• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • sandra  1986

Jag tror inte att det spelar någon roll om de är flickor eller pojkar i par eller triss...

Jag tror folk menar att "standardfamiljen" är en mamma, pappa, son och dotter. Och att man ska vilja ha en flicka och en pojke i familjen!

När jag fick min första så vart de en pojke, när jag gjorde UL med den andra var de också en pojke.. Alla sa då att om vi skaffar en till så måste de ju bli en flicka. Jag separerade från mina barns pappa och träffade en ny sambo, han har också två pojkar. Ni kan ju tänka er reaktionen nu när jag väntar vårt femte gemensamma? Men nu MÅSTE de ju bli en flicka !! Hahaha nää de är en femte pojke ;) folk har reagerat lite att vad synd, men absolut inga negativa kommentarer annars, mer bara att nu om ni har fem pojkar så kan ni ju köra tills ni får en flicka, men de har mest varit med charm i blicken för efter de här så är de klart! Vi är pojkföräldrar, punkt slut :)

• k girl

Jag har en pojke och en flicka och folk säger till oss "vad skönt, då behöver ni inte fler!".

• viseversa

Suck ÅTER IGEN... Det har inget med könet att göra. Jag fick två flickor och fick samma kommentarer om att det vore roligare med en pojke. Folk tror man ska ha en av varje för att vara nöjd helt enkelt.

• viseversa

När jag ringde min farmor efter andra dotterns födelse för att berätta nyheten så sa hon...."ja det var ju SYND att det inte blev en pojke" exakt så sa hon. Jag blev så paff. Hur kunde hon säga så när jag satt med min underbara dotter i famnen??

• viseversa

När nr 3 var en pojke så sa folk...
    "Äntligen en pojke men ni fick försöka tre gånger"
    "Grattis till HÖGSTA vinsten"
    "Ni lyckades tillsist"
    "Vad bra nu har ni ju en pojke så nu behöver ni inte försöka längre"
    "Nu behöver ni inte skaffa fler barn"

• straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-14 08:54:17 följande:
    Varför så drastisk?! Att vara den drivande parten (oavsett företag) innebär ju inte att man tjatar sig till något mot någon annans vilja - jösses vilka växlar du drar! Vi har som sagt tre barn. För mig är det totalt likgiltigt om vi får flickor eller pojkar. Jag har önskat mig friska BARN. Mina barns pappa har önskat alla våra tre barn lika mycket som jag, men det har varit jag som tagit upp frågan. Vi hade inte haft ett tredje barn om jag inte frågat honom om han ville ha ytterligare ett barn. Jag drev ingen övertalningskampanj, utan ställde en enkel fråga utan några som helst krav som han ville fundera över och sedan sa han en vecka senare att han också gärna ville ha ett tredje barn. Jag vet dock med största säkerhet att han inte hade drivit frågan själv.Känner inte alls igen det du pratar om - varken själv eller från min omgivning. Men ja, jag tror faktiskt om man skulle göra en studie att just FÖRSTA INITIATIVET till barn oftare tas av kvinnor. Därmed verkligen inte sagt att männen inte vill ha barn eller önskar dem mindre. Konstig slutsats. 

Då är vi totalt olika o tycker olika. Heeeelt OK. Känner ingen familj där kvinnan fört det på tal faktiskt, jag o alla vänner fick barn i 32-36 års åldern o det verkar ha kommit naturligt liksom. Ingen som varken behövt "ta upp" eller efterfråga.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    RöttÄrSött skrev 2013-08-14 09:07:22 följande:
    Straw 2008: ja vad har studier och forskning för validitet... Flickan och kråkan: det tror jag definitivt har med saken att göra! Min man har själv sagt att han skulle känt att livet var lite tomt utan en son men det skulle inte gjort att han skulle skaffat en tredje bara för det. Hans föräldrar gjorde dock det, han är sista försöket på en son då det var väldigt viktigt för hans föräldrar.

Njaaa det beror på hur forskningen o studien har framställts o framförts. Jag har jobbat med forkning o marknadsföring i 9 år så jag lovar o svär att jga vet vad jag talar om. Tror ev att vissa skaffar fler barn för att just ett kön saknas, dock tror jag absolut inte det uteslutande gäller för att få döttrar.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2013-08-14 09:56:59 följande:
    När nr 3 var en pojke så sa folk..."Äntligen en pojke men ni fick försöka tre gånger""Grattis till HÖGSTA vinsten""Ni lyckades tillsist""Vad bra nu har ni ju en pojke så nu behöver ni inte försöka längre""Nu behöver ni inte skaffa fler barn"

Högsta vinsten kan ju relatera till vilket kön som helst. Personligen tycker jag varje barn är högsta vinsten. I de andra fallen skulle jag nog slängt på luren.
    I kinamockaskogen.....
  • MammaPethra

Jag tror inte att pojkar är mindre värda, däremot är det många som ser en familj mer komplett om det är en av varje och många kvinnor önskar sig en liten dotter och uttrycker nog sig därefter skulle jag tro.

Dock har vi, som har två tjejer, aldrig fått frågan om vi inte vill ha en pojke och försöka en gång till för att få det.

• straw2008
    MammaPethra skrev 2013-08-14 10:53:49 följande:
    Jag tror inte att pojkar är mindre värda, däremot är det många som ser en familj mer komplett om det är en av varje och många kvinnor önskar sig en liten dotter och uttrycker nog sig därefter skulle jag tro.Dock har vi, som har två tjejer, aldrig fått frågan om vi inte vill ha en pojke och försöka en gång till för att få det.

Du umgås nog med normala människor, inte heller vi har fått såna kommentarer.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?