• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • Dr Mupp

Jag tror det snarare handlar om att alla ska vilja ha barn av båda könen. 

V fick en flicka först och en pojke sen. Med trean tyckte många att det var ju onödigt med fler barn, vi hade ju redan en av varje. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Guapa

Jag tror att många kvinnor har en önskan om att få en flicka, en liten "mini-me" och att det kan vara deras egna känslor och önskningar de låter gå ut över dig. Att öht yttra sig om kön är lika korkat som att fråga "är det inte dags att skaffa barn snart?", då väldigt många har försökt i flera år utan att bli gravida (+ att det finns folk som inte vill ha barn alls, varför ska folk lägga sig i hela tiden?). 

• RöttÄrSött

Det kom en studie förmåga månader sedan där man sett (de senaste två deccenierna) att svenska par med två pojkar var mer benägna att skaffa ett tredje barn än de med två flickor. Det är knappast bara att man ska ha båda könen eller en ny grej...

Vi fick höra redan under graviditeten att vi fick "försöka igen" och "ni kommer skaffa en till" för att få en tjej.

• straw2008

Jag är helt säker på att det har att göra med att man ska få en av varje, jag fick en son först o sen en dotter tätt inpå o jag har aldrig fått kommentarer ang vilka kön jag "borde" få eller önska mig. Otroligt klumpigt av folk att säga såna saker ??

I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-08-14 08:28:41 följande:
    Det kom en studie förmåga månader sedan där man sett (de senaste två deccenierna) att svenska par med två pojkar var mer benägna att skaffa ett tredje barn än de med två flickor. Det är knappast bara att man ska ha båda könen eller en ny grej...

Vi fick höra redan under graviditeten att vi fick "försöka igen" och "ni kommer skaffa en till" för att få en tjej.
    Kan det kanske bero på att kvinnor, som någon tidigare kommenterat, gärna vill följa ett barn som har samma utveckling könsmässigt som man själv....att kunna bli mormor; i kombination med att kvinnor (har inget statistiskt underlag på detta bara något jag tror) är mer drivande när det gäller att vilja skaffa barn, framför allt fler barn när man passerat två? 
  • straw2008
    RöttÄrSött skrev 2013-08-14 08:28:41 följande:
    Det kom en studie förmåga månader sedan där man sett (de senaste två deccenierna) att svenska par med två pojkar var mer benägna att skaffa ett tredje barn än de med två flickor. Det är knappast bara att man ska ha båda könen eller en ny grej...Vi fick höra redan under graviditeten att vi fick "försöka igen" och "ni kommer skaffa en till" för att få en tjej.

fast det har ju varit "inne" säkert 15 år att skaffa trean.... förutom på lidingö i sthlm där det tydligt skapats en trend... FYRAN är den nya trean har en svärmor som drivet bvc så JO det är sant. Tror inte det har ett smack med könet "pojke" att göra så även de med två tjejer verkar vara mer benägna att skaffa en tredje.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-14 08:35:48 följande:
    Kan det kanske bero på att kvinnor, som någon tidigare kommenterat, gärna vill följa ett barn som har samma utveckling könsmässigt som man själv....att kunna bli mormor; i kombination med att kvinnor (har inget statistiskt underlag på detta bara något jag tror) är mer drivande när det gäller att vilja skaffa barn, framför allt fler barn när man passerat två? 

Personligen stämmer det inte på mig, skulle aldrig i LIVET vilja tjata mig till ett barn ? Min man ska vilja vara pappa till alla sina barn. Ligger något förleget över det där att män inte vågar ta med sina kvinnor till andra som fött barn för då ska kvinnan börja tjata hemma om barn. I min familj eller i någon familj jag känner existerar det inte, barnen är efterfrågade o önskade likväl av pappan. Själv har jag aldrig heller haft en tanke på mormor eller farmor ? Vad är det för skillnad på det liksom ?? Man är sitt barns mor, det i sig bidrar inte att ens barn skaffar egna barn.
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-14 08:42:21 följande:

Personligen stämmer det inte på mig, skulle aldrig i LIVET vilja tjata mig till ett barn ? Min man ska vilja vara pappa till alla sina barn. Ligger något förleget över det där att män inte vågar ta med sina kvinnor till andra som fött barn för då ska kvinnan börja tjata hemma om barn. I min familj eller i någon familj jag känner existerar det inte, barnen är efterfrågade o önskade likväl av pappan. Själv har jag aldrig heller haft en tanke på mormor eller farmor ? Vad är det för skillnad på det liksom ?? Man är sitt barns mor, det i sig bidrar inte att ens barn skaffar egna barn.
    Varför så drastisk?! Att vara den drivande parten (oavsett företag) innebär ju inte att man tjatar sig till något mot någon annans vilja - jösses vilka växlar du drar! 

Vi har som sagt tre barn. För mig är det totalt likgiltigt om vi får flickor eller pojkar. Jag har önskat mig friska BARN. Mina barns pappa har önskat alla våra tre barn lika mycket som jag, men det har varit jag som tagit upp frågan. Vi hade inte haft ett tredje barn om jag inte frågat honom om han ville ha ytterligare ett barn. Jag drev ingen övertalningskampanj, utan ställde en enkel fråga utan några som helst krav som han ville fundera över och sedan sa han en vecka senare att han också gärna ville ha ett tredje barn. Jag vet dock med största säkerhet att han inte hade drivit frågan själv.

Känner inte alls igen det du pratar om - varken själv eller från min omgivning. Men ja, jag tror faktiskt om man skulle göra en studie att just FÖRSTA INITIATIVET till barn oftare tas av kvinnor. Därmed verkligen inte sagt att männen inte vill ha barn eller önskar dem mindre. Konstig slutsats.

• RöttÄrSött

Straw 2008: ja vad har studier och forskning för validitet...

Flickan och kråkan: det tror jag definitivt har med saken att göra! Min man har själv sagt att han skulle känt att livet var lite tomt utan en son men det skulle inte gjort att han skulle skaffat en tredje bara för det. Hans föräldrar gjorde dock det, han är sista försöket på en son då det var väldigt viktigt för hans föräldrar.

Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?