• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • Natulcien
    straw2008 skrev 2013-08-14 10:44:45 följande:

Då är vi totalt olika o tycker olika. Heeeelt OK. Känner ingen familj där kvinnan fört det på tal faktiskt, jag o alla vänner fick barn i 32-36 års åldern o det verkar ha kommit naturligt liksom. Ingen som varken behövt "ta upp" eller efterfråga.
    Oj, det var intressant!?
    Menar du att alla dina vänner bara "får barn" helt hux flux utan att ens prata om saken innan? Det måste vara ganska ovanligt..?
    Personligen tycker jag att kommunikation är livsviktigt i en relation och jag ville allt prata igenom saken med sambon innan... man måste ju liksom ta ett beslut om man ska lägga bort p-medlen, i alla fall... Obestämd
  • Natulcien

Vi har ett barn, en pojke. Och vi har faktiskt aldrig fått kommentarer om det, eller om hans kön, eller om att skaffa en till (förutom en mindre nogaräknad kollega som sa något om att "köra på"...)
    Jag antar att vårt umgänge är ganska respektfulla...

• viseversa

Det är ju det jag menar också. Korkade kommentarer helt enkelt. Alla mins barn är högsta vinsten oavsett kön.

• straw2008
    Natulcien skrev 2013-08-14 11:05:55 följande:
    Oj, det var intressant!? Menar du att alla dina vänner bara "får barn" helt hux flux utan att ens prata om saken innan? Det måste vara ganska ovanligt..? Personligen tycker jag att kommunikation är livsviktigt i en relation och jag ville allt prata igenom saken med sambon innan... man måste ju liksom ta ett beslut om man ska lägga bort p-medlen, i alla fall...

Nja de har antingen gift sig o då slutat med preventimedel, eller "bara blivit" gravida. Ingen av mina vänninor har trånat o bett om att deras män ska göra de gravida. Vad jag har hört så de gånger man pratat om det så har det varit i totalt samförstånd från båda håll. Oftast vet man väl sen innan vart man står i barnfrågan.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Natulcien skrev 2013-08-14 11:08:09 följande:
    Vi har ett barn, en pojke. Och vi har faktiskt aldrig fått kommentarer om det, eller om hans kön, eller om att skaffa en till (förutom en mindre nogaräknad kollega som sa något om att "köra på"...)Jag antar att vårt umgänge är ganska respektfulla...

Tror ni umgås med normala människor
    I kinamockaskogen.....
  • The Riddler

Jag hade föredragit pojkar utan tvekan. Hellre 3 grabbar än 2 killar och 1 tjej etc. 

Everything I tell you is a lie, including this.
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-08-14 12:44:31 följande:

Nja de har antingen gift sig o då slutat med preventimedel, eller "bara blivit" gravida. Ingen av mina vänninor har trånat o bett om att deras män ska göra de gravida. Vad jag har hört så de gånger man pratat om det så har det varit i totalt samförstånd från båda håll. Oftast vet man väl sen innan vart man står i barnfrågan.
    Du är ju för rolig. Antingen missförstår du medvetet eller omedvetet (hoppas på det förra, även om jag inte förstår vitsen). Hur blir människor vanligtvis i totalt samförstånd? I hur många förhållanden slutar ena parten med preventivmedel utan att man på ett eller annat sätt talat med sin partner om det innan och vad det i så fall kan få för konsekvenser och hur man ställer sig till det? Få människor - med undantag av dig då antar jag och dina bekanta - har från det att de blivit fertila varit helt på det klara med hur många barn exakt de tänker skaffa i livet, vara tankeläsare själva och dessutom ha turen att hitta en partner som också är det. Tre var verkligen ingenting jag hade en tanke på för 5 år sedan. I de flesta relationer så pratar man med varandra och undrar hur den andra ställer sig till olika saker och man kan hör och häpna ändra uppfattning. "Tråna och be" . Min sambo var den som tog första initiativet vad gäller att skaffa hus i vår relation. Han har varken trånat eller bett han heller, men han har lustigt nog undrat hur jag ställer mig till det hela. HEMSKT! "Bara blivit gravida", säger du. Obefläckad avelse, klantigt misstag, eller kanske något de pratat med sin respektive om och faktisk tänkt till kring? Jag föredrar det sistnämnda.
  • Litet My
    k girl skrev 2013-08-14 09:20:20 följande:
    Jag har en pojke och en flicka och folk säger till oss "vad skönt, då behöver ni inte fler!".

Känner igen det där, eller "nu är familjen komplett" Obestämd
  • Förväntanstid

Ja det är tröttsamt. En släkting på min mans sida är värst. När vi väntade första så benämnde denne person det kommande barnet som "han", alla kan ju snubbla på orden men det hände upprepade gånger, vi visste inte vad det var för kön. Nu när vi väntar nästa barn så säger den "då får han en lillasyster nu då!". En annan av hans släktingar säger det som en fråga "då vill ni ha en tjej den här gången då?". Vafan svarar man? Jag svarade att det nog är ca 50/50 även denna gång. Det är bara så onödigt.

• Natulcien
    straw2008 skrev 2013-08-14 12:44:31 följande:

Men de lär ju ha pratat om att de ska sluta med preventivmedel..? Att "bara bli" gravid låter ju inte särskilt ansvarsfullt...
    Ingen jag känner har "trånat och bett" heller, varken någon man eller kvinna. Men de flesta har ju pratat om saken innan. I vårt fall var det sambon som tog upp saken först, sen diskuterade vi det väl några gånger till och sen bestämde vi att det var dags. Ingen som trånade och bad. Bara kommunikation. Glad
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?