• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • Fennyxx

Jag förstår inte hur man kan kläcka ur sig något så idiotiskt, så jag vet inte vad du ska svara.  "är du helt dum i huvude eller?" är kanske inte bra. Grattis till dina barn!  

• LillaVanilla

Vi har tre underbara pojkar! Klart man någon gång fått höra :-Oj, en pojke till... Men vi var så glada och det märktes väl så det var inte många sådana kommentarer. ð??

• Framåt

Jag har precis fått min andra son och vi ska inte ha fler barn har vi tänkt. Jag har bara fått en kommentar hittills, från en man faktiskt. De skulle också få sin tvåa nu i sommar (har en pojke innan) och frågade om vi visste kön. När jag sa vad det var, sa han "Jaha, så då blir det en trea sen så ni kan få en flicka" (eller liknande). Jag tog inte illa upp eftersom det är helt irrelevant för mig och sa det också. Jag frågade om de visste vad de skulle få och då visade det sig att det var en flicka. Det var den delen jag sedan kände mig lite sur över, att det kändes som att hon stod där och tyckte att de hade "lyckats" och att vi på något sätt inte hade det. 

Detta är vad statistiken säger i frågan om benägenhet att skaffa fler barn beroende på könet på befintliga barn: www.scb.se/Pages/Article____340835.aspx

• Juniana
    Förväntanstid skrev 2013-08-14 17:09:18 följande:

Va? Har din man uttryckt ett pojkbegär så starkt att du känner att du måste "föda din man" en son? Om han ville ha en så kunde han ju "spruta dig" en ;)

Jag har en av varje. Nej, han uttryckte faktiskt aldrig något sådant... Men det kändes viktigt ändå. För MIG.
  • yellow88

Vi fick tredje pojken för en månad sen, ungefär hälften vi träffat har beklagat sig till oss att det inte blev en tjej "den här gången heller" , som att det var därför vi skaffade barn. Samma personer tyckte det var tråkigt när vi fick andra sonen också.. Många undrar också om vi ska skaffa en fyra eller om vi inte vågar det ifall det skulle bli en kille till. Skulle vi skaffa en till (vilket vi troligtvis inte gör) så är det verkligen inte för att vi vill ha en tjej, utan för att vi vill ha ett till BARN.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • yodi

har bara läst själva trådstarten.

jag tror inte att det är att killar är mindre värda, utan att alla på något viss tar för givet att man vill ha av båda könen, vi har inte haft någon "önskan" om ett visst kön utan bara velat att barnen ska vara friska och välskapta.

vi har tre härliga flickor och du ska bara veta hur många gånger vi har fått frågan om vi inte ska ha en till så vi får en liten kille, och hur många som tyckte att det var synd att minstingen var en flicka.

så jag tror mer att det är att alla tycker att man ska ha en av var så att säga.       

• Yoshii
    yodi skrev 2013-08-30 16:03:55 följande:
    har bara läst själva trådstarten.

jag tror inte att det är att killar är mindre värda, utan att alla på något viss tar för givet att man vill ha av båda könen, vi har inte haft någon "önskan" om ett visst kön utan bara velat att barnen ska vara friska och välskapta.

vi har tre härliga flickor och du ska bara veta hur många gånger vi har fått frågan om vi inte ska ha en till så vi får en liten kille, och hur många som tyckte att det var synd att minstingen var en flicka.

så jag tror mer att det är att alla tycker att man ska ha en av var så att säga.       

Håller med Yodi. Tror inte heller att det handlar om att pojkar skulle vara mindre värda utan att folk "förväntar" sig att man vill & önskar sig en pojke & en flicka.

Jag har fyra barn och mina två äldsta är båda pojkar och jag är nog "lyckligt lottad" som aldrig ens fick en sådan kommentar om att jag nog ska försöka igen så jag får en flicka ^^

• Mercurialis
    AstridIsabella skrev 2013-08-14 00:32:40 följande:
    Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? 
    Folk som säger sådant projicerar sina egna känslor/rädslor på dig och utgår från att du tänker/känner precis som de gör!

Det är klart att du kan vara nöjd med dina barn  
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tifastar

Jag har varit en dum könsfixerad idiot o ville så gärna ha en flicka. Fick en flicka som nr ett och som nr två en son... En son som var/är allvarligt hjärtsjuk.

Han är den som fick mig att förstå att kön är helt oviktigt. Friska barn är huvudsaken. Älskar båda mina barn högst. Älskar dom för att dom är dom

• Mercurialis
    Äppelpaj80 skrev 2013-08-14 15:38:34 följande:

Vänta tills ni har två barn av samma kön, det är då kommentarerna börjar komma. Vi har ju som sagt två pojkar och folk brukar även ge oss kommentarer om att det väl vore roligt med en kille också och att vi borde skaffa en till. Men jag tar ju inte åt mig eftersom jag är så nöjd som det är. Kanske tänka mig att det är otroligt sårande om man väldigt gärna önskar sig det andra könet också och får höra sånt hela tiden. :-/
    Jag har två pojkar. Den enda kommentar jag har fått är från en granne, en äldre dam, som utgick från att jag önskade en flicka den andra gången. I övrigt har jag inte fått någon kommentar av den typen, varken från släkt, vänner eller bekanta. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?