• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • aftereight
    RöttÄrSött skrev 2013-08-14 08:28:41 följande:
    Det kom en studie förmåga månader sedan där man sett (de senaste två deccenierna) att svenska par med två pojkar var mer benägna att skaffa ett tredje barn än de med två flickor. Det är knappast bara att man ska ha båda könen eller en ny grej...

Vi fick höra redan under graviditeten att vi fick "försöka igen" och "ni kommer skaffa en till" för att få en tjej.
    En tanke bara: Kan det vara så att pojkar generellt är enklare att uppfostra, och att man därför känner efter två pojkar att "Det här går ju hur bra som helst, vi skaffar en till", medans man är helt slut efter två flickor? :P Jag vet inte, jag har bara ett barn, en son på 6 månader och han är världens lugnaste, nöjdaste bebis.
  • Tygtiiger

Jadu ts, något i stil med "Hurså, tycker du det är något fel på de barn jag har?" eller ett mer tyket "bara för att du var missnöjd med dina pojkar så betyder inte det att jag är det"

När jag var gravid andra gången så frågade många "vet du vad det blir?" och så såg man hur de laddade för att kommentera om det var en flick- eller pojkmage. Då sa jag glatt att ja, det blir en kille till, och det är vi så glada för! Om då någon hade den dåliga smaken att fråga om vi inte velat ha en flicka istället så sa jag att vi hade redan en så fin son, så vi var glada åt att vi skulle få en till. Och sedan lade jag till att det är klart att det säkert hade varit trevligt med en flicka, jag har inget emot flickor, eller nåt. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • aftereight

TS Om någon frågar om ni ska försöka igen, svara "Varför ska vi försöka igen när det blev perfekt på en gång?" eller nåt i den stilen. 

• felisa

Verkar inte vara något nytt detta:

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Jag personligen tycker det är förkastligt att önska kön. Barn är en välsignelse, en gåva som ska värderas över allt annat. Istället för att sitta och sörja över den "dotter man inte fick", bör man uppsöka en bra terapeut, jag kan inte tänka mig annat än att det finns dolda obearbetade problem bakom sådana manier.

Jag låter säkerligen hård. Må så vara, men efter att ha kämpat med ofrivillig barnlöshet i fem års tid så känns önskan om kön inte bara som ett extremt futtigt problem utan även som orättvist gentemot de existerande samt ofödda barnen.

Så ts, jag tycker att du ska ge ett bra svar på tal nästa gång dessa kommentarer dyker upp. Och föresten, pojkar är ju underbara:)

• Flickan och kråkan
    felisa skrev 2013-08-14 16:17:56 följande:
    Verkar inte vara något nytt detta:

bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/0.../

Jag personligen tycker det är förkastligt att önska kön. Barn är en välsignelse, en gåva som ska värderas över allt annat. Istället för att sitta och sörja över den "dotter man inte fick", bör man uppsöka en bra terapeut, jag kan inte tänka mig annat än att det finns dolda obearbetade problem bakom sådana manier.

Jag låter säkerligen hård. Må så vara, men efter att ha kämpat med ofrivillig barnlöshet i fem års tid så känns önskan om kön inte bara som ett extremt futtigt problem utan även som orättvist gentemot de existerande samt ofödda barnen.

Så ts, jag tycker att du ska ge ett bra svar på tal nästa gång dessa kommentarer dyker upp. Och föresten, pojkar är ju underbara:)
    Vi har haft turen att ha haft lätt att bli gravida, men kön känns så totalt irrelevant. Vi har alltid väntat BARN och är föräldrar till tre underbara BARN, som i vårt fall råkar vara pojkar. Vi har aldrig varit intresserade av att ta reda på kön under graviditeterna heller. Jag har bara varit - och är - så lycklig över att de stannat kvar hela graviditeten, kommit ut komplikationsfritt och varit friska.......pojke, flicka? Who cares? .
  • Juniana

Det där begriper inte jag. Och jag tror inte att jag känner någon IRL som tänker så. Däremot har jag vänner och bekanta från andra kulturer, som "måste" få en son - så där är det precis tvärtom.

