• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • Förväntanstid
    The Riddler skrev 2013-08-14 12:45:55 följande:
    Jag hade föredragit pojkar utan tvekan. Hellre 3 grabbar än 2 killar och 1 tjej etc. 
    Everything I tell you is a lie, including this.

Har du barn?
  • Äppelpaj80

Jag skulle aldrig få för mig att säga något sådant till någon, men visst tänker jag också tanken när jag ser någon med tex 3 pojkar. För jag vet att bland mina vänner och bekanta så har mammorna även önskat få flickor. Själv har jag två stycken och önskar mig inga pojkar. Min man däremot skulle väldigt gärna också få en pojke. Jag vet inte vad det beror på, handlar inte om att flickor är bättre men man har väl en föreställning kanske om hur det är att ha en flicka+ Kanske eftersom man är av samma kön själv vill man kanske se sin "minikopia".

• Äppelpaj80
    Litet My skrev 2013-08-14 15:02:21 följande:

Känner igen det där, eller "nu är familjen komplett" Obestämd

Ja eller lyxblandning har jag hört folk säga., dvs en pojke och en flicka. Själv tycker jag att det måste vara roligare för barnen att ha syskon av samma kön om de bara är två.
  • Äppelpaj80
    Natulcien skrev 2013-08-14 11:08:09 följande:
    Vi har ett barn, en pojke. Och vi har faktiskt aldrig fått kommentarer om det, eller om hans kön, eller om att skaffa en till (förutom en mindre nogaräknad kollega som sa något om att "köra på"...)
    Jag antar att vårt umgänge är ganska respektfulla...

Vänta tills ni har två barn av samma kön, det är då kommentarerna börjar komma. Vi har ju som sagt två pojkar och folk brukar även ge oss kommentarer om att det väl vore roligt med en kille också och att vi borde skaffa en till. Men jag tar ju inte åt mig eftersom jag är så nöjd som det är. Kanske tänka mig att det är otroligt sårande om man väldigt gärna önskar sig det andra könet också och får höra sånt hela tiden. :-/
  • Uller

Har fått frågan om när vi ska skaffa en pojke. Vi har 3 tjejer,
    Har till och med fått höra att tjejer betyder att man "ligger" för sällan.

• Äppelpaj80
    Uller skrev 2013-08-14 15:41:07 följande:
    Har fått frågan om när vi ska skaffa en pojke. Vi har 3 tjejer,
    Har till och med fått höra att tjejer betyder att man "ligger" för sällan.

Vi har hört att man ska lägga en hammare under kudden nästa gång.
  • YokohamaNr2

Jag har två killar och har faktiskt sluppit de där kommentarerna, tycker det är helt vansinnigt och den ända platsen jag ser det är faktiskt här på FL där alla tjejer bara måååste få en flicka annars blir livet inte som det ska. Verkar otroligt omoget faktiskt

• Äppelpaj80
    YokohamaNr2 skrev 2013-08-14 15:49:28 följande:
    Jag har två killar och har faktiskt sluppit de där kommentarerna, tycker det är helt vansinnigt och den ända platsen jag ser det är faktiskt här på FL där alla tjejer bara måååste få en flicka annars blir livet inte som det ska. Verkar otroligt omoget faktiskt

Jag tror ganska få pratar om det öppet av uppenbara skäl. Handlar knappast om att man är omogen för den delen.Obestämd På nätet kan man ju dessutom skriva anonymt och öppet om sina känslor.Jag råkar faktiskt ha 3 vänner som haft 2 pojkar först. De har alla 3 fått en flicka 3-e g och har alla erkänt att de inte vågade prata om det och inte vågade riktigt erkänna det för sig själv heller vad de önskade. Man vill ju inte hoppas för mycket. Sen har de inte skaffat fler barn endast för att få en flicka, men hade de redan haft en tjej skulle de troligtvis inte skaffat fler barn än två. Jag tror det är ganska vanlig även med det omvända, då man har två tjejer.
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?