi att staten ska kontrollera med vem vi ligger? Inte ett land där jag skulle vilja bo. Låter som Saudi. Lika självklart är kärlekens frihet och ansvar som demokrati. Ansvaret bär vi inte inför lagen, det bär vi inför varandra och det gäller att hitta en partner som är trovärdig och pålitlig. Jag tror de flesta som blivit bedragna inte är den lyhörda typen.

Visst märker man om nåt är på tok??

Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?