Själv fick jag en av varje, men hade jag varit tvungen att välja mellan två pojkar och två flickor, så hade jag faktiskt hellre tagit två pojkar. Det kändes viktigt att föda min man åtminstone en son.

Men ditt problem är väl egentligen inte dina barns kön, utan att du har fel umgängeskrets... För så där beter man sig ju inte. Till och med om jag VET att en mamma själv tycker att hon fått "fel" kön, så försöker jag att stödja genom att gratulera henne jättemycket till det barn hon fått, och genom att peka ut allt det roliga som hon nu har framför sig med ett barn med just det könet.   

• gbgumman
    aftereight skrev 2013-08-14 16:04:50 följande:
    En tanke bara: Kan det vara så att pojkar generellt är enklare att uppfostra, och att man därför känner efter två pojkar att "Det här går ju hur bra som helst, vi skaffar en till", medans man är helt slut efter två flickor? :P Jag vet inte, jag har bara ett barn, en son på 6 månader och han är världens lugnaste, nöjdaste bebis.
    Jag tror att många har önskan om hur barnkonstellation ska se ut. Sedan tror man att alla tycker lika.

Min önskan såg ut så här.

1 jag ville ha en flicka

2 jag ville inte ha två flickor hellre två pojkar då.

3 jag ville max ha två barn, men även ett var ok.

Varför jag känner så här har jag bara aningar om, något exakt svar finns nog inte. Men inte beror det på att jag tror någon är lättare. Båda mina är lättare och svårare än den andra. Individer med andra ord.

Skulle dock aldrig säga att någon har fått fel bara för att deras familj inte såg ut som den jag drömde om.
  • Förväntanstid
    Juniana skrev 2013-08-14 16:56:34 följande:
    Det där begriper inte jag. Och jag tror inte att jag känner någon IRL som tänker så. Däremot har jag vänner och bekanta från andra kulturer, som "måste" få en son - så där är det precis tvärtom. Själv fick jag en av varje, men hade jag varit tvungen att välja mellan två pojkar och två flickor, så hade jag faktiskt hellre tagit två pojkar. Det kändes viktigt att föda min man åtminstone en son. Men ditt problem är väl egentligen inte dina barns kön, utan att du har fel umgängeskrets... För så där beter man sig ju inte. Till och med om jag VET att en mamma själv tycker att hon fått "fel" kön, så försöker jag att stödja genom att gratulera henne jättemycket till det barn hon fått, och genom att peka ut allt det roliga som hon nu har framför sig med ett barn med just det könet.   

Va? Har din man uttryckt ett pojkbegär så starkt att du känner att du måste "föda din man" en son? Om han ville ha en så kunde han ju "spruta dig" en ;)
  • aftereight
    gbgumman skrev 2013-08-14 17:04:27 följande:
    Jag tror att många har önskan om hur barnkonstellation ska se ut. Sedan tror man att alla tycker lika.

Min önskan såg ut så här.

1 jag ville ha en flicka

2 jag ville inte ha två flickor hellre två pojkar då.

3 jag ville max ha två barn, men även ett var ok.

Varför jag känner så här har jag bara aningar om, något exakt svar finns nog inte. Men inte beror det på att jag tror någon är lättare. Båda mina är lättare och svårare än den andra. Individer med andra ord.

Skulle dock aldrig säga att någon har fått fel bara för att deras familj inte såg ut som den jag drömde om.

Ok, fast mitt inlägg var svar på att det skulle vara vanligare att skaffa ett tredje när man fått två pojkar. Då är det inte för att man "tror" att det är lättare eftersom man isf vet om man tyckt det vart lätt eller svårt. Om man har två "svåra" barn kanske man inte är så sugen på ett tredje. Inte säkert att dom planerat från början hur många dom ska ha.
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